dra släp med toyota corolla

swe

Trådstartare
Vet inte om den här frågan hör hemma här, men jag prövar.

Ska eventuellt köpa ett enhästars släp och funderar då på om det går att dra det med min toyota corolla.

Släpet har en totalvikt på 1100 kg, bilen får dra 1200 kg. Så rent lagligt är det ju. Motorn på bilen är 84 kw.

Ni som har vana av att köra med släp, fungerar det här, eller avråder ni från idén?

Sv: dra släp med toyota corolla

Det borde väl fungera. Kanske att din bil kan tänkas bli lite "trött" då effekten i motorn inte är den allra kraftigaste, men planera din körning så tar du dig säkert fram :)

Vi har haft en corolla, det är ju en liten bil så jag skulle inte vilja köra med släp efter den!
Skulle inte ens drömma om att köra hästen med den på vintern.
Möjligen vid kris på sommaren.

Jag skulle inte rekommendera att dra med en så liten bil. Sen skall du tänka på vad släpet väger när det är tomt. Hur mycket får du lasta i släpet? Om ett släp är kraftigt nerviktat finns inte mycket marginal kvar att lasta. Kanske inte ens tillräckligt för en häst.

Hur vet ni att TS har en liten Corolla? Vi har tittat på en Corolla Verso, och den är allt annant än liten, tycker jag. :o

Den får visserligen bara dra 1300kg, men liten är den ju inte.

Vår förra bil, Corolla T-Sport, var däremot liten... :p

Jag har en Corolla och jag kör med mitt enkelaxlade släp och (självklart bara) en häst och det går hur bra som helst!
Det kan ju svårt att hitta ett släp som inte är för tungt men eftersom du har ett på G så är det ju bra.
Nu kör jag sällan sträckor längre än tio mil med det men det är som sagt inga problem alls. Ska vi köra långa sträckor eller om väglaget inte är så kul så blir det annan bil och släp, men då även annan chaufför. För mig är det super att jag kan köra själv nu!

För sådär 15 år sedan hade jag en gammal Corolla kombi (den som hette Wagon). Den fick dra 1250 kg om jag inte minns fel. Jag körde mycket hästsläp med den - dock bara enaxlade, lätta modeller, men ofta med stora halvblod i. Jag upplevde det inte som några större problem - åtminstone inte så länge man inte behövde köra uppför några gigantiska backar, typ Hallandsåsen - då blev Corollan rysligt trött ...

Jag hade nog sett till och byta Corollan mot nått "större", och varför enhästars?? köp en nertypad boggie så blir det stabilt och fint. Mitt senaste släp var ett extra högt och brett släp med sadelkammare,Boj!! 1300kg.. Passade perfekt till Audin och stora pållen och den lilla ponnyn..;)

Hellre ett enhästars tvåaxlat än ett enkelaxlat tvåhästars. Alla undersökningar som gjorts har visat att enhästars går betydligt stadigare och bättre bakom bilen än tvåhästars, av flera anledningar.

Kör man ändå bara en häst och inte behöver andra spiltan, varför offra vikt på dödutrymme istället för på en extra axel som dessutom ger säkerhet?

bilen din är alldeles för trött för att det ska vara något nöje att köra med släp, det krävs en del krut under huven för att göra hästsläpskörande trevligt.. någon enstaka gång är väl en sak, men ska du köra regelbundet skulle jag skaffa en bra dragbil.. det är inte roligt med bränsleförbrukning på över 2liter/milen och att få kämpa för att hålla 80km/h..

enhästar släp är väl en bra idé om du inte har mer än en häst att köra, nackdelen är väll begagnatmarknaden, att både hitta och att sälja liksom om man åker längre och behöver ha med sig foder o lite grejjer.

Jag drar häst med min Golf som har övre lastvikten 1200kg, då lastar jag nog inte för tungt utan använder helst ett så lätt släp som möjligt och det har fungerat helt otroligt bra.

Eftersom min dragbil är "sönder" så drar vi för tillfället mitt släp som har totalvikt på 1270 kg, med föräldrarnas Toyota Corolla Verso som får dra 1300 kg.
Fungerat aldeles utmärkt, dock går det ganska trögt i monsterbacken vi har upp till stallet (lååååång brant backe), men det går trögt för dem flesta bilar med släp bakom i den backen :p Det är ju inte den optimala dragbilen om man säger så, men det går aldeles utmärkt att köra ändå!

29681810.jpg

Senast ändrad:

*kanpp*

Skulle flytta ett tomt släp med min corolla en gång, det slutade inte speciellt bra, brant backe på grusväg, fastnade halvvägs upp och fick springa till grannen som fick dra upp bil och transport med traktorn, inte så bra kanske :) Skulle hellre satsa på en lite starkare bil!

Jag har en Toyota corolla-05 (halvkombi) 81kW/110HK. Den får max dra 1300kg med B-körkort.
Körde hem hästarna från sommarbetet (en i taget) i en transport som hade totalvikt på 1300kg utan några problem.

Det var inte kämpigt att hålla 80km/h och bränsleförbrukningen kom inte i närheten av 2liter/mil.

Har du möjlighet att provköra transporten så gör det!

Det är väl kanske inte den mest optimala dragbilen du har, men den funkar säkert alldeles utmärkt att ta sig fram med om du inte har eländiga vägar eller planerar att köra på vinterväglag. Om du bara är ute och åker "då och då". Får du tag på ett bra släp till bilen så kan du ju alltid behålla släpet om du senare skulle få för dig att byta bil, dessa vikter får de flesta golf-mellan- och familjekombiklassbilar dra med B-kort.

Mina föräldrar drar sitt 2-hästars boggiesläp (1300kg) med sin Corolla -98 (4WD) Motoreffekt 81kW (får dra 1400 på B-kort). Funkar kanon! :) (jag har lånat ekipaget ett antal gånger, och brukar även agera chaufför åt min mamma ibland). Drar ca 1,2-1,3l/mil med det släpet.
Innan hade de också en Corolla att dra med, även den 4WD men årsmodell -88 och med 1240kg som släpvagnsvikt (och ett enkelaxlat släp nedtypat till 1200kg), och den var nog den bästa dragbil jag någonsin kört släp med. Pigg, bränslesnål och stark som en oxe. :laugh:

Vi har haft en corolla, det är ju en liten bil så jag skulle inte vilja köra med släp efter den!
Skulle inte ens drömma om att köra hästen med den på vintern.
Möjligen vid kris på sommaren.

Och vid vinterväglag så valde vi ALLTID corollan före någon av våra andra bilar när vi skulle ut med släp (och oftast annars också). 4-hjulsdriften gjorde ju iofs sitt till, men den är en väldigt stadig dragbil även annars.

bilen din är alldeles för trött för att det ska vara något nöje att köra med släp, det krävs en del krut under huven för att göra hästsläpskörande trevligt.. någon enstaka gång är väl en sak, men ska du köra regelbundet skulle jag skaffa en bra dragbil.. det är inte roligt med bränsleförbrukning på över 2liter/milen och att få kämpa för att hålla 80km/h..

enhästar släp är väl en bra idé om du inte har mer än en häst att köra, nackdelen är väll begagnatmarknaden, att både hitta och att sälja liksom om man åker längre och behöver ha med sig foder o lite grejjer.

Hur bilen är som dragbil hänger ju inte bara på antalet hästar man har under huven, det hänger ju mer på vilket vridmoment bilen har... Drog hellre släp med min audi som hade 115HK, än med min dåvarande sambos mazda som hade över 200HK. Mazdan orkade INGENTING!!

Liknande trådar

Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 069
Senast: Buck
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: LillaMy84
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt... 2
Svar
33
· Visningar
2 866
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka