drabbad av stånds?

S

Svartfux

Hittade en avbiten ståndsplanta i min hage. Någon som vet vad svenska veterinärer säger i ämnet? Hur behandlas en häst som ännu inte visat symptom? kan man diagnostisera ev förgiftning innan hästen visar symptom? ( Går ca 15 hästar i hagen). Är förgiftningen alltid dödlig?

Sv: drabbad av stånds?

Tyvärr är detta det enda jag hittar. Det är från en artikel i Ystads Allehande och kommer från Helsingborgs Djursjukhus.

"Endast symtomlindrande behandling finns. Prognosen är lika dålig som vid förgiftning av stånds, endast ett fåtal hästar överlever."

Vad jag förstått så är inte dödligheten 100% men den är väldigt hög.

*kl*
Vet inte heller något om behandling, om det finns. Dock ska man vid befarad förgiftning ta blodprov som undersöks mot levervärden, för att kontrollera att den inte tagit skada. Är först och främst levern som drabbas vid förgiftningar, då det är dens jobb att rensa ut skiten ur kroppen. Vi hade inne en ponny förra året som troligen var Stånds-förgiftad, kommer tyvärr inte ihåg symptomen på den. Tog levervärden direkt, vilka var dåliga (vilket tyder på förgiftning), sen igen efter ett par veckor (för att se om det blivit några bestående skador, vilket det inte var).
Så i ditt läge hade jag ringt och diskuterat med veterinären om blodprov för att kontrollera leverfunktion och ev leverskada.
Lycka till :)

Jag vet inte riktigt hur giftig växten är, men jag skulle ändå tro att det krävs mer än en planta eller upprepat intag för att förgiftning ska uppstå.

Symptomen är som vid andra leversjukdomar; vinglighet, headpressing (trycker huvudet mot en vägg el liknande) osv.

Det viktigaste att göra är att rensa bort alla plantor i hagen, med rötter och allt. Ta ett blodprov efter sommaren för kontroll av levervärdena. Jag skulle inte tro att det syns något så snabbt efter intaget såvida hästen inte visar symptom. Det finns ingen behandling mot ståndsförgiftning. Om hästen visar symptom kan man ge symtomatisk behandling, vilket i princip innebär dropp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka