Dräktig vart annat år

Kristall10

Trådstartare
För att fördriva tiden i natt under fölvak så letade jag upp all info jag kunde hitta om dräktighet och fölning. Kom bla över ett protokoll från en föreläsning om dräktighet och fölning på Strömsholm av vet Nina Roetpstorff. Där listas olika orsaker till utebliven dräktighet och bla står det där att ston med hög mjölkproduktion ofta bara blir dräktiga vart annat år. Aldrig hört det förut.
Är det någon erfaren här som har någon tanke kring detta?
 
Mitt ena sto blir som en mjölkko när hon fölat. Hon har blivit dräktig varje gång. Hon har nu fått fem föl sen 2014.
 
Min erfarenhet säger att det funkar bra att få mjölkande ston dräktiga på fölbrunst och 30 dygnsbrunst. Sämre resultat på de senare brunsterna.
 

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 742
Senast: Packipim
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 705
Senast: Jamtland
·
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 249
Senast: KickiH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 608
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp