Döv dammsugare

Ah, nosandet kan bli belöning. Ska bara komma på hur jag ska begränsa det hela.

Det var någon här som lärde mig det (tack :):up:).
Jag måste nog erkänna att jag fick lyfta bort honom från nosandet i början :o men han lärde sig faktiskt snabbt att han fick nosa igen efter en stund. Jag har ett ljud som jag använder när jag vill ha hans uppmärksamhet och det fungerar oftast numera (i stället för lyft i selen). Nu behöver han heller inte belönas med nosande så ofta. Godis eller bara muntligt beröm funkar också (många dagar:p).
Lycka till!

Men va ?
Vilka läser och skriver varje dag ?
Inte jag iaf, jag har ingen som helst aning om vad ni andra har för raser förutom en som jag känner igen från Facebook.
du kan ju inte ta föregivet att alla här har stenkoll på andra medlemmar och är inne varje dag.

Det är väl ingen som gissar och spekulerar? Om man läser och skriver här varje dag lägger man väl märke till vad de andra skribenterna har för raser och ungefär vilka satsningar de gör. Jag såg att jag hade skrivit fel term gällande lydnad och hoppas att inte fler blev väldigt förvirrade.

@Madick
Jag har också en hund som är svår att få kontakt med på nya platser. Han nosar, vimsar och har oerhört kort uppmärksamhetsspann. Inget godis kan ersätta allt det spännande och nya. Du har fått massvis med tips i tråden som fungerat för mig. Allra viktigast med min har varit att jag är snabb. Övning - belöning (vilket har varit att få nosa) - övning-övning-belöning...osv. Snabbt som attan. Ra ta ta ta ta....
Jag tänker på honom som en tonåring (och en terrier med en nybörjartränare). Fasta ramar men med förståelse för att det blir fel ibland.

men lägg ner nu, folk spekulerar här varenda dag och diskussioner går oftast över till helt annat än ursprungsämnet.

p

Jag förstår fortfarande inte vilket inlägg i tråden det är som gör att du spekulerar kring att TS hund skulle vara otrygg, men okej.

Jag förstår fortfarande inte vilket inlägg i tråden det är som gör att du spekulerar kring att TS hund skulle vara otrygg, men okej.

Det är säkert mitt inlägg, där jag berättar att min hund nosar för att känna sig trygg. (Inte att TS hund gör det.)

Överlag verkar kossankaj ha vaknat på fel sida i dag, med tanke på tonen jag uppfattar i inläggen :cautious:

Det är säkert mitt inlägg, där jag berättar att min hund nosar för att känna sig trygg. (Inte att TS hund gör det.)

Överlag verkar kossankaj ha vaknat på fel sida i dag, med tanke på tonen jag uppfattar i inläggen :cautious:

Jahaaaaa. Då förstår jag. Verkar vara något missförstånd om att det skulle gälla TS hund då, antar jag.

Bra tips! Klubben har ju så extremt mycket dofter förstås.
Vad för miljö bor och vistas du i normalt med hunden? Jag har en omplacering sedan 2v tillbaka som är hopplös med nosen i backen. Jag vistas på jobbets hundklubb som publik (tanken med hunden är att hon ska till tjänst) och insåg igår att sitta på en parkbänk i ny miljö där det passerar både människor och hundar ganska ofta var nyttigt. När hon började slappna av tog vi nästa parkbänk osv. Mycket med att hon skulle ge fan i dofterna och bara kolla runt, lyssna på mig osv. Hon vill gärna krypa efter dofterna men det är big no no.

Vad för miljö bor och vistas du i normalt med hunden? Jag har en omplacering sedan 2v tillbaka som är hopplös med nosen i backen. Jag vistas på jobbets hundklubb som publik (tanken med hunden är att hon ska till tjänst) och insåg igår att sitta på en parkbänk i ny miljö där det passerar både människor och hundar ganska ofta var nyttigt. När hon började slappna av tog vi nästa parkbänk osv. Mycket med att hon skulle ge fan i dofterna och bara kolla runt, lyssna på mig osv. Hon vill gärna krypa efter dofterna men det är big no no.
Vi bor i villaområde på landet där han går mest lös. Dock är han med mig när jag jobbar en hel del vilket är nya miljöer där det ofta finns andra hundar (stall) och även på utomhusmässor där det knallar förbi massor av hundar. Han är duktig på att låta andra hundar vara om de inte kommer så nära att han tycker att det är nog läge att få hälsa, men det där nosandet är extremt just på klubben.

Ja man kan ju ta reda på varför den nosar istället för att tvinga den att göra något den uppenbarligen inte är så road av på en plats den inte känner sig trygg på.

Hur kan du så säkert veta att den inte är trygg?
Många, många unga hanar fastnar i nosande och det har inte ett dugg att göra med otrygghet. De är helt enkelt tonåringar fulla av hormoner.

I övrigt är det bjäfs att raser inte längre avlas för arbete. BC, Schäfer, Malinios samt många jaktraser avlas i allra högsta grad för tjänst och praktiskt arbete. De avlas inte med träning som syfte och mål, även om det sedan i praktiken kan bli så att flera går till tävling istället för tjänst.

Igår när vi kom till kursen så visade det sig att det hade varit utställning på planen hela dagen. Fullt med dofter mao. Jag kämpade hela lektionen med att få kontakt med en nosande skällande och näst intill hyperventilerande hund... Instruktören sa något om att en unghund har typ dubbelt så mycket testosteron som en vuxen hund.

Ah, nosandet kan bli belöning. Ska bara komma på hur jag ska begränsa det hela.
Det här är bra.
Det hunden älskar mest är den bästa belöningen. Och nosen är ju alltid med. Du slipper släpa runt på kamptrasor mm ;)

Sen kan yngre hundar vara väldigt ofokuserade. Jobba på med kontaktövningar. En del individer mognar sent och saker som föremålsintresse, kamplust, samarbetsvilja mm kan komma sent, även hos arbetsavlade bruksraser.
Så ge inte upp :)

Det här är bra.
Det hunden älskar mest är den bästa belöningen. Och nosen är ju alltid med. Du slipper släpa runt på kamptrasor mm ;)

Sen kan yngre hundar vara väldigt ofokuserade. Jobba på med kontaktövningar. En del individer mognar sent och saker som föremålsintresse, kamplust, samarbetsvilja mm kan komma sent, även hos arbetsavlade bruksraser.
Så ge inte upp :)
Jag har bestämt mig för att skippa träningen idag, jag blir bara frustrerad och det märker han ju förstås. Vi har övat i skogen idag där han får nosa omkring lös och så ropar jag in emellanåt och tränar kort kontakt innan han får tillåtelse att fara iväg igen.

@Madick Kanske kan du testa en agilitykurs eller liknande där hunden blir självbelönad av det den faktiskt SKA göra? :) Att springa genom en tunnel kan tex vara sjukt roligt :up:

@Madick Kanske kan du testa en agilitykurs eller liknande där hunden blir självbelönad av det den faktiskt SKA göra? :) Att springa genom en tunnel kan tex vara sjukt roligt :up:
Han var med på ungdomsagilitykurs med dottern men det la vi ner, han är för "svår" att motivera med någon annan än mig och jag har det svårt så det känns lite taskigt mot båda. Får ta det nästa termin kanske. Hoppa kan han ju i alla fall (se min bild till vänster :-) ).

Ozzy är 14 månader och oftast hemma sköter han sig bra, går fint i koppel och kan även gå lös fot när vi möter folk eller hundar. På klubben, lydnadskurs, är det helt kört. Det är döv dammsugare hela tiden. "Var roligare, ändra tempo" är tipsen från tränaren men nej, det enda jag kan få fram är känguruhopp (normalt för rasen). Även om jag springer så visar han hur tjusigt han kan springa fort med näsan i marken...

Nån som kan komma på något att göra?

Har inte läst genom tråden. Men min hund var sådan tidigare, brydde sig knappt ett dyft allt annat var roligare, jag fick hjälp med detta på en jaktlydnadskurs, tränaren gjorde helt enkelt så att (för vi tränade mycket på att få en bra jaktfot), gå med hunden i kort koppel och byta håll/svänga bestämt så fort hunden nosade eller blev intresserad av annat, såfort hunden sen visade lite kontakt och vilja hänga med föraren var det MYCKET belöning som gällde. Visst kopplet sträcktes ju ibland och det kunde bli en och annat "drag" i halsbandet för hunden om den inte hängde på då man vände, men det var inget hon tog skada av utan hon fick enbart lära sig tydligt vad som gällde att man måste hålla koll på mig som förare, jag hade innan varit alldelles för snäll och "mesig" :o varpå hon utnyttjade det rejält.

Vi hårdtränade hemma mycket under ca 2 mån och ganska snart gav det med sig, följsamheten blev betydligt bättre i alla situationer och hon lärde sig att det lönar sig att hänga med mig. Har därefter tränade om till lydnadsfot, här blir det mer finlir och där minskar nosandet och ökar kontakten hela tiden ytterliggare eftersom jag bara belönar ökonkontakt och att hunden ska jobba "med " mig.

Kanske kan detta vara ett sätt som funkar även för dig? Alternativt om man tycker det sättet låter "för bestämt" (men det kan vissa hundar behöva för att skärpa sig) skulle jag säga börja från noll och träna att hon ska hålla ögonkontakt då hon sitter i utgångsposition och sen gå vidare därifrån, men jag uppfattade det lite som att det inte går heller..?

Senast ändrad:
Har inte läst genom tråden. Men min hund var sådan tidigare, brydde sig knappt ett dyft allt annat var roligare, jag fick hjälp med detta på en jaktlydnadskurs, tränaren gjorde helt enkelt så att (för vi tränade mycket på att få en bra jaktfot), gå med hunden i kort koppel och byta håll/svänga bestämt så fort hunden nosade eller blev intresserad av annat, såfort hunden sen visade lite kontakt och vilja hänga med föraren var det MYCKET belöning som gällde. Visst kopplet sträcktes ju ibland och det kunde bli en och annat "drag" i halsbandet för hunden om den inte hängde på då man vände, men det var inget hon tog skada av utan hon fick enbart lära sig tydligt vad som gällde att man måste hålla koll på mig som förare, jag hade innan varit alldelles för snäll och "mesig" :o varpå hon utnyttjade det rejält.

Vi hårdtränade hemma mycket under ca 2 mån och ganska snart gav det med sig, följsamheten blev betydligt bättre i alla situationer och hon lärde sig att det lönar sig att hänga med mig. Har därefter tränade om till lydnadsfot, här blir det mer finlir och där minskar nosandet och ökar kontakten hela tiden ytterliggare eftersom jag bara belönar ökonkontakt och att hunden ska jobba "med " mig.

Kanske kan detta vara ett sätt som funkar även för dig? Alternativt om man tycker det sättet låter "för bestämt" (men det kan vissa hundar behöva för att skärpa sig) skulle jag säga börja från noll och träna att hon ska hålla ögonkontakt då hon sitter i utgångsposition och sen gå vidare därifrån, men jag uppfattade det lite som att det inte går heller..?
Hemma kan han gå i koppel fint och även möta hundar. På klubben känns det som att oavsett hur kort koppel jag har når han ner till marken... Vi har skippat kursen nu och tränar hemma och där vi åker iväg och det går bättre och bättre. Tänkte att tjugo korta tillfällen som fungerar är bättre än 1 timma misslyckande.

Jag måste ju berätta att jag nu kan kalla in och han kommer och sätter sig och väntar med ögonkontakt, får godis och väntar tills "varsågod" innan han springer iväg igen. Övas på 10-15 ggr på kortpromenader hemma.

Jag köpte en omplacering i våras som var som en dammsugare med noll kontakt.
Hans stora hobby var att ha nosen i marken och gärna försöka dra iväg på spår.
Jag har lekt massor med honom och gjort massor med roliga kontaktövningar.
Vi tränar mycket agility också vilket säkert bidragit.
Men i vardagen har jag hela tiden hittat på skojigheter på promenader och inne.

Som att stå med tassarna mot ett träd, lägga godis på en brant sten som han får springa runt och söka efter,satt mig på huk med godis i munnen, gjort många roliga rallylydnadövningar på promenader helt spontant.
Ex sitta framför mig och ta ett steg mot mig sedan sitta igen och ta två steg mot mig och sitta igen och ta tre steg mot mig.
Gjort många roliga inkallningar där han får springa runt mig och sätta sig fint osv.

Nu blev det lite långt men allt detta resulterade i en hund som ett halvår senare nu helt slutat spåra.
Han travar fint på lös på promenader och tar Själv kontakt med mig och kommer också förväntansfullt springande när jag kallar.

Lycka till och ge inte upp.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Nu hände det igen! Finns en familj som bor nånstans i närheten av där jag bor. Vi möts lite då och då på morgonpromenaderna. Problemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 874
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar