Dräktigt islands sto!kraftfoder??

C

chrysler

Ni som avlar islänningar, var ger ni för extra kraftfoder förutom hö å i vilka mängder.Om man nu tänker sig att hästen är c ponny storlek å inte arbetas.

Räcker det några månader enbart med hö å mineraler(i början av dräktigheten?), ni andra som är duktiga, svara gärna fast ni inte har islandshäst!

Vilket foder använder ni i såfall?Färdig typ fibergi, krafft, eller räknar ni ut själva med tex havre å mineraler?
Tänkt att hästen ska ha fri tillgång så det kan äta så mkt hö den behöver.
 
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

I början av dräktigheten behövs ingen speciell foderstat mer än att täcka hästens normala behov, det är inte bra om pållan kommer in i ett senare skede som smällfet.

Om kraftfoder behövs, avgör ju grovfodret och även mängden och vad.
 
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

Så om jag räknar ut enligt alla konstens regler vad detta sto bör få i sig å höet stämmer in på närings halten så då är det försvarbart att bara ge hö å extra mineraler tex?
 
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

Om du har ett grovfoder som håller en bra kvot, och kan täcka näringsintaget så är det helt ok att räkna så ja.

Har du ett bra grovfoder med hög kvot, kan det tom räcka till den senare delen av dräktigheten. Men då vill det nog till att det är väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

Tack för svaren! :)
Jag har bara läst böcker å vill gärna höra hur andra gör.Brukar man börja stöd utfodra 7e månaden om höet är så bra att det räcker första månaderna?Eller när börjar man med det?*frågvis*
 
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

Från 7:e och framåt brukar man räkna med ett ökat intag, har du ett mycket bra grovfoder kan det ju tänkas räcka till att öka x antal kg. Annars får du ta till andra fodermedel, ex vis lusern, alfa eller liknande. Ditt grovfoder avgör om du behöver komplettera med ytterligare, och i såfall med vad.

Dräktiga ston i det senare skedet kräver mycket protein, därför skall kvoten ökas i takt med dräktighetens gång.
 
Sv: Dräktigt islands sto!kraftfoder??

Tack för dina svar!Jag ska ta å leta fram boken rätt foderstat-bättre häst å kolla vad som rekommenderas för analys så får jag jämföra med mitt foder å hö! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 451
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 153
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 394
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp