DP, Pinscher, manchester terrier fler?

springsten

Trådstartare
ja som ni kanske förstår är jag intresserad av en hund i denna klassen.... finns det fler raser som är liknande? DP, Pinscher, manchester terrier, DS gårdshund.... fler??
vill ha en hund som är max 50cm (inte så petigt men där omkring) är supersugen på en black och tan, korthårig men inte strävhårig... :confused:

Sv: DP, Pinscher, manchester terrier fler?

funderar även på om någon av er alla bukemänniskor har erfarenhet av dessa raser...?

någon?

En kompis har en english toy terrier som är jätte mysig. kanske vore nåt?
89-94.jpg

men är det ingen som vet något om dessa raser? (eller fler liknande)
:cry:

Pigg och vaken. Men inte så ettrig. En rätt rolig hund och inte så terrier tuff.

Jag har träffat en manchester terrier på nära håll i mina dar. Den var jätte lugn och inte alls terrier lik. Men denna hadde i och för sig 10 kg övervikt så det är inte säkert rasspecifikt.

Vill du ha nåt riktigt hårt och tufft som kräver mycket aktivering så kan du köpa en tysk jakt terrier.

arets_tjt06.jpg

Ja då är nog toy terriern bättre:)

Jakt terriern ska man nog inte ha om man inte seriöst håller på med jakt.

Min far ( som bor i grannhuset) håller på med jakt så även min bror men själv är jag intresserad av en hund som jag kan ha med mig lös i skog och mark, kan bli liiiite svårt om h*n ska leta spår och drar iväg :rofl: så en toy terrier kanske skulle vara något, ska läsa på lite om dem. har du koll på skillnad mellan dem och ex pinscher?

hmm.. toy terrierna är en "mindre form av manchesterterriern" ca 25-30cm hög... hade tänkt mig en liite större hund..... *tänker så det knakar* Gillar starkt storleken på en pinscher men jag har fått höra att de kräver extremt mycket träning och aktivering varje dag.
självklart så får min blivande vovve komma ut varje dag på promenader, gå lös på gården samt följa med på ridturer.. men jag vet att jag inte kommer att hålla på med ax agility, spårning VARJE dag... så jag blev lite tveksam på en pinscher pga detta... vill inte ha en hund som klättrar på väggarna inomhus pga att den inte får tillräcklig mental stimulans.

ååå.. någon som har tips och råd till mig?

*fnissar lite* :)
Jag har två English Toy Terrier tikar (den ena deläger jag med
min mamma). Bilden på en ETT (English Toy Terrier) i ämnet
är på min tik Kaisa. Jag håller nog inte med om att rasen inte
är ettrig, eller det beror väl på vad man menar med ordet.
Och gällande terrierbiten så brukar vi inom rasen säga
"mer terrier än toy" :) Det som står i den svenska standarden
om att ETT är en mindre form av Manchesterterrier är väldigt
dumt.

Förr hette English Toy Terrier just Toy Manchester terrier. Men med tiden gick Toy Manchester terrier och Manchester terrier
åt olika håll och skilde sig mycket åt och då fick toy manchester
ett nytt rasnamn; English Toy Terrier. Så idag är det stora olik-
heter på dom två olika raserna.

Gällande storleken på ETT som står att läsa i standarden så
har jag aldrig träffat en ETT på 25cm i mankhöjd och då har
jag träffat en hel del och har kontakt med uppfödare i flera
länder. De flesta ETT's ligger på 30-35cm i mankhöjd.

Vill du ha nåt riktigt hårt och tufft som kräver mycket aktivering så kan du köpa en tysk jakt terrier.

arets_tjt06.jpg

Det är få hundraser som jag verkligen känner "fy fan, en sån där skulle jag aldrig kunna ha även om jag fick pengar för den..."
Men tysk jaktterrier är en av dom... Hualigen, galna hundar:devil::eek:
Jag blev uppjagad av 2såna på ett älgpass en gång, aldrig tidigare har ja då varit så rädd om livet ;)

Ursäkta trådkapningen, var bara tvugen att skriva så när jag såg bilden:angel:

OJ vad konstigt att jag googlade fram en bild på just din hund!

Kan nog hålla med dig där. De har ett litet ryckte om att vara överjävliga.Ingen hund jag skulle vilja ha direkt. Men jägarna gillar dem.;)
Syrran har en tax foxterrier korsning som ser precis ut som en sån. Hon blir ofta stoppad av jakt människor som blir helt lyriska när de ser henne då de tror att hon är en TJ.

Släthårig foxterrier. har en strävhårig som är helt underbar, men eftersom du inte vill ha en strävis..
Foxterriern är urtuff och jag skulle inte kalla den ettrig direkt. Envis, glad och mångsidig!

Jag är helt tvärtom, skulle med glädje ha en TJ, så otroligt vackra!:love:

Brukar ha med mej vår lilla English Toy Terrier på ridturerna. Praktiskt för när vi är på vägen så sitter hon bra framför mej i sadeln eller när det är kallt innanför jackan. Sen när vi är i skogen så springer hon lös;))
Provade med att ta fram barnens gamla bärsele, men de var för krångligt... Nu har hon en sele på sig o ja kan "plocka" upp henne med en krokig pinne... Vi har en del träning kvar för att det ska funka helt. Hon är lite vaksam för huvudet på hästar o vill då hellre vara mellan bakbenen...vilket är farligt!

Iallafall så är det det bästa ras jag kan tänka mej. Vi skaffade den för att två av våra barn ville ha jusst en sån, när jag hellre tyckte att en Jack Russel skulle passa oss. Jag är väldigt glad att jag lyssnade på barnen och läste på om ETT;))

Liknande trådar

Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 609
Senast: Miks
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 514
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 265
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka