Dpi, är det samma sak som pixels/inch?

Nej, dpi är upplösningen på bilden, högre dpi ger bättre kvalité.
 
Nope. Inte riktigt. Dots/inch är punkter per tum och varierar på olika skärmar. Pixlar är i och för sig oftast likvärdiga i storlek som dots, men skiljer sig lite mindre mellan olika skärmtyper. Förkortas px.
 
Vi kan tillägga att det jag just nämnde gäller datorskärmar.

Ett foto, eller annat tryck, består av massor av punkter också (alltså inte pixlar). Där betyder högre tal (dpi) högre upplösning - dvs. skarpare bild.

En vanlig datorskärm har i regel en upplösning på runt 75 dpi. Visar du en bild med högre upplösning på skärmen, blir den större framför dina ögon.
 
OK, men jag ska lägga in en bild i ett dokument som ska vara 300 dpi. Det enda jag kan ändra (i Adobe photoshop) är väl pixels/inch. Vad ska jag göra? :confused:
 
Nu har inte jag Adobe, men det bör väl fungera lika som andra fotoprogram?

Då du scannar in bilden så väljer du 300 dpi, och sen efter alla ändringar i Adobe (storlek mm) så sparar du bilden med oförändrad kvalité (100%), då är den fortfarande 300 dpi. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
625
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 812
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: tott
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp