Dra ut tänder....behöver råd

lakrits

Trådstartare
Jag behöver eran hjälp...mitt 19 åriga sto har en kindtand lös. Den är lite förskjuten och en ficka har uppstått med foderinpackning/ar som följd.

Givetvis har jag varit hos vetrinär och man sa att tanden behöver tas bort.

Jag har ringt till YR i Ullared och fått pris för utdragningen, där hamnar jag på ca. 2200-3700 kr.

Kliniken i Skara har jag också pratat med och OM det räcker med att dra ut den på stående häst så ligger det runt 2800-4000 kr.
OM den behöver stämplas ut pratar vi om summor på 7000-16000 kr.

Hon är oförsäkrad pga. hon var för gammal när jag tog över henne och kunde inte försäkra in henne igen. Givetvis så gör jag ju vad som krävs för att hon ska må bra men vilka priser för en tand :eek:.

Jag undrar nu helt enkelt om det finns fler ställen jag kan vända mig till och om ni har några erfarenheter av samma som min häst.

Sv: Dra ut tänder....behöver råd

Tack för tipset men det är riktigt långt att åka för mig därför har jag inte kontaktat dom.

Men hur kan det vara så dyrt?

Var med en kompis med hennes häst i Skara och drog en vargtand som inte kommit fram = mycket bedövning/plegg och stor kraft ansträngning och mejslar för att få ut den:crazy:

Det gick inte på mer än 1500 kr.

Det är en kindtand så ingreppet blir väl lite mer komplicerat än vargtänder som sitter mer lätt tillgängliga.

Jag har sen september förra året legat på ca. 4000 kr i månaden på mina hästar och så kommer det här...jag är luspank till hästarna men jag måste ju för hennes bästa gör det så därför hör jag mig för lite grann så jag kan jämföra lite priser.

Jag har en häst med foderinpackningar som är ganska så besvärande. Sedan i somras kommer tandl ut till stallet en gång i månaden för att rensa och se om hon kan få det att gå tillbaks. Hittils har det varit med blandat resultat.
Det är en dyr historia. Tyvärr får jag inget på försakringen då den inte täcker tandproblem av det här slaget.

Idag är det dags för en rensing igen och jag ska fråga henne vad det skulle kosta att dra ut en tand istället. Jag måste hitta en annan lösning än att hon kommer ut varje månad.

Jag undrar lite om man kan dra ut tänder på hästen och om den fortfarande kan tugga som vanligt efter det eller kan de få andra problem? Min ha foderinpackningar på båda sidorna.

Har du frågat Å*a, ja du vet vem jag menar:angel:

Kolla med dem i Vara också, de brukar ligga bättre i pris än Skara:)

Min har ju bara på en sida men om man drar ut en tand så behöver tanden på motsvarande sida kollas och slipas med jämna mellan eftersom det inte blir något slitage på motsvarande tand.

Vi drog ut vargtänder på min kuse och det gjorde en hästtandläkare för nästan inga pengar alls när han ändå var ute hos oss för att kolla munnen på kusen. Han fick lugnande och när han var tillräckligt borta plockade han bara ut tänderna, snabbt och enkelt. Hästen fick vakna till i en box och sen kunde han gå ut i hagen igen.

Den killen är nog ganska billig i allmänhet tror jag. Även ryggveterinäre och enl en del den enda "riktiga" hästtandläkaren i Sverige då för 2 år sen. Utbildad i Tyskland tror jag.

Den bästa av dom bästa om man frågar mig. :D

Har du frågat Å*a, ja du vet vem jag menar:angel:

Kolla med dem i Vara också, de brukar ligga bättre i pris än Skara:)

Japp....det var hos Å jag var :).
Har nu pratat med dom i Ullared och det verkar bli det smidigaste och billigaste alternativet. Det kan hända att vi inte ens behöver dra ut den.

Åh vad bra:)
Pm:a gärna om/när du ska åka dit, vet fler som funderar på att åka, det blir ju lite billigare om man kan ta två hästar än en:)

Min hästtandläkare jobbar på en klinik i Halmstad en gång i veckan, tillsammans med en veterinär. Han kan hjälpa dig. Skicka PM så berättar jag vart du ska vända dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka