Dräktigt sto o bete!

K

Knut

Mitt sto förväntas föla om några veckor. Jag har henne ute på bete under dagarna (sedan några veckor) och inne på nätterna. Hur gör jag med fodergivan? Jag har inte ökat fodringen den sista månaden som man brukar göra i och med att hon går ute o äter grönt hela dagarna men jag tänkte närmast om det kanske blir lite för mycket till henne när jag ger kraftfoder (ungefär som man ger i 9-10 månaden) samt att hon är ute på bete.

Ska jag fortsätta ge henne kraftfoder nu under den sista tiden eller ska jag sänka ner på det? Är det risk för överfodring?
 
Ska kanske tillägga att betet inte är så kraftigt utan mer lagomt (vad nu det är!!).
 
Hur ser hon ut i hullet och i överlinjen?

Stoets behov ökar i månad 9 så det är ju 3 månader man brukar öka fodermängden, inte 1 som du skriver.

Risken är ju att stoet orkar äta mindre och mindre gräs fram till fölningen och att hon därmed inte får i sig det hon behöver. Du bör nog hålla noggrann koll på henne och ha något bra foder tillhands om du märker att det behövs. Det bästa är väl att ha henne invand på ex Krafft Pluss Grön/Groov eller Hippo Alfa, så att du kan börja ge mer direkt om/när det behövs.

mvh Jessica
 
Jag felformulerade mig, jag har ökat fodermängden sedan månad 8 men denna sista månad har jag inte ökat på den sista ökningen (månad 10) i och med att hon går ute på bete (ej på nätterna). Jag kände mig lite orolig ifall jag överfodrar henne i och med att jag inte vet hur mycket betet innehåller. Några här hemma har rekommenderat mig till att enbart låta henne äta grönt (?) men det vill jag heller inte göra.
Jag ger henne Groov (nya) breed o Pluss efter foderstatsberäkningar men nu när hon är ute på bete hela dagarna så blir det svårt att gå efter det. I övrigt så är hon väldigt fin i hullet så det är ingen fara så men jag vill inte att hon ska överfodras i och med att kraftfodret är så koncentrerat.
 
Vad tror du om att låta henne fortsätta på Grooven i sommar då? 2-3 kg borde väl räcka om du har ett bra bete och hon äter ordentligt av det. Hon lär ju behöva extra vid digivning också.

Ett matglatt sto får nog i sig tillräckligt med energi via betet och klarar sig med Breeden.

Om hon går upp alldeles för mycket i hull är det ju bara att dra ned på kraften.

Jag tycker personligen att Grooven är lättare att reglera energimängden än Breeden, men det är ju olika på olika ston.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Andersson
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 122
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 476
Senast: Tiger tok
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 909
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp