Dra in el...

T

TeamTop

Vi ska gräva ner elkabel från huset till stallet, ca 160 meter långt. Enligt elektrikern skulle kabeln vara 4*10, vilket visade sig vara snordyrt och min pappa ifrågasatte varför man skulle slå på så stort, en "vanlig" kabel till huset brukar enligt honom vara 4*2,5 och priset är en femtedel.
Ni som är kunniga inom detta, snälla hjälp!
Måste man ha så rejäl kabel till ett stall som ska ha belysning, varmvattenberedare, tvättmaskin, skulltork, spannmålskross etc eller räcker det med 4*2,5 eller 4*6?
Man vill ju inte betala för mycket samtidigt som man inte vill vara snåldum heller...
Tacksam för hjälp!

Sv: Dra in el...

Nu är jag långt ifrån någon expert. Men om du ska ha tvättmaskin, skulltork och spanmålkross i stallet så kommer det krävas mycket mer än vad som normalt används i en bostad. Behöver inte gå längre än se på min egen kross. Så jag tror att det är elektriker som har klart för sig vad du behöver. Misstänker också att en hel del av den utrustning du vill ha i stallet kommer att vara tre fas och det kräver mer än vanlig två fas utrustning.

Vi ska gräva ner elkabel från huset till stallet, ca 160 meter långt. Enligt elektrikern skulle kabeln vara 4*10, vilket visade sig vara snordyrt och min pappa ifrågasatte varför man skulle slå på så stort, en "vanlig" kabel till huset brukar enligt honom vara 4*2,5 och priset är en femtedel.
Ni som är kunniga inom detta, snälla hjälp!
Måste man ha så rejäl kabel till ett stall som ska ha belysning, varmvattenberedare, tvättmaskin, skulltork, spannmålskross etc eller räcker det med 4*2,5 eller 4*6?
Man vill ju inte betala för mycket samtidigt som man inte vill vara snåldum heller...
Tacksam för hjälp!
Snåla inte med eldragningen. Lita på elektrikern. Dumt att stå där senare med brunna kablar på grund av att man varit snål från början. Glöm inte jordfelsbrytare också!

Du kan inte ångra dig senare, snåla inte vid installationen.

Sedan kan jag inte låta bli att undra varför du ska installera skulltork? Många bönder slänger ut sina för att elen är så dyr. Vår lilla tork drar 7,5 kW. Med ett elpris på cirka 1,50 så kostar det ganska mycket. Vi kör cirka fem dagar per år eftersom vi bara tar litet av förstaskörden som hö vilket innebär 1,50*7,5*24*5=1350:-. Priset på el stiger också hela tiden.

Kolla också hur mycket högre dina försäkringar blir med en skulltork! Krossen kan också påverka din premie...

Även med en tork kan man inte garantera att höet inte möglar framåt våren med de fuktiga vintrar vi haft. Räknar man på hur mycket man får kasta, arbetsinsats och pengar så är ensilage både billigare och lättare att få bra kvalitet på.

Kostnaden för att själva arbetet brukar vara stort i förhållande till kabelkostnaden så jag skulle inte snåla. Tänk också på att ni måste ta hänsyn till resistansen om kabeln är 160 meter. Det kräver lite grövre ledare för att ni inte skall tappa spänning.

Sånt här är lätt att räkna på för en elktriker.

Om ni snålar in på det här kommer följande att hända:

1. Kabeln kommer förr eller tidigare brinna av eftersom du kommer att koppla så pass mycket belastning i andra änden. Och när kabeln brinner av så kan du riskera överslag i elcentralen i andra ändan(huset?) och får du överslag där riskerar du att hela skiten brinner ner...

2. Du kommer få gräva ner en ny kabel eftersom den billigare brann upp, slutsats det blev nästan dubbelt så dyrt att vara dumsnål.

3. Du gräver ner en klenare kabel och upptäcker att du inte har 220 volt i den änden utan kanske 100 eller mindre, ju längre distans mellan koppling a och b = spänningsförlust=maskinhaveri i värsta fall(tvättmaskinen). Ju längre distans kräver grövre kabel.
Och ni står där och får gräva ner den dyrare/grövre ialla fall...

Varför ska det vara så svårt att lita på en fackman???

Tacksam för alla svar! Låter som om vi glatt får följa elektrikerns råd då. Men i bland är det faktiskt så att de tar i lite extra i onödan samt att det blir dyrare att köpa genom dem därför ville jag höra mig för innan.
Skulltork har vi en och har tänkt att kunna använda vid behov om vi tar eget hö ngn gång så man vill ju ha möjligheten att använda den, likaså spannmålskrossen. så alltså behöver vi ha trefasuttag både till den och tvättmaskinen.

Kostnaden för arbetet är irrelevant efetrsom vi har grävare och sådär själva, men jag tycker att det är bättre att höra sig för innan man lägger så mycket pengar. Är ju smålänning :angel:

Skulltork har vi en och har tänkt att kunna använda vid behov om vi tar eget hö ngn gång så man vill ju ha möjligheten att använda den, likaså spannmålskrossen. så alltså behöver vi ha trefasuttag både till den och tvättmaskinen.
Kolla bara vad det kostar att äga skulltork och kross per år jämfört med att köpa hö!

På grund av den ökade brandrisken brukar skulltorkar och krossar vara det som gör att försäkringspremien rusar iväg! Är det gamla torkar är fläkten ofta inte av den nyare gnistfria varianten och gamla krossar kan ha okapslade motorer som är ökända för att starta stallbränder i dammig miljö.

kablar brinner inte om dom är avsäkrade som dom skall .Säkringarna är till för det ,om kabeln brinner är säkringarna mycket för stora och olaglit /klåparinstalerat.

...det var vad jag fick lära mig när jag gick(sov mig igenom) el-telegymnasiet...

Tyvärr så har din pappa fel !

4x2,5 räcker bara till 16 ampere, bortåt det dubbla den biten som är nergrävd... men nånstans måste den ju komma upp från backen också så där blir det max 16 A.

16 ampere är skitlite på ren svenska !

16 ampere räcker till ungefär tvättmaskinen.... och inte så värst mycket mer... min svets behöver 3 fas 32 A t.ex.

EN fläkt till skulltorken ligger på 12-75 ampere beroende på storleken och drar avsevärt mer ström just när den startas :cool:

Jag håller med din elektriker - minst 4x10 om du ska ha allt detta som du räknar upp.

Skippar du skulltorken så skulle du kanske kunna klara dig på 4x6... 4x2,5 är inte ens att tänka på och då har jag ändå inte tagit kabelns längd med i beräkningen.

MEN... grävmaskinen kostar ju inte gratis för det mesta så det är lika bra att dra en rejäl kabel nu istället för att behöva göra om alltihop om nått år.

Sluta snåla nu.... ;), det är ju inte gratis att driva gård/jordbruk/stall etc - man drar ju på sig en del omkostnader....

Senast ändrad:

Det är egentligen inte att snåla, jag sonderar terrängen och ser till att jag har lite kött på benen. Misstänkte natutrligtvis från början att det blir att köpa den dyra kabeln men eftersom jag är novis ville jag veta andras åsikter. Inget behov att idiotförklara någon för att man ställer en fråga...

Kabeln, om man köper den genom el.killen kostar 100:-/meter, men finns på ex Nordpost för 75:-/meter

Jag VILL HA MÖJLIGHET att köra min skulltork och spannmålskross, därför vill jag se till att det skulle funka.
Vet mycket väl att det blir billigare med ensilage än hö med allt vad det innebär, men vissa av oss (min sambo exempelvis) tycker att det kan vara spännande att leka månskensbonde och då skall han få göra det :)

4 eller 5 ledare beror på hur du gör med jordtag m.m...

Att man drar in 4 ledare till en byggnad betyder inte nödvändigtvis att man inte har 5-ledar system inuti byggnaden... numera är det krav att man i lantbruksbyggnader har 5-ledarsystem och det tror jag nog att hennes elektriker är medveten om. Det är nog knappast nån numera som inte har separat jord och nolledare oavsett vad det är för typ av byggnad.

Du kan ju ha jordtag till "lagårn" så då behöver du ju 3 faser och en nolla... dvs 4 ledare, den 5:e finns ju redan på plats.

Sen finns det kablar där man har fyra ledare som är omvävda av en jordledare som mantel runt alltihop... det som man i första hand dimensionerar efter förbrukningen är de 3 faserna och nollan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar