Dotter som skär sig/ idrott m.m.

B

BamsePlutt

Hej! Har en tonårsdotter som p.g.a. att hon mår dåligt skär sig och slår sig över hela kroppen (hon får hjälp med detta, går på BUP) Det är inte sådär jättefarligt djupa sår, inte så att det behöver sys, utan det som är lite chock-artat är mängden sår, försökte räkna inför första kontakten med BUP för ett tag sen, och bara på underarmens insida (minst lika många på utsidan) fick jag det till 37 snitt, gjorda vid ett och samma tillfälle. Och då är tjejen liten till växten, dvs hennes underarm är väldigt kort. Hon skär sig också på benen, magen, sidorna, axlarna, brösten. Det hon egentligen "sparat" är underbenen och ansiktet. Dessutom slår hon sig med hårda saker speciellt på benen så dom är alldeles fulla med blåmärken.
Mitt i allt detta, ni kan ju tänka er att vi lever mycket i kaos och olika känslor just nu, så tvingas man vara praktisk. Var på utvecklingssamtal häromdagen, och eftersom dottern inte riktigt fixar idrotten så ligger naturligtvis ett åtgärdsprogram och väntar på underskrift. För mig ingen stor grej egentligen - idrotten är ganska oviktig just nu:crazy: Men diskussionen ramlar in lite på dethär med betyg, hon går i åttan och ska få första betygen nu. Och visst, dom får ju räkna bort ett betyg inför gymnasiet men ändå, kan hålla med om att man bör sträva efter att få betyg i alla ämnen.
MEN - för att dottern ska få godkänt i idrott krävs bland annat att hon ska simma ett visst antal meter osv (är eg som en delfin). Dvs. hon måste visa sig i nån typ av badkläder och just nu är det inte ens aktuellt p.g.a. infektionsriksen! Plus att hon inte gärna kan visa alla sår, andra människor uppfattar det som otäckt och blir rädda + att hon redan är tillräckligt "hackad på" i skolan. Dethär gäller ju också på "vanliga" idrotten, de gånger dottern är med byter hon om inne på toan och tvättar också av sig inne på toan efteråt, för hon kan inte gärna ställa sig i duschen. Är rädd att det ska bli snack om att hon är "äcklig" som inte duschar.
Hur katten gör man med just ett sånt praktiskt problem? Idrotten är ju egentligen inte viktig så - jo att röra sig men inte betyget. Läraren sa att dom nog kunde fixa "specialundervisning", dvs hon får vara ensam med en lärare och visa att hon kan simma. men det är ett offentligt badhus och många andra besökanden... Likadant resten, det går nog att fixa speciallösningar så att hon inte behöver duscha inför sina klasskompisar. Osv. Frågan är lite, ska vi lägga en massa energi på just det just nu - känns inte som att jag orkar börja ringa runt till idrottslärare och fixa och dona. Det som jag dock känner är att det är viktigt att upprätthålla det normala, vanliga, runtomkring. Tilläggas ska kanske att hon ligger på MVG/VG-nivå i alla andra ämnen. Fattar inte hur hon gör för jag har då aldrig sett henne ens ta i en läxbok:confused:
Äsch - ni får gärna komma med ideér och tankar. Behövde väl kanske mest vräka ur mig lite oro och tankar:crazy:
Kram
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Jag skulle strunta i idrottsbetyget om jag vore er.
Speciellt med tanke på att hon har så bra betyg i övrigt, hon tar uppenbarligen skolan på allvar.
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Håller med escodobe här. Hon går ju dessutom bara i 8:an, förhoppningsvis blir hon bra och kan få ett idrottsbetyg i gymnasiet.

Min syster hade problem med idrotten i gymnasiet, hon hade kraftiga exem på framförallt benen som hon kliade upp på nätterna, dvs stora blodiga sår. Hon vägrade att visa sig i baddräkt --> ingen simning --> tjurig idrottslärare. Tror aldrig att mina föräldrar eller systern pratade med sin lärare om det.

Lycka till med din tjej, hoppas hon får ordning på sitt liv snart!
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

slår sig över hela kroppen (hon får hjälp med detta,

Oj, läste lite fel...

Men i en i övrigt allvarlig fråga hade jag nog alt 1: struntat i idrottsbetyget, alt 2: försökt fått något annat att visa upp i enskild undervisning för att kunna få ett godkänt betyg.

Om ni redan har kontakt med vården, finns det ingen rehab-bassäng på nåt närliggande sjukhus där hon kan avlägga simprov? Då blir det ju inte i offentligt badhus.

Det viktigaste måste ju vara att flickan inte mår sämre.

Kram och lycka till!
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Hej! Har en tonårsdotter som p.g.a. att hon mår dåligt skär sig och slår sig över hela kroppen (hon får hjälp med detta, går på BUP) Det är inte sådär jättefarligt djupa sår, inte så att det behöver sys, utan det som är lite chock-artat är mängden sår, försökte räkna inför första kontakten med BUP för ett tag sen, och bara på underarmens insida (minst lika många på utsidan) fick jag det till 37 snitt, gjorda vid ett och samma tillfälle. Och då är tjejen liten till växten, dvs hennes underarm är väldigt kort. Hon skär sig också på benen, magen, sidorna, axlarna, brösten. Det hon egentligen "sparat" är underbenen och ansiktet. Dessutom slår hon sig med hårda saker speciellt på benen så dom är alldeles fulla med blåmärken.
Mitt i allt detta, ni kan ju tänka er att vi lever mycket i kaos och olika känslor just nu, så tvingas man vara praktisk. Var på utvecklingssamtal häromdagen, och eftersom dottern inte riktigt fixar idrotten så ligger naturligtvis ett åtgärdsprogram och väntar på underskrift. För mig ingen stor grej egentligen - idrotten är ganska oviktig just nu:crazy: Men diskussionen ramlar in lite på dethär med betyg, hon går i åttan och ska få första betygen nu. Och visst, dom får ju räkna bort ett betyg inför gymnasiet men ändå, kan hålla med om att man bör sträva efter att få betyg i alla ämnen.
MEN - för att dottern ska få godkänt i idrott krävs bland annat att hon ska simma ett visst antal meter osv (är eg som en delfin). Dvs. hon måste visa sig i nån typ av badkläder och just nu är det inte ens aktuellt p.g.a. infektionsriksen! Plus att hon inte gärna kan visa alla sår, andra människor uppfattar det som otäckt och blir rädda + att hon redan är tillräckligt "hackad på" i skolan. Dethär gäller ju också på "vanliga" idrotten, de gånger dottern är med byter hon om inne på toan och tvättar också av sig inne på toan efteråt, för hon kan inte gärna ställa sig i duschen. Är rädd att det ska bli snack om att hon är "äcklig" som inte duschar.
Hur katten gör man med just ett sånt praktiskt problem? Idrotten är ju egentligen inte viktig så - jo att röra sig men inte betyget. Läraren sa att dom nog kunde fixa "specialundervisning", dvs hon får vara ensam med en lärare och visa att hon kan simma. men det är ett offentligt badhus och många andra besökanden... Likadant resten, det går nog att fixa speciallösningar så att hon inte behöver duscha inför sina klasskompisar. Osv. Frågan är lite, ska vi lägga en massa energi på just det just nu - känns inte som att jag orkar börja ringa runt till idrottslärare och fixa och dona. Det som jag dock känner är att det är viktigt att upprätthålla det normala, vanliga, runtomkring. Tilläggas ska kanske att hon ligger på MVG/VG-nivå i alla andra ämnen. Fattar inte hur hon gör för jag har då aldrig sett henne ens ta i en läxbok:confused:
Äsch - ni får gärna komma med ideér och tankar. Behövde väl kanske mest vräka ur mig lite oro och tankar:crazy:
Kram
Skit i betygen. Eller så får hon simma en stund innan dom andra kommer. Hon kan ju kanske gå ifrån en lektion och visa att hon kan simma. Ducsha kan hon med göra innan dom andra på idrotten.
Hoppas verkligen att det fixar sig för henne nu.
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Oj, läste lite fel...

Jo - kunde kanske läsas lite fel, hade inte en tanke på det... :crazy:
Iallafall, tack för svar från er alla! Vad jag funderar lite över är vikten att liksom upprätthålla det normala (dvs vara med på gympan överhuvudtaget - är ju problem även när det inte är simning) Eller ska man "lyfta ut henne", då blir det frågor om varför m.m.
*funderar*
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Egentligen är väl det bästa att diskutera detta med hennes idrottslärare eller klasslärare/mentor/vad det nu heter nuförtiden. Oavsett vad så blir saker lättare om denna vet vad det handlar om.

Klasskompisarna kommer ju förstås att undra, vare sig om hon uteblir helt eller om hon får någon specilvariant. Komplicerat. :crazy:
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Jag har också en dotter i åttan och min erfarenhet av den åldern är att din dotters klasskamrater redan vet att hon skär sig. Tjejerna har stenkoll på varandra i den åldern. Vet en så vet alla.
Simmningen kan ni klara en förmiddag i badet med en badvakt. Hon har inte tagit simborgarmärke eller nåt tidigare? I så fall räcker det.



Jag är väldigt bekymrad för en del av min dotters kompisar eftersom det nu är häftigt att vara deppig och skära sig. Jodå, det är inne att ha problem i den åldern. Visst är det vidrigt? Annars kämpar man för att ha det så bra som möjligt och må så bra det bara går.

OBS: Eftersom du går med din dotter på BUP osv tror jag inte hon tillhör det gänget som skär sig för att vara inne och häftig.
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Skär mig inte eller så och har aldrig gjort men, när jag gick i 8:an var jag mobbad och utanför. Det men idrotten var jobbigt, men pratade med läraren som jag hade i idrott och då fick jag möjlighet att vara på ett gym som skolan hade.. det kanske skulle vara något?.. om dom nu har något vill säga. Har din dotter simborgarmärken behöver hon någ inte göra simproven..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Hur ställer sig din dotter till situationen? Har hon några idéer?
Jag ser det inte som några problem för henne att strunta i idrotten. Man får ju välja bort ett betyg. Vad vill din dotter läsa på gymnasiet? Är det viktigare att hon har kunskaperna i andra ämnen än i idrotten?
Jag vet själv hur ogärna man vill "visa upp" sina märken efter att ha skadat sig själv och ingenting blir bättre över att folk pekar, glor och frågar. Så sålänge det inte gör någon skada i att inte vara med på idrotten, tycker jag att hon skulle kunna strunta i den. Satsa på att få henne att må bättre istället och därmed bleknar också märkena så att hon återigen kan vistas med baddräkt utan att känna sig obekväm.
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Jo - kunde kanske läsas lite fel, hade inte en tanke på det... :crazy:
Iallafall, tack för svar från er alla! Vad jag funderar lite över är vikten att liksom upprätthålla det normala (dvs vara med på gympan överhuvudtaget - är ju problem även när det inte är simning) Eller ska man "lyfta ut henne", då blir det frågor om varför m.m.
*funderar*

Det funderar jag också över. Vad är viktigast, fixa speciallösningar eller rätta sig i ledet. Hur fungerar hon i övrigt? Det jag tänker på är att många tonåringar är väldigt bra på att säga nej till saker och så får omgivningen vackert anpassa sig till det. Visst kan man säga nej men då ingår det ju i livet att man får ta konsekvensen av sitt agerande. Eller rättare sagt, det är en lärdom som man bör få med sig in i vuxenlivet.

Så, vad säger hon själv? Vad är viktigast för henne?
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

om det är till nån hjälp och ni kan ta er till göteborg så erbjuder jag en tom simmhall ..
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Det kan kännas som ett fånigt litet problem att lägga energi på men för flickan kan det vara en pusselbit som väger över åt det positiva om hon slipper oroa sig för att få IG i idrott utan att behöva göra simprovet. Du har ett bra tillfälle att visa henne att människor runt omkring vill hjälpa, inte stjälpa.

Kontakta skolkuratorn och se till att hon/han fixar det hela, blir det problem går du direkt till rektorn. Kanske att det krävs ett läkarintyg men det hjälper i så fall BUP till med. Om ni vill att hon ska bli befriad från idrotten så går det säkert att lösa, om det bara handlar om simprovet och hon tror att hon annars klarar idrotten så ska det inte bli minsta problem.

Diskutera direkt med skolan hur hon ska ta ifatt det förlorade ämnet senare - sommarskola, hemstudieuppgifter eller på annat sätt. Och så motivera och trösta att flickan inte är misslyckad för att hon får släppa ett ämne, det finns all tid i världen att göra detta senare i livet.

Du vet väl att du kan få anhörigstöd? Kolla med BUP vad de kan erbjuda er som föräldrar och ta emot hjälp, ni behöver den för att orka. DET FINNS HOPP!!
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Hej! Jo - att det är "inne" att må dåligt märker man... För några år sen var det "gängkrig" som gällde på högstadiet här hos oss. Nu är det depp. Tror att det alltid kommer vara något. Fast det känns otäckt när ungar skär sig, det är så väldigt destruktivt...
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Hej! Vad hon vill läsa på gymnasiet pendlar något väldigt... Fast om jag får gissa, och det har hon själv varit inne på, så blir det estetiska med inriktning mot bild/form (tror det heter så) Ungen är enormt kreativ + skapande. Då är det ju viktigt med betygen, men somsagt, man får ju räkna bort ett. Och idrotten har ju ingen betydelse när hon söker in, just för det programmet menar jag.
Vi får se hur allting blir framöver. Tack för svar!
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Tack för svar. Har tagit kontakt med skolkuratorn + rektorn p.g.a. att det förekommer en hel del mobbing. Dottern har flera kompisar, så hon är inte ensam så, däremot finns det en hel del ungar som hackar ordentligt på henne. T.ex. förra veckan ringde klassföreståndaren och sa att hon var ledsen, någon hade sagt taskiga saker, snott hennes grejer, + smetat blod (!!!) på hennes skåp. Tyvärr är responsen från skolkuratorn = noll, rektorn skulle ringt mig häromdagen men jag har inget hört. Jag jobbar på min front, klassföreståndaren jobbar på sin front (hon är bra). Men vi liksom bara klafsar runt i sirap, inget händer!
Men egentligen var det ju inte det jag började fråga om... Tror vi kommer kunna lösa simningen med gympaläraren direkt. Dottern vill vara kvar på idrotten men vill ha möjlighet att gå till gymmet om det känns för jobbigt. Ska diskutera det med läraren.
Dottern har väldigt höga krav på sig själv, hon satsar på MVG i alla ämnen utom idrotten. Så jag försöker få henne att "tona ner" lite, det är ett högt mål hon satt för sig själv, som hon i och för sig skulle kunna fixa, men man måste ju få vara lite mänsklig också... Och nu när hon går på BUP har hon en hel del frånvaro, minst en halv dag per vecka "ryker" + att hon springer mycket hos tandläkaren. Hon har riktig ångest över frånvaron snörpan... Svårt med höga ambitioner!
Detdär med anhörigstöd ska jag kolla upp, ska följa med henne till psykologen nu i veckan. Kan säkert behövas för ibland bara rusar tankarna runt runt.
Tack igen för svar - hoppas du orkade läsa för det blev långt:smirk:
 
Sv: Dotter som skär sig/ idrott m.m.

Jag måste verkligen ge dig beröm för din insats mot din dotter, det är starkt!
Vet flera kompisar som har skärt sig under 7-9:an men inte fått någon hjälp hemifrån.
Det betyder oerhört mycket det du gör. :bow:

Tyvärr måste jag medge att min rektor, kurator och klassförståndare
var liknande de du håller på med när jag gick på högstadiet.
Felet är att jag tror inte allt tjat kommer hjälpa, den hjälp kan utformas till att lärarna tar sin dotter som ett offer.
Jag blev själv inkallad till min lärare i 8:an och hon bad mig sluta för det gjorde inte mina mobbare
eller mig någon tjänst att dra upp detta till högre poster.
I våran ålder ska man tydligen kunna sätta sig ner och snacka igenom saker face to face.
Min kurator som hade tystnadsplikt bröt det X-antal gånger så fakta kom ut till eleverna.
Det finns alltid fel på högstadieskolor, antingen är man för fet, för smal, för ful eller för snygg för att passa in.
Men den glädje man kan ge är att det tar slut vid gymnasietiden.
Det gjorde det för mig, jag har varit grovt mobbad och är idag en person som betyder något.
Min ärr syns inte på armarna, men dem finns där.
Sen angående idrottsbetyget, jag fick ett svagt G, duschade aldrig offentligt eftersom alla stirrade.
Jag var borta 70% av idrottstimmarna, men jag har klarat mig ändå.
Högstadiebetyget räknas för gymnasiet, sen försvinner dem.

Fortsätt vara en stark mamma och lyssna på dig dotter kommer allt lösa sig!
Vet inte varför jag skrev detta, men ni verkar vara starka tillsammans din dotter och du.
Kärlek vinner mot motgångar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 718
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 338
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp