Dra med liten bil

shayd

Trådstartare
Någon som har en liten bil som vet vad den får dra? Överväger att köpa en ny småbil typ en Polo, Atos, Citroen C3 eller Peugot 206, vad får dessa dra?

Förstår att de inte kan dra ett släp med häst i men kan man ens använda denna bil för att flytta ett tomt släp eller för att hyra ett vanligt släp och frakta ris e.d. på? Har ett jättelätt släp som jag ibland använder till trädgårdsavfall och skulle även vilja kunna flytta det tomt ibland utan att behöva låna pappas bil.

ingen koll men tror att de nyare golfarna (typ 98 å framåt) får dra rätt mycket, de har till å med större utrymme inuti än en volvo s40.

Kola i regbeviset på bilen.
Där står det vilken tjänstevikt bilen har och hur mycket den får dra.
Skulle bli mycket förvånad om nån av dessa bilarna får dra en släpvagn med totalvikt över 750kg.. men du får kolla där!

Mvh Sofia

DEt är vikten INKL maxlasten som räknas när man säger vad ett släp väger, så även om släpet i sig vara väger 500 kg tom och 1000 kg med inräknad maxlast så är det 1000 kg som räkans oavsett om du har lastat det eller inte!!

Ja det är rätt att tänka så om mn har B-kort. har man BE så är det däremot släpets verkliga vikt just då som man får dra.

Så med BE kan man ofta flytta ett tomt släp med en liten bil.

det är tjänstevikten på bilen som avgör hur tungt du får dra. totalvikt tillsammans max 3,5ton med Bkort, det beror oxå på hur släpet är typat (skattat). exakt samma släp kan vara typat olika .
med BEkort får du dra max vad bilen klarar men aldrig mer än bilens tjänstevikt.
många kör olagligt med bil å hästsläp utan att veta om det. sällan att två stora hästar+släp får dras med vanlig bil och Bkort.

hojhoj

Jag börjar bli rätt trött på det här nu. LÄR ER REGLERNA INNAN NI FÖRSÖKER FÖRKLARA FÖR ANDRA PÅ FORUMET.

För B-kort: Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och bilens och släpets totalvikter får inte ihop vara över 3,5 ton.

För BE kort: Du kan dra ett släp som väger mer än bilens tjänstevikt. Min bil tex för dra 1800kg med BE kort men har en tjänstevikt på 1510kg. Således får jag dra 1510kg med B-kort.

Givetvis får du aldrig dra mer än bilen klarar.

Men vad kan man annars förvänta sig av någon som tror att vi skall kunna se en användarbild som ligger på vederbörandes C:disk?

Vår Golf diesel från -86 får dra strax över 1000 kg tror jag. De flesta mindre bilar klarar åtminstone de små släpkärrorna som ofta ligger runt 750 kg.
Vi har dessutom en enhästars ponnytrailer som bara har en totalvikt på 750 kg så den får man dra med en liten bil (har inte träffat på en enda bil som inte får dra den).
Då får man i o f s bara lasta 400 i den men det klarar man ju en ponny på.
mvh Maria

Det spelar ingen roll om släpet är tomt eller inte. Du får inte dra ändå om bilens dragvikt är mindre än släpets totalvikt.

Med BE-körkor däremot får man dra ett släp vars totalvikt överstiger bilens maximala dragvikt så länge inte släpets tomvikt plus last för tillfället överstiger bilens max dragvikt.
PL

Jag begriper inte varför vissa helt utan kunskap skall tjaffsa med dem med kunskap.
Och inte heller varför bilderna fortfarande ligger på C:disken på PC:n.

Inte_Ung, ABEC*DE

Tyvärr gäller samma sak för andra juridiska spörsmål här på forumet...

Att just det här ska vara komplicerat är ju helt otroligt! Det finns hur tydlig information som helst att tillgå och ändå får vissa inte till det.

Håller med!
Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat detta med vikter för de som "tror att de vet". :crazy:

De brukar bli ruggigt irriterade när jag säger att jag får dra mitt boggiesläp lastat med en höbal (ungefär) bakom mammas Seat Ibiza. :D

/Tweety *BE***

En Peugeot 206 får dra 700kg med 1.1 motorn. 1100kg med övriga.
En Polo får dra mellan 900 med 1.4, 1000 med 1.4 och 1.6, 1200 med FSI.
Citroën C3 får dra 926 med klenaste motorn och 1176 med de övriga.

Dessa vikter är BILENS MAXIMALA SLÄPVIKT = BE-VIKT!
B-kortsvikterna får man kolla med bilförsäljarna (ofta är de tjänstevikten men inte alltid helt säkert) och det är inte alltid försäljarna kan/förstår vad man menar med vikterna heller. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Vi funderar på att byta ut vår lilla stadsbil (ford fiesta) mot en bil som jag kan dra transport med. Har funderat på olika bilmärken...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama