Dräktighet och Hippocampus

Thera

Trådstartare
Hej alla!
Jag (eller hästen rättare sagt) väntar föl till sommaren och eftersom det är första fölet för oss båda var jag inne på Hippocampus för att räkna lite på foderstat för längre fram i dräktigheten.

Nu vet jag hur viktigt det är med analys på grovfodret, MEN, i år har vi haft problem med att köpa in hö från samma skörd, vilket har gjort att det är svårt att få analys eftersom vi förmodligen kommer att ha annat hö framåt våren.
Därför fick jag fylla i de "standardvärden" på hö som finns på Kraffts hemsida.

Hästen i fråga är ett varmblod, 160 i mkh med normal kroppsbyggnad.
Enligt Hippocampus ska hon i 11:e månaden ha

9 kg hö
0.2 kg betfor
0.5 kg vetekli
1.2 kg Hippo Avel/Breed
50 gram mineraler (för avel)

Nu förstår jag att det är svårt att svara på eftersom jag saknar analys, men min fråga till er är: Låter detta något såhär rimligt? Blev lite konfunderad eftersom jag såg en annan tråd om låga kvoter med Hippocampus... så jag vore jättetacksam för svar! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Dräktighet och Hippocampus

Hippocampus foderprogram är utformat av en grupp personer som på Sveriges Lantbruks Universitet har den största samlade kunskapen om utfodring i landet och du kan lugnt lita på det.

Sen har jag personligen den uppfattningen att det system av foderberäkning som Sverige anslutit sig till öppnar för att tillämpare kan haka upp sig för mkt på kvoten mellan protein och energi men det är en annan sak. Just Hippocampusprogrammet är inte heller så fixerat vid denna kvot i sina beräkningar vilket hedrar det.

När det gäller din egen blivande mamma så låter det ju som hon ska föla under betessäsongen och fri tillgång till bra bete är den bästa maten för ett högdräktigt sto. Helena
 
Sv: Dräktighet och Hippocampus

Vad gäller dräktigt sto så tycker iaf jag att det är VIKTIGT med analyserat hö, men det är ju jag det. ;)
Får man massa olika skördar så kanske man får kosta på sig och göra analys på alla, kostnaden blir ju inte samtidigt. Utan blir ju med någon månads mellanrum el hur ofta du nu hämtar nytt hö.
Jag har redan sen i somras gjort 3 analyser.
Känns viktigt för mig då jag har ett digivande sto m föl.
 
Sv: Dräktighet och Hippocampus

HelenaHandberg skrev:
När det gäller din egen blivande mamma så låter det ju som hon ska föla under betessäsongen och fri tillgång till bra bete är den bästa maten för ett högdräktigt sto. Helena

Ok, där har vi ännu en fråga.. Hur räknar man ut hur mycket betet ger? För damen i fråga kommer att gå ute på bra bete dygnet runt tills det är dags, då får hon komma in på nätterna. (Hon är beräknad till runt midsommar.) Och att på bete ge 9 kg hö, som Hippocampus rekommenderar känns absurt, eller? Är det normalt, eller hur brukar ni göra?
 
Sv: Dräktighet och Hippocampus

I bästa fall kan stoet ha betat nästan 2 månader i sämsta fall åtminstone 1 månad i dina trakter vid midsommar. Det är utmärkt. Om du har tillgång till en rejäl beteshage med försommargräs behöver du inte räkna eller ge något annat tillskott än saltsten och selen.
 
Sv: Dräktighet och Hippocampus

Ok, tack för ditt svar! Låter mer vettigt!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som ska föla till midsommar. Men nu har jag en liten fundering jag hoppas någon kan svara på, eftersom jag är...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: HelenaHandberg
·
T
Foder & Strö Skrev ett JÄTTELÅNGT mail till en av Kraffts foderrådgivare i onsdags eller torsdags, och har fortfarande inte fått svar! Grrr, säger...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp