Dräktigt magert sto

Ela

Trådstartare
Mitt sto är 20 och ska ha föl nu vilken dag som helst. Hon har svårt att hålla hullet och det blir oftast ännu värre när fölungen föds. Hon brukar bli tunn i samband med fölning med med ordentliga mängder lucern och olja brukar man ändå kunna hålla henne så hon ser okej ut.

Den sista veckan har hon dock tappat massor med hull och nu ser hon inte bara lite tunn ut utan nu är hon mager. Hon går på ett bra bete och får fritillgång på lucern samt olja, betfor, soja och havre. Det största problemet är nog att hon inte vill äta de mängderna som krävs för att hon ska kunna hålla hullet.

Någon som har tips på ett proteinrikt foder med hög näringstäthet som även har hög smaklighet så att hon lockas att äta bättre?
 
Sv: Dräktigt magert sto

Hippo alfa Grow har en smrp på 135 o även den kräsnaste häst gillar det, fodrade upp en riktig mager stackare med det + Lusern + olja för några år sedan. Denna hästen kom till mig 14dagar innan hon fölade, i bedrövligt skick, tog iof tid att göda upp henne iom att hon var digivande oxå, gick åt mkt foder den sommaren
 
Sv: Dräktigt magert sto

det är ju rätt trångt i magen när de är högdräktiga, så de klarar inte alltid av att äta de mängder de skulle behöva. Ge henne det hon får i sig nu och skotta i henne mer efter fölningen.
 
Sv: Dräktigt magert sto

Om du kan så ge henne foder oftare. Jag har med haft ett sto som va lite magert och ville inte äta sin mängd. Jag är gravid för andra gången och vet hur det är med att inte få plats med maten i magen.

Och är du säker på att betet är bra? Kan ju vara så att det endast ser bra ut och mycket :)
 
Sv: Dräktigt magert sto

Har du möjlighet att ta in henne på stall och fodra på mer?
Gräs i all ära men det är lättare att kontrollera vad och hur mycket hon äter om hon inte går på bete.
 
Sv: Dräktigt magert sto

min dam blev också tunn sista två veckorna. Hon stod på fri tillgång på lusern, samt betfor och havre och höll sig "någorlunda" på det. Fölet är snart en vecka gammalt och hon har börjat lägga på sig fint igen, nu har hon ju plats för allt gräs i magen igen. Hon står dock fortfarande på lusern och havre tills jag tycker hon ser bra ut i hullet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 980
Senast: Maniac123
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 217
Senast: mackan
·
Hundhälsa Vi överväger foderbyta för våra hundar och jag skulle behöva lite tips kring lämpliga alternativ. Det brukar ju finnas många som är bra...
2
Svar
23
· Visningar
2 620
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp