Har inte läst genom tråden. Men min hund var sådan tidigare, brydde sig knappt ett dyft allt annat var roligare, jag fick hjälp med detta på en jaktlydnadskurs, tränaren gjorde helt enkelt så att (för vi tränade mycket på att få en bra jaktfot), gå med hunden i kort koppel och byta håll/svänga bestämt så fort hunden nosade eller blev intresserad av annat, såfort hunden sen visade lite kontakt och vilja hänga med föraren var det MYCKET belöning som gällde. Visst kopplet sträcktes ju ibland och det kunde bli en och annat "drag" i halsbandet för hunden om den inte hängde på då man vände, men det var inget hon tog skada av utan hon fick enbart lära sig tydligt vad som gällde att man måste hålla koll på mig som förare, jag hade innan varit alldelles för snäll och "mesig"
varpå hon utnyttjade det rejält.
Vi hårdtränade hemma mycket under ca 2 mån och ganska snart gav det med sig, följsamheten blev betydligt bättre i alla situationer och hon lärde sig att det lönar sig att hänga med mig. Har därefter tränade om till lydnadsfot, här blir det mer finlir och där minskar nosandet och ökar kontakten hela tiden ytterliggare eftersom jag bara belönar ökonkontakt och att hunden ska jobba "med " mig.
Kanske kan detta vara ett sätt som funkar även för dig? Alternativt om man tycker det sättet låter "för bestämt" (men det kan vissa hundar behöva för att skärpa sig) skulle jag säga börja från noll och träna att hon ska hålla ögonkontakt då hon sitter i utgångsposition och sen gå vidare därifrån, men jag uppfattade det lite som att det inte går heller..?