Döv dammsugare

Madick

Trådstartare
Ozzy är 14 månader och oftast hemma sköter han sig bra, går fint i koppel och kan även gå lös fot när vi möter folk eller hundar. På klubben, lydnadskurs, är det helt kört. Det är döv dammsugare hela tiden. "Var roligare, ändra tempo" är tipsen från tränaren men nej, det enda jag kan få fram är känguruhopp (normalt för rasen). Även om jag springer så visar han hur tjusigt han kan springa fort med näsan i marken...

Nån som kan komma på något att göra?

Ozzy är 14 månader och oftast hemma sköter han sig bra, går fint i koppel och kan även gå lös fot när vi möter folk eller hundar. På klubben, lydnadskurs, är det helt kört. Det är döv dammsugare hela tiden. "Var roligare, ändra tempo" är tipsen från tränaren men nej, det enda jag kan få fram är känguruhopp (normalt för rasen). Även om jag springer så visar han hur tjusigt han kan springa fort med näsan i marken...

Nån som kan komma på något att göra?
Vad händer om du gör tvärt om? Säger åt honom att lägga sig ner (dvs pausa) och så händer det ingenting roligt förrens man söker kontakt med matte? - men då blir det KUL!
Risken är ju annars att du kommer försöka bli roligare och roligare utan resultat och så kommer du arbeta ihjäl dig..
Det funkar på min, men han älskar ju o andra sidan arbete.

Har haft samma bekymmer med min hund. Det som har hjälpt har varit att backa träningen, blockera honom när han nosar (ställa sig i vägen) och belöna all kontakt. Har du tillräckligt bra belöning? Kampleksak, tubost, leverpastej?
Numera får jag vara rätt hård mot honom, det innebär inget nosande när vi tränar. Tappar jag en godis får han en ny för att han inte ska uppmuntras leta efter den i gräset (ja, jag plockar upp den så den inte ska störa andra tränande ekipage).

Nosande är ju väldigt självbelönande. Att sätta någon form av gräns kan vara en nyckel i början, jag brukar lugnt fösa med foten och när hunden lyfter nosen och tittar är det mycket beröm.
Var noga med att vara i tid på klubben, rasta av honom där och låt honom gå och nosa fritt innan ni börjar. Sen när ni tränar så jobbar du på fokus. Jag har sett att många vill ha fokus hela tiden och då är ju ett sätt för hunden att visa att den inte orkar att lägga sitt fokus på annat. Så "kräv" fokus en stund, sen ger du ett kommando för frihet där han får nosa en stund tills ni kör igång igen.

Start- och stoppkommando.
Belöna minsta blick på dig.
Riktigt, riktigt gott godis.

Att säga nej (såpass tidigt i träningen) tycker jag mest gör att man hamnar i en ond cirkel. Helst vill du ju att hunden själv tar ansvar för att fokusera (målbild även om det är svårt nu).

Vad händer om du gör tvärt om? Säger åt honom att lägga sig ner (dvs pausa) och så händer det ingenting roligt förrens man söker kontakt med matte? - men då blir det KUL!
Risken är ju annars att du kommer försöka bli roligare och roligare utan resultat och så kommer du arbeta ihjäl dig..
Det funkar på min, men han älskar ju o andra sidan arbete.
Han älskar att sitta och spana på allt och alla, så får han vara stilla och bara vara så är han supernöjd... noll kontakt med mig, han vet ju att jag är där.

Har haft samma bekymmer med min hund. Det som har hjälpt har varit att backa träningen, blockera honom när han nosar (ställa sig i vägen) och belöna all kontakt. Har du tillräckligt bra belöning? Kampleksak, tubost, leverpastej?
Numera får jag vara rätt hård mot honom, det innebär inget nosande när vi tränar. Tappar jag en godis får han en ny för att han inte ska uppmuntras leta efter den i gräset (ja, jag plockar upp den så den inte ska störa andra tränande ekipage).
Det här ska jag prova, får åka dit när det inte är grupp så jag kan ta korta stunder i taget.

Start- och stoppkommando.
Belöna minsta blick på dig..
Riktigt, riktigt gott godis.

Att säga nej (såpass tidigt i träningen) tycker jag mest gör att man hamnar i en ond cirkel. Helst vill du ju att hunden själv tar ansvar för att fokusera (målbild även om det är svårt nu).
Startkommando som "fokus" och då gäller det tills det är fritt igen "varsågod". Det ska vi kunna träna in. Och aldrig nosande på själva plan utan då går vi ut från plan kanske till en början?

Nu sist hade jag prinskorv som han går i spinn för normalt, men inte ens det är tillräckligt. Jag är aldrig tillräckligt rolig, inga leksaker är roligare än dofter. Har fått infallsvinklar nu så vi kör och tränar korta stunder när det inte är grupp så vi kan ta superkorta stunder i början. Start och stoppkommandon och pauser. Så får vi se :-)

Tycker han om att träna då ?
Känner han sig trygg på platsen.
Det finns ju ett antal hundar som faktiskt inte vill träna utan bara vara.
Som älskar att gå och lukta och chilla runt bara.
Tänker om du ändå försökt så mycket , hundar brukar ju tagga till direkt på träning.

Tycker han om att träna då ?
Känner han sig trygg på platsen.
Det finns ju ett antal hundar som faktiskt inte vill träna utan bara vara.
Som älskar att gå och lukta och chilla runt bara.
Tänker om du ändå försökt så mycket , hundar brukar ju tagga till direkt på träning.

Det är en vanlig lydnadskurs, hunden är dryga året och ur sällskapsgruppen (om ras nu spelar roll öht). Jag tycker att det är mycket att kräva att den ska tagga till direkt på träning och alldeles för tidigt att avgöra om den vill träna eller ej.

Det är en vanlig lydnadskurs, hunden är dryga året och ur sällskapsgruppen (om ras nu spelar roll öht). Jag tycker att det är mycket att kräva att den ska tagga till direkt på träning och alldeles för tidigt att avgöra om den vill träna eller ej.[/
Och vad är en vanlig lydnadskurs ? Aldrig hört talas om vanlig lydnadskurs här i krokarna iaf..
Ja hundar ur sällskapsgruppen är inte direkt avlade för att träna , vilken ras pratar vi om, lite skillnad att motivera en lasa apso vs pudel ex.
Jo jag tyckernog att en ettårig hund absolut taggar på träning om de gillar det.
Vid ett år tränar mina som vuxna iaf..

Och vad är en vanlig lydnadskurs ? Aldrig hört talas om vanlig lydnadskurs här i krokarna iaf..
Ja hundar ur sällskapsgruppen är inte direkt avlade för att träna , vilken ras pratar vi om, lite skillnad att motivera en lasa apso vs pudel ex.
Jo jag tyckernog att en ettårig hund absolut taggar på träning om de gillar det.

Jag har en trygghetsnosare i min flock.
Vi har till exempel tränat mycket rally, men nosandet återkommer så fort det är andra hundar i närheten eller bara risk för att andra hundar kan dyka upp. Min känsla är att hans nosande står på de här benen: 1) lugnande signaler, 2) koll på läget och en viss känsla av kontroll, 3) han gör sig själv "ofarlig" för att få vara i fred.

Ju tryggare han är desto mindre nosar han.

Jag har haft samma problem. Under sommaren har vi varit då och då på klubben, det enda som har funkat har varit att sitta och titta på de andra. Nu när vi går på rallylydnad så har det ändrat sig, nu går det att jobba. Utifrån min hund så har faktorerna varit: Miljöträna när det inte är så mycket folk där. Rasta ordentligt innan, så att myrorna i kroppen är borta. Enkla, konkreta uppgifter som han är bra på=mycket supergott godis och beröm. Ren kontaktträning funkade inte så bra för oss, det var som att han tyckte att "är det inget speciellt du vill så nosar jag hellre här". Och så naturligtvis tiden, att han blivit äldre.

@Madick Träna kontakt på ställen som är svårare än hemmet men lättare än klubben :) Jag måste ha superdupergott godis till Tage för att han ska vara intresserad, sånt godis han är galen i hemma är det inte alls säkert att det fungerar på kurs. "Rå" korv fungerar inte, men stekt korv fungerar super :p Knäpp hund ;)

@Madick Träna kontakt på ställen som är svårare än hemmet men lättare än klubben :) Jag måste ha superdupergott godis till Tage för att han ska vara intresserad, sånt godis han är galen i hemma är det inte alls säkert att det fungerar på kurs. "Rå" korv fungerar inte, men stekt korv fungerar super :p Knäpp hund ;)
Bra tips! Klubben har ju så extremt mycket dofter förstås.

Nej, alla unghundar taggar inte till så fort det är träning. Det är en unghund. Deras dagsform kan variera kraftigt. Ingen ras är avlad för "träning". De är avlade för en uppgift. Oavsett om det är att agera skyddshund eller att värma soffan, så finns det sällskapshundar som är lättare att motivera än vissa brukshundar. Med tanke på TS's hunds ålder är det inte alls märkligt att den gärna går med nosen i backen och det behöver inte säga något särskilt om själva träningsvilligheten. Nosande är extremt självbelönande och TS bör inte ge efter, snarare sätta upp gränser.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 262
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Nu hände det igen! Finns en familj som bor nånstans i närheten av där jag bor. Vi möts lite då och då på morgonpromenaderna. Problemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 874
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar