Dragläderslängd shettis/ponny

misan

Trådstartare
Hur långa bör draglädrena vara på en loksele som ska sitta på shettis (ganska stor) och lite mindre russ?

Sv: Dragläderslängd shettis/ponny

Bästa är väll att prova selen på ponnyn, men ofta får man ta det som sitter till de lokor som passar!
Vet inte var jag gjort av mina dragläder (lagt undan dom) eftersom jag sätter draglinorna ända fram i lokorna:smirk:

Till 24 tums lokor ligger väll längden på runt 26 cm har jag för mig.
Men det är bättre att dragringen kommer längre bak än för långt fram.
http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/arbetssele/Finnselebrun_stor.jpg

Jag har trän som passar men ska beställa dragläder till, därav mitt lilla problem :) Ska kolla strl på lokorna om man kan räkna ut nåt, men nu har jag iaf lite att gå efter, tack för det!

sätt träna på hästen och mät.

gör dem för allt i världen inte för korta bara, som det redan är på de flesta lokselarna.

Kan du inte beställa ställbara dragläder då? Då har du ju lite spelmån och kan även anpassa selen efter andra hästar? Jag har haft ställbara dragläder på två selar (av många) och tycker det är ypperligt! Det kanske inte fungerar så bra till jättetunga lass för exempelvis ardenner, men till ponny där vikten inte blir så stor.
Lycka till
/ Milschen

ställbara dragläder är ett måste. Lokselar utan dem är ju egentligen ganska värdelösa om de inte är specialgjorda för en och samma häst.

Ställbara dragläder kan man lätt göra själv om man inte har såna på sin loksele nu, om man är lite händig med läder.

Det har du rätt i. Och är dem för korta är det ju bara att skarva med läder av motsvarade kvalitet, man behöver ju inte ens kunna sy... :idea:

/ Milschen

Eg behöver det väll inte va läder heller:D
Tex spännband/nylon:angel::smirk:

:D
Ja alla lösningar är bra utom de dåliga! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
225
Senast: WildHorse
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 849
Senast: Hedinn
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka