dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Förstår att det måste kännas bittert att behöva "slösa" på dagarna sådär. Jag försöker ta 3 dagar/vecka och se om vi klarar oss på det, kanske får ta fler ibland och klarar mig på färre andra månader. Samtidigt så har vi varit tillsammans länge, är inte purunga utan har jobbat ihop en stabil ekonomi innan vi skaffar barn men drar ändå ned på en del saker just nu för att kunna ta få dagar/vecka.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Oh att det känns bittert är en underdrift... Och det känns på nått vis än jävligare att jag i grunden är sjukskriven (inte kan påverka min inkomst alls) och sambon arbetslös (har han ju liksom inte bett om, han blev "uppsagd" efter att jag fick veta att vi väntade smått.)
Som läget är nu finns det tre saker att hoppas på:
1. Lottovinst (hur nu det ska gå till, har inte råd att köpa lotter...;) )
2. Att länsrätten anser att fk gjort fel och ger mig så mycket pengar som jag har rätt till.
3. Att en av mina vänner gör som hon har sagt och startar bed and brekfast för då har hon lovat mig halvtidsjobb...

Förvisso kanske vi inte skulle ha skaffat barn nu, men det blev ju liksom på en halvmiss och ångrar mig gör jag aldrig!

*flum, flum* Det här hade inte med tråden att göra, men jag är så ledsen över det här att jag behövde häva ur mig lite... Jag vill också kunna vara hemma tills Stina är 1½ -2 år... :(:cry:

Jenny
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jag har full förståelse för att det måste kännas skit att inte kunna välja. :(

Jag förmodar att ni har räknat både framlänges och baklänges men det blir inte bättre om din sambo tar ut föräldrapenning och du tar ut sjukersättning? OM din sambo skulle få ett jobb så kan man ju alltid göra så att han tar ut fre-sön + jobbet, då får han ut mer än sin månadslön samtidigt som du också får ut pengar. Men man kanske inte får vara hemma med barn samtidigt som man är sjukskriven?
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

ursäkta om jag inte fattar NÅGOT nu, men om du är sjukskriven och din sambo arbetslös så är ni väl hemma båda två med barnet hela tiden hur länge som helst typ ? :confused: Och blir ni utförsäkrade på något vis täcker väl socialen uppehället ?
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Det är inte lite invecklat här...:smirk:

Jag är inte sjukskriven nu, jag är föräldraledig. Får inte vara sjukskriven (och få ut ersättning) och vara hemma med barnet, då ska barnet vara på dagis eller liknande. Samma för sambon, han får inte vara hemma och vara arbetslös och ha dottern hemma. Så rent teoretiskt kan vi hamna i situationen om något år att sambon och jag är hemma men "måste" ha dottern på dagis för att få någon ersättning.

Innan jul gjorde vi så att jag var sjukskriven halvtid och föräldraledig halvtid. Sambon var arbetslös halvtid och föräldraledig halvtid. Men sambon fick ut 155:-/dag i fp så det blev ohållbart. Så nu "måste" jag vara föräldraledig på heltid, för för mig blir det ingen inkomstskillnad. Men i praktiken skulle jag inte kunna vara det om inte sambon var hemma eftersom det just nu (när det är kallt ute) är knappt att min kropp orkar ta hand om och bära barnet hela dagen.

Sen vad gäller socialen så är det en historia det också. Kan väl sammanfatta det med att vi nog inte får några pengar därifrån förrän vi sålt hästar, bilar och transport. Jag hoppas innerligt att det inte går så långt, men i dagsläget vete faen. För rent krasst, mina hästar är min rehabilitering, det är tack vare dem jag tar mig ut och rör mig. Då i förlängningen så måste jag ha transport och min 4x4 bil. Så tro mig, jag har skurit ner och dragit in allt som går. Har sålt ALLT jag kan avvara till hästarna, har "bytt ner" mig märkes och kvalitetsmässigt på den utrustning jag har kvar och matar hästarna med det absolut billigaste fodret jag kunnat hitta.

Det som håller på att ta knäcken på mig är att det inte finns någon ljusning. Enligt experterna är det inte så stor chans att jag någonsin blir frisk, och hittar sambon jobb så kommer han förmodligen att måsta bo borta på veckorna, och hur kul är det. Är det så att Länsrätten inte ger mig rätt då sitter jag i skiten för många år framåt och jag tycker rent krasst inte att jag har förtjänat det.
Nu har jag fått gnälla idag också!:bow:

Jenny
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jamtland skrev:
Så rent teoretiskt kan vi hamna i situationen om något år att sambon och jag är hemma men "måste" ha dottern på dagis för att få någon ersättning.

Dagisen brukar dock inte bry sig om ifall man inte utnyttjar platsen så mkt :angel:

Rent allmänt är det väl lite krasst så att om man skaffar barn när man inte har råd så får man prioritera bort annat.

Kan du inte göra dig av med häst och transport under den här tiden, och ordna ett sätt som du ändå har tillgång till dem på ? Sälja dem till någon släkting med massa förbehåll eller nåt ?

Socialen kan ju knappast invända mot att du får LÅNA en häst :o
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Dagisen brukar dock inte bry sig om ifall man inte utnyttjar platsen så mkt

Nej, det är ju sant, :angel: :D


Rent allmänt är det väl lite krasst så att om man skaffar barn när man inte har råd så får man prioritera bort annat.

Självklart är det så, men om man som jag har "otur" och hamnar i en situation jag inte kunnat förutse innan jag blev gravid, ska jag då ändå måsta prioritera bort ALLT som har något värde för mig?!:( Mina hästar är ju av den typen du får gratis, så jag har inga pengar "investerade" i dem, det är bara underhållet som i viss mån kostar.

Kan du inte göra dig av med häst och transport under den här tiden, och ordna ett sätt som du ändå har tillgång till dem på ? Sälja dem till någon släkting med massa förbehåll eller nåt ?

Kan jag iofs göra rätt lätt, men för tillfället får jag inga pengar från soc iaf då mitt ärende ligger hos länsrätten, och chansen finns ju att jag får rätt och i så fall får jag ut retroaktivt för ett drygt år bakåt i tiden. *hoppas, hoppas*

Jenny
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jamtland skrev:
Kan jag iofs göra rätt lätt, men för tillfället får jag inga pengar från soc iaf då mitt ärende ligger hos länsrätten, och chansen finns ju att jag får rätt och i så fall får jag ut retroaktivt för ett drygt år bakåt i tiden. *hoppas, hoppas*

Jenny
Håller en tumme för dig.... och hoppas....
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Vet ni vad! Det finns änglar! Jag har deppat över att jag inte har råd att gå på travgalan på Dannero nästa helg då min egenuppfödda Carmen får pris som Danneros vinstrikaste a-ponny 2005. Har inte råd med det, finns liksom mycket annat som är viktigare, men det har svidit hårt i hjärtat att inte kunna vara där. Så igår meddelar min underbara kusk att hon har fixat biljetter! Hon vägrade att tala om var de kommer ifrån och vem som betalat, men jag har mina aningar! Underbara familj!

Så mitt i allt ekonomiskt elände ska jag och sambon gå på gala och äta trerätters middag!!!:bow: Halleluja!:banana:

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 110
Senast: sona
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 660
A
Övr. Barn Fler föräldralediga som behöver gå ner ett par kilo? Jag vill egentligen försöka få tips och hjälp med de svårigheter som finns med att...
Svar
18
· Visningar
4 560
B
Hästmänniskan Det är alltså så att min sambo vill att jag minskar ner på hästeriet. Nu har jag häst 4 dagar/v, lägger väl en 2500-3000kr/mån på häst...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
23 824
Senast: Ryttare42
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp