Gnapp
Trådstartare
Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i någon mån miljövänligt, vad ska man leta efter då? Jag tänker mig antingen biogas igen, eller laddhybrid. Elhybrid, dvs en sådan som bara återvinner energi vid bromsning och sådant, lär inte göra underverk vid landsvägskörning, jag tänker mig sådant som går att ladda. Ren elbil är jag å andra sidan tveksam till, jag vill inte behöva stanna och ladda på vägen om jag har häst med mig.
Tankar?
- Dragvikt minst 1800 kg. (Mitt släp väger ett ton.)
- Rimligt vanlig (för enkel service/reservdelar); jag hittade gasdrivna bilar av märket DFSK som jag inte ens hört talas om, och det känns rätt tveksamt
- Inte kosta skjortan (hur trevligt det än vore om någon donerade en Tesla X så har jag inga planer på att köpa en själv). Vi siktar på begagnat, men kanske helst bara några år gammalt, inte lika gammalt som bilen som just lämnade in...
- Används som andrabil (för de flesta resor har vi lilla elbilen) så optimering för landsvägskörning (och drag), inte för arbetspendling
- Jag kommer förmodligen inte att åka långa sträckor med släp (normalt kanske någon timme)
Tankar?