dräktigt sto.....

W

Warmia

Mitt sto har mindre än 2 månader kvar innan fölning. Men hon äter såååå dåligt med kraftfoder, detta är inget ovanligt då hon alltid har gjort det men nu måste hon ju få i sig en hel del. Hon äter havre, korn, betfor och mineraler. Jag köpte groov för att blanda i men den säcken har en annan häst fått äta upp, nu var jag och köpte en säck med pluss - avel och unghästar. Finns det något annat tillskottsfoder som jag kan smyga in i havren för att höja värdena?
Hon äter höenselage med fri tillgång och får i sig ca 10kg/dag.
Ge mig gärna tips!!! :confused:
 
Sv: dräktigt sto.....

jag gav min solrosfrön......finns en tråd om det på foder om du söker....
 
Sv: dräktigt sto.....

Vad är det som fattas i foderstaten, är det mera proteiner som behövs?
Provat soja? Det smakar ju inte så mkt och brukar gå ner.
 
Sv: dräktigt sto.....

Hej!
Mitt dräktiga sto får 14kg hösilage, fibergi låg och green power.
Fibergi kan du ju prova det brukar de tycka är smaskit. :)
Du kan ju även ge extar bvitaminer det brukar ju öka foder lusten. :bump:
MVH Linnea
 
Sv: dräktigt sto.....

Jag har haft precis samma problem som dig och varit riktigt orolig för henne. Provade med allt och det som till sist funkade var att ge henne VARM mat, nu stoppar hon i sig vad som helst och nästan hur mkt som helst bara jag serverar det med mkt varmvatten! Alla har vi ju våra "graviditets nojjor" =) Hon är beräknad att föla om 5 dagar så nu börjar det bli spännande..............
 
Sv: dräktigt sto.....

Varm mat, jag tror jag ska prova detta. Jag ger henne uppblött foder nu men då kall. Och hon äter uppblött mat mkt bättre än torr. Har precis börjat fodra med pluss grön just nu som hon faktiskt tycker om än så länge. B- vit som nån sa ska jag faktiskt åka och köpa idag, tycker själv det är en viktig del i ett dräktigt stos foder, fast även till dom andra som nu så smått börjar fälla!!! Det börjar närma sig vår!!!! :love:
 
Sv: dräktigt sto.....

Hej!

Mitt dräktiga sto har nu också problem att äta upp sitt kraftfoder, eller rättare sagt hon vägrar äta det,trots b-vit,soja,havre,betfor :confused:
Ska pröva att blöta med varmt vatten. :d
Hon äter nästan inget alls. Kom gärna med förslag på vad jag kan ge, då jag börjar bli galen. Hon kan äta ett par tuggor om jag matar henne :cry: Tänderna vart raspade för ca 1månad sedan. Är lite orolig på om hon tänker kasta.Beräknad fölning 15maj.

Hon är pigg och glad för övrigt och fin i hullet.

Tacksam för svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 159
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 623
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp