Dragbilder, synpunkter uppskattas.

Alexandra_W

Trådstartare
Sådär, nu har jag äntligen fått bilder i drag, även om de är i upp- respektive nedförsbacke bara. Fick inte bara snälla mor att fotografera, utan även åka med på en tur!

Jag har foton både på skakelremmen längre och på skakelremmen kortare.

Här är den lång, man ser hur lång.
emildragbilder2.jpg

Nedför, lång rem. Det här jag menar med att draglinorna blir läskigt slaka och lågt? Jag försökte fuska dit två bensnören som uppehållsrem, men de kom för långt fram. Dock glömde jag tejpa ihop baksele och svanskapperem.. =/
emildragbilder21.jpg

Sen har jag ju frågat om det att 'inre' draglinan slakar ibland i vändning, när det blir för snävt så skakeln 'skjuter på'. Såhär:
Vändning, draglinan slak. Lång rem
emildragbilder29.jpg

Vändning, här är draglinan sträckt. Lång skakelrem
emildragbilder8.jpg

Uppför, lång rem, snett bakifrån
emildragbilder36.jpg

forts

Sv: Dragbilder, synpunkter uppskattas.

Kort skakelrem, uppför
emildragbilder80.jpg

I trav, kort skakelrem, svagt uppför
emildragbilder101.jpg

Bakseleglapp i fullt drag uppför, kort skakelrem
emildragbilder57.jpg

Nedför, kort skakelrem
emildragbilder89.jpg

Bakselen som jag glömde tejpa ihop har flyttat på sig, dessutom åkte den ner. Men i övrigt? Jag tycker draglinjen är bruten, men för att lösa det måste jag isf sätta svängeln ovanpå skakelfästet?

Hoppas bilderna är till någon hjälp, och som sagt gärna kommentarer vad jag ska justera. GÄRNA utan 'ta bort draglädren' som sagt =)

Kan inte kommentera selningen men måste bara säga att du verkligen har en jättefin häst! :love::love:

när han travar uppför är ju draglinjen rak annnars kan du ju släppa uppehållsremmen lite .Sen tycker jag det känns lite slakt så att draglinorna är så slaka vid bromsning så att jag skulle vara lite rädd att han skulle vå över en fot.

Nej behåll draglädren!

Tjusig häst! På de bilder som vagnen skjuter på tycker jag att du behöver spänna upp bakselen. Skaklarna verkar skjuta fram ett par decimeter och bakselen behöver fånga upp vagnen innan dess. Bra att du har fäst bakselen långt fram på skakeln.

Jag kan inte se att du har bruten draglinje. Du måste kolla på draglinorna. Dock så ser det ut som du behöver ta en något hål på draglinorna för när din häst är i jämt drag så ska skakelögorna hänga rakt ner och på bilderna ser det ut som de dras bakåt.

En undran bara. På alla bilderna verkar din häst vara vänsterställd. Är det bara som det verkar? Vi hade en häst som var snedställd pga av att skaklarna inte var riktigt symetriska.

Tjusig häst! På de bilder som vagnen skjuter på tycker jag att du behöver spänna upp bakselen. Skaklarna verkar skjuta fram ett par decimeter och bakselen behöver fånga upp vagnen innan dess. Bra att du har fäst bakselen långt fram på skakeln.

Med långa skakelremmar 'vänderä ju remmen framåt i skakelöglan när det skjuter på, och då blir det sådär ja. Provade ju ha korta skakelremmar, fast då var det ju det där med att skakeln SKA få röra sig? Känns som han får skav om jag spänner tightare bara bakselen, bör draglinorna förändras med?

Upp skaden ja, får göra fler hål.

Ang draglinjen så känns det som det 'vinklar om' från ringen och ner (men där är rakt). Sen på te x travbilden är det ju spikrakt. Men t ex den här bilden syns det jag menar med brutet? Men den är inte det alltså? =)
emildragbilder33.jpg

Ang draglinjen, så hur få bort det där att den är otäckt långt ner vid bromsningar, eller försvinner det om/när de kortas? Hur mycket ska svängeln röra sig i drag?

En undran bara. På alla bilderna verkar din häst vara vänsterställd. Är det bara som det verkar? Vi hade en häst som var snedställd pga av att skaklarna inte var riktigt symetriska

Han är vänsterställd på varenda bild. Han tränger höger. När det går uppför, så 'snett uppför' (syns på en av vändbilderna) till höger så är vägen upp till grannen. Dit tyckte han vi skulle gå. Nedför så till vä 'mitt i backen' är vägen till gårsplanen. Han tyckte det var sådär lagom kul att gå 'fram och tillbaka' i en jäkla backe hela tiden.

Dock kan jag inte garantera att skaklarna är helt symmetriska, så ska ta och kolla och tänka extra på det när jag kör imorgon, så han inte går snett 'hela tiden'. Inget jag känt av eller tänkt på dock så - däremot hela tiden igår. Jag har sorterat bort bilderna där han går som en ostkrok och tränger.. :angel:
Men skaklarna var osymmetriska när vagnen kom, ena skakeln var bockad, den andra spikrak. Så jag har fått bocka den andra och där kan det blivit snett fast det set rakt ut.

Till alla: Japps ponnyn är en raring. Han är, med blott 'två fel' (han är en grymt grisig häst och kan aldrig motstå ett tillfälle att rulla *s*, och värre - han hamrar frekvent i boxdörren/skrapar i golvet när han 'vill nåt'), perfekt och rena fyndet. Dessutom är det en pigg, väluppfostrad liten sak som *älskar* att jobba. Och 'stensäker' att köra. Jag kunde inte hittat en bättre liten 'kofläckig dvärg' :devil:

Ja den är kanske något bruten men ibland så beror det på formen på hästen. Om din ponny sänker huvudet för att dra tex uppför en backe så blir ju lokorna ner lite och då kan draglinjen bli lite bruten. Formen på hästen är ju en träningsak och ju starkare den blir i bakändan och ryggen ju mindre behöver den "dra med halsen". Men unga och oerfarna hästar ska få chans att sänka sig tills de "hittar rätt".

Ang ställningen till vänster så har ju alla hästar en stark och en svag sida men du bör utesluta att det är utrustningen som påverkar den. Sedan kan du träna tex tömkörning för att få den att ställa igenom båda sidorna för att hjälpa den att bli mer liksidig och använda sin kropp mer skonsamt.

Ja den är kanske något bruten men ibland så beror det på formen på hästen. Om din ponny sänker huvudet för att dra tex uppför en backe så blir ju lokorna ner lite och då kan draglinjen bli lite bruten. Formen på hästen är ju en träningsak och ju starkare den blir i bakändan och ryggen ju mindre behöver den "dra med halsen". Men unga och oerfarna hästar ska få chans att sänka sig tills de "hittar rätt".

Ang ställningen till vänster så har ju alla hästar en stark och en svag sida men du bör utesluta att det är utrustningen som påverkar den. Sedan kan du träna tex tömkörning för att få den att ställa igenom båda sidorna för att hjälpa den att bli mer liksidig och använda sin kropp mer skonsamt.

Lokorna skulle behöva höjjas en aning egentligen...
Fick göra det på mina shettisar och med samma sorts loksele. Då satt den perfekt:D
(Det hjälper inte så mycket att spänna in övre lokremmen utan man får sätta dit en öggla till på lokorna).

Men vagnen är inge tung och är man inte så händig kommer ekipaget fungera bra som det är:)

På vissa bilder ser det ut som bakselen bör höjjas lite och uppehållsremmen ska ner nått hål.

Uppehållsremmen bara gled, ett hemmabygge, så får försöka hitta ny lösning.

Baksele upp är jag helt med på =) Men varför höja lokorna?

Kan vara bilderna som luras lite, eller att jag ser galet:angel:
Här ska den(draglädret på lokan) vara:)
tillpass_oka.jpg

Samt en bild på draglinjen:) (Från dragpunkt, via dragring, draglina till svängel)
draglinj.jpg

Får hästen dra tungt och sänker huvudet (vilket mina shettisar gjorde) satt lokorna bättre en aning högre upp:)

Jo vet var det ska hamna, därför jag blev så förvånad att du ville se dem höjda, då jag (kanske i ren okunskap) tycker att det hamnar just där de ska, nu alltså? När han drar, i nedförsbacke tycker jag 'det mesta' flyttar på sig typ, för ögat ;)

Han sänker generellt inte huvudet när han drar btw, men kan göra det i uppförsbackar när han får ta i mer.

Den ska ju sitta fast den!:eek:
Den remmen håller uppe dragringen! Då har du snart skaklarna på backen om den "glider av";)
Men jag skriver ofta fel, upphållsrem heter den!:)
(Du hittar lokselens delar på denna sida http://www.laderverkstaden.se/Hästutrustningens historia.htm)

Jaja, remskrälle som håller upp draglinorna då =)

Remmen som håller uppe dragringen sitter precis som och där den ska och glider ingenstans =)

Ska skriva långa förklaringar om allt så slipper jag blanda ihop, inte första gången ;)

Jag tror inte jag har någon närbild, fast du ser om du ttittar på första bilden i första inlägget? Men de sitter förvisso upp över ryggen, men sen går de genom bakselens ring. Längst ner på remmen - som är just ett bensnöre - så är en ögla och genom den är draglinan trädd. genom den öglan glider draglinan, men det gör också att remmen som ska hålla upp glider och kommer för långt fram.

Ska jag 'dra åt' remmen kring draglinan? Trodde inte den skulle sitta åt då jag tänkte det blev knas i de lägen när svängeln är i princip 'tvärställd' i snäva svängar?

Jämfört med din bild så har ju de en mycket högre draglinje än jag har, sätter jag fast linorna så högt får jag ju en klart bruten draglinje? Men som sagt, ska remmen sitta fast/vara åtsnörd runt draglinan, så att draglinan inte löper i den? =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Efter MÅNGA om och men har jag fått ihop selen som jag tror att den ska sitta. Här i Finland (är jag bor)kör man inte med draglinor och...
Svar
17
· Visningar
4 604
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka