dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
har ni några tips på vad man kan göra för att dra ner på utgifterna under föräldraledigheten? Jag kollade lite på min ekonomi och om jag försöker spara dagar till sambon vilket vi kommer att behöva kommer jag om jag skulle ha mina nuvarande räkningar enbart lägga pengarna på dessa. Det känns inte riktigt hållbart så något måste göras, går det att dra ner på nåt av följande eller har ni andra tips?

- vi amorterar på bottenlånen (har inga topplån) kan man göra ett tillfälligt uppehåll med det?
- CSN-avbetalningar - får man göra uppehåll med det?
- Facket - går det att pausa?

Kan man jämka på skatten på föräldrapenningen??
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Man (iaf jag) gör av med mindre pengar.

Man hinner inte shoppa, struntar i onödiga saker, vill inte skaffa grejer till hemmet (som ändå kommer att ritas på typ) eller kläder till sig själv (förrän man är i sin rätta storlek och då kan man ju ha sina gamla)

Och man äter mer hemma och kan göra billigare grejer med lång passningstid.

Man går med barnvagnen istället för dyrare ressätt.

Man FÅR massor av saker från släkt och vänner :bow:

Att "smörja systemet" på mig i fullt arbete är mkt dyrare faktiskt. Då behöver jag lunch på jobbet, cocacola på eftermiddagen, ta bilen pga tidsbrist, mer färdigmat av samma skäl etc.

Skattejämkning ska du förstås ha. Jag har betalt CSN som vanligt men det beror nog på viket system du har, en del räknas ju %-uellt på inkomst? Jag har en gammal (från tidigt 80-tal) rak oförhandlingsbar avbetalningsplan.

Facket kan vara osmart att pausa om du skulle bli diskriminerad på ditt jobb pga barnledigheten..

Det man tjänar mest på att använda mindre är oftast bilen. Jag har en gammal men hyfsat barnsäker 245:a som är billig i fasta avgifter och mest står i garaget till vardags. Att byta upp mig till något sådant där minst lika säkert (dvs ej småbil) som får dra släpet och är i klassen högst 5 år gammalt skulle för mig kosta lika mkt som hela vårt boende :eek:

Ofta byter ju folk UPP sig i boende och bilstatus när de får barn. Fast jag tycker ett medvetet val att spendera mer TID med sina barn istället ger mer.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

kolla med banken, oftast behöver man inte amortera "bara" bet räntorna.

håller med förgående promenera mycket dit du skall om det är möjligt. Kanske ni kan ordna billigare boende?

om du har häst kan kanke halv eller helfoder vara en ide?

En riktig storsparare som jag upptäckt är att göra en matlista som man i stora drag håller sig till och handlar efter. självklart kan man avika ibland men på det stora hela följa
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jag har också ett äldre csn-lån och vet en kompis som fick betala tillbaka mindre under mammaledighetstiden för att hennes inkomst just då var så låg. Kolla det!
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Vi har dragit ner på amorteringarna, vi hade fått sluta amortera helt om vi velat.

Jag har dragit ner på mitt sparande som var lite onödigt högt innan.

Djurkontot har fått minimalt med pengar. Förut drog jag av 3000kr dit varje månad, nu blir det 2000kr vilket är minimum för att det ska gå runt.

Jag betalar mindre hushållskostnader, sambon mer.

Jag skulle gärna dra ner på CSNkostnaden, den är just nu 10% av min inkomst:angel: Inte så kul. Och fackavgiften är oxå rätt hög!

För övrigt så äter vi billigare, köper just inga saker (förutom barnsaker:D ) och fösöker spara å¨tex el och värme.

Vad gäller bilen så har vi två stycken som kostar oss ca 1500kr i månaden inkl bensin. Vi köpte mkt riktigt en nyare bil när vi fick barn, men den är ändå 10 år gammal. Mest köpte vi den för att den är bra att dra släp med och har bagage som får plats med en barnvagn.

Fast jag kör ofta den gamla bilen iaf, den är roligare att köra och så får babyskyddet bättre plats i den.
Såklart borde jag inte köra bil. Det har jag dåligt samvete för! Tänk vad mkt billigare och nyttigare det vore om jag gick till stallet varje dag istället! Det är några km, kunde vara en lagom promenad, men jag är lat och kör:o

Min sambo är duktig och cyklar till jobbet.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Om du har ett studielån taget mellan 1989 och 2001 (det gäller säkert för andra lånen också men det här har jag erfarenhet av själv) och får minskning av inkomsten med minst 15% mot den inkomst du betalar mot så kan du begära nedsättning från CSN. Blanketten beställer du enklast via deras hemsida www.csn.se.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Du kan säkerligen ta amorteringsfritt på lånen under föräldraledigheten. Det har vi.

En kompis till mig sa innan min mammaledighet att "när man är mammaledig gör man inte av med några pengar förutom på blöjor och amningsinlägg för man har inte tid". Detta håller jag inte med om!! Mitt nya intresse är att åka till galloriorna utanför stan (typ Sickla) och shoppa...!!! :D Och när man ändå är där måste man ju ha lunch och café latte... :)

Men visst, det går faktiskt mindre pengar nu. Framför allt har vi dragit ner på restaurangbesöken, men så hade vi tidigare ett rätt enormt middagskonto också när vi bodde i Vasastan... :D Bil åker vi också mer sällan, men det beror ju på att jag tidigare tog bilen till jobbet.

Små bebisar kostar inte så mycket. Det är några riktigt stora utlägg precis i början; barnvagn, babyskydd, skötbord, spjälsäng osv men sen är det billigare. Blöjor är faktiskt inte så himla dyrt som jag trodde (de minsta kostar bara strax över 1 kr styck på Ica Maxi och det är ju inte så farligt om man ser till hur avancerade de faktiskt är).

Som sagt får man ganska mycket kläder av vänner och familj som kommer och hälsar på (bjud in dem!!! :D ). Vi hinner knappt använda alla plagg och då klagade jag ändå tidigare på att vi inte fick några begagnade kläder från nån innan hon föddes...!

Jag tar ut 3 dagar i veckan. Funderar på att gå ner till 2. Visst, vi går back litegrann men så har vi pengar på banken. När min man ska vara hemma samt när föräldraförsäkringen höjs till sommaren (det lär väl påverka dig?!) ska vi ta ut fler dagar i veckan. Vi tjänar på att min man är hemma nämligen för han får ut 90% av lönen från jobbet om han tar ut 7 dagar i veckan.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Just det har jag också funderat över då jag är i samma sits! (hi hi.. nu får kanske några på buke chocken..:p )

Jag har tänkt fråga banken om jag kan lägga om mitt billån så det går på fler år o således blir mindre per månad.

Ja kolla med banken om du kan betala mindre på huset.

CSN undrar jag också över, jag har lån i 2 sysem, betalar 1500 i mån, huugga.

Min häst är ett stort problem, vet inte vad jag ska ta mig till, han kostar för mycket!!! Men är inte i kondition att lämnas bort på foder... svårt!!

Kanske kan du även säga upp dagstidning om du har det, samt kabeltv o sådant?!
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jag tycker inte det varit några större problem. Det kostar rätt mycket att jobba också, även om det låter konstigt; det ska vara kläder, luncher,resor och godis på hemvägen och alla möjliga småutgifter :)
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

>Att "smörja systemet" på mig i fullt arbete är mkt dyrare faktiskt. Då behöver jag lunch på jobbet, cocacola på eftermiddagen, ta bilen pga tidsbrist, mer färdigmat av samma skäl etc.

Heh, det har du säkert rätt i. Vi går i stort sett alltid ut och äter lunch tex. Plus att man är tröttare på kvällen och gärna tar hem hämtmat...
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

>En riktig storsparare som jag upptäckt är att göra en matlista som man i stora drag håller sig till och handlar efter. självklart kan man avika ibland men på det stora hela följa

En plan jag har är att börja handla efter en fast lista på Netextra och få maten hemkörd. Då lockas man inte att köpa nån ny krukväxt eller andra onödiga saker. Fast jag tycker att det är ganska kul att strutta runt på Coop. ;)
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

vi har inte tänkt att köpa en ny bil, det blir en liten barnvagn till yarisen i stället... Egentligen måste vi inte ha bil men det är så otroligt skönt att ha den. Men det är väldigt mycket pengar som går till den även om den står still.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Vad bra, tack!! Mina lån är tagna mellan -94 och -98 så jag är i den gruppen.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Jag tänkte också ta ut 3 dagar i veckan. Eftersom bebis kommer att vara född i maj känns det som på gränsen att man vill låta henne börja på dagis i augusti året efter, så har vi otur och inte kan justera vår plats några månader vill vi ha möjlighet att sträcka på det fram till januari (dvs 20 mån). Ev får jag gå ner ytterligare en dag till 2 dagar eftersom det verkar som om man måste ta ut minst 5 dagar i veckan efter ett år.

Den nya höjningen är hör och häpna sämre för mig (min lön ligger runt den nya nivån). Vi har nämligen också ett tillskott upp till 90% av vår lön via jobbet och de senaste reglerna hos oss så vitt jag har förstått det är att tillskottet får vi oavsett hur många fl-dagar vi tar ut men bara tills barnet fyller ett år (förmodligen för att de ska slippa administrationen). Jag hade alltså fått ut ca 6000 före skatt från jobbet oavsett hur många fl-dagar jag tagit ut med den nuvarande nivån... Det hade varit ganska praktiskt.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

mino skrev:
Den nya höjningen är hör och häpna sämre för mig (min lön ligger runt den nya nivån). Vi har nämligen också ett tillskott upp till 90% av vår lön via jobbet och de senaste reglerna hos oss så vitt jag har förstått det är att tillskottet får vi oavsett hur många fl-dagar vi tar ut men bara tills barnet fyller ett år (förmodligen för att de ska slippa administrationen). Jag hade alltså fått ut ca 6000 före skatt från jobbet oavsett hur många fl-dagar jag tagit ut med den nuvarande nivån... Det hade varit ganska praktiskt.

Verkar konstigt, hos oss har vi högre nivå de första (tror jag) nio "månadslönerna" på fp oavsett hur lång tid man tar på sig att ta ut dem.

Men är reglerna sådana för dig så ta ut fulltid och sätt pengarna på banken och ta tjänstledigt utan lön när dagarna inte räcker istället, det borde ju gå plus då.
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

*deletade* märkte att jag blev förvirrad själv av alla siffror.

Jag får alltså ut diskrepansen mellan taket och 90% av min lön. Diskrepansen blir alltså mycket mindre mellan basbeloppstaket och min lön efter höjningen av taket till 33000. Det gör att tillskottet från min arbetsgivare blir mycket mindre (och det är inte baserat på hur många dagar jag tar ut utan fast). För mig är det såklart fortfarande inget att klaga på men höjningen av basbeloppet råkar ge en negativ effekt i att jag måste ta ut föräldrapenning i stället för att få ett större fast tillägg från min arbetsgivare.
 
Senast ändrad:
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Ja, om du vill behåll din sgi så måste du ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt ett år. Men om den andra föräldern tar över ledigheten är det vad jag förstått 3månaders karens på de 5 dagarna, dvs h*n kan ta färre än 5 dagar och ändå behålla sgi. Kanske då pappan ska ta sin ledighet och ev mamman igen sedan för att pussla med att ta så få dagar som möjligt...
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Nä det gäller shoppning så var jag precis likadan med första barnet men nu med andra tänker jag var lite smart :) och forsätta shoppa men nu har jag gett mig på att jag bara ska handla mat som är på extra pris dvs jag får ju gå i flera affärer för att handla men då får jag ju bara handla det som finns på listan. Så gjorde jag igår och det var riktigt kul faktiskt dels så får man ju tiden att gå och sedan så ger det ju rätt mycket motion att släpa runt på två små barn i affärerna och sedan så spar jag ju in pengar iaf på matkontot.
Var inne på lantmännen och skulle köpa foderjäst men den var slut och då frågade jag en i personalen när de får in den igen och han sa att den kommer senast på onsdag och han tyckte nog jag var en konstig typ som tackade så glatt för det svaret... nu har jag ju en anledning till att åka och handla igen :rofl:
 
Sv: dra ner på utgifter under föräldraledigheten??

Gör som jag, sätt dig på ett berg och stanna där. Sparar in mycket pengar på det...:smirk:

Appropå ingenting så är jag j*vligt avundsjuk på er som kan ta ut 2-3 dagar i veckan och klara er på det... :( Jag "måste" ta ut 7 dagar i veckan, då får jag ut 6100:-/månad, helt fantastiskt... Sambon är arbetslös och får ut ungefär samma. Känns så j*vla ruttet. Vi hade inte råd att köpa en enda present varken till jul eller på våra födelsdagar, så Stinas första jul blev utan julklappar från hennes egen mor och far. Det enda jag haft råd att köpa till min dotter är blöjor. Inte en enda pryl utöver det har jag kunnat köpa. Inte för att det har behövts, men det skulle vara kul att kunna åka in till stan och gå runt och titta på söta babykläder. Som det är nu har jag f*n inte ens råd att ta mig till närmsta Ica...Så där, nu har jag fått gnällt över det också... :D Buke är bra till mycket!

Jenny
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 110
Senast: sona
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 660
A
Övr. Barn Fler föräldralediga som behöver gå ner ett par kilo? Jag vill egentligen försöka få tips och hjälp med de svårigheter som finns med att...
Svar
18
· Visningar
4 560
B
Hästmänniskan Det är alltså så att min sambo vill att jag minskar ner på hästeriet. Nu har jag häst 4 dagar/v, lägger väl en 2500-3000kr/mån på häst...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
23 824
Senast: Ryttare42
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp