Dosering av Beviplex Forte tabletter?

G

Greenchen

Jag hade tänkt börja ge min islänning Berviplex Forte eftersom hon har blivit en helt annat häst i och med pälsfällningen. Jag vill ge vanliga människortabletter som man köper på Apoteket istället för den flytande lösningen för att slippa alkoholen och andra de tillsatta smakämnena som finns i den.
Nu till mitt stora problem: Hur många tabletter ska hästen ha? :confused:
Jag är absolut ingen mattefatast så att räkna ut detta är fruktansvärt svårt. Finns det nån där ute som har nån rekomenderad dos för tabletterna? Har läst på olika trådar att folk ger sina hästar tabletter men inte hur många.

Hästen väger ca 400 kg.
Läste att hästen ska ha 10ml/100 kg av den flytande och har försökt räkna om i tablettform men jag lyckas inte.

Är det nån där ute som sitter och håller på en tablettdosering så snälla hjälp!

Sv: Dosering av Beviplex Forte tabletter?

Jag har nu läst mig till att hästens underhållsbehov av B-vitaminer är 6-8 mg per 100 kg kroppsvikt för vitamin B1 (hur gör man på datorn för att få siffran sådär nedsänkt som den ska vara?) och 4-5 mg per 100 kg kroppsvikt för B2.
Läser man Kra**ts utfodringsanvisningar för deras b-vitamin så verkar de rekommendera ca 60 mg B1 per dag.

Det var lättast att utgå från att fylla behovet av B1 när jag räknade eftersom hästen har störst behov av det.

Om du väljer Beviplex forte så innehåller de 15 mg B1 och 15 mg B2 per tablett. Du kan också ta B-kombin Forte så får du lite fler sorters b-vitaminer än vad Beviplex forte innehåller. B-kombin Forte innehåller också 15 mg B1 och 15 mg B2 per tablett.
Så då borde ca 2-4 tabletter dagligen räcka. Då tror jag man har fyllt behovet av B1 och därmed med råge behovet av de övriga. B-vitaminer är vattenlösliga så överskottet kissas ut.
Jag har aldrig gett tabletter själv så jag har ingen aning om detta stämmer, det är bara vad jag räknat mig fram till. Hoppas det var någon hjälp.:)

Sv: Dosering av Beviplex Forte tabletter?

Det är protein en häst behöver när de byter päls. B vitamin är inte det första man ger i och med pälssättning/fällning. Fast du är ju lite sent ute, men kan ju tänka på det tills nästa år.

Liknande trådar

E
Foder & Strö många veterinärer rekommenderar ju beviplex som b vitamintillskott, antingen intramuskulärt eller i flytande lösning som blandas i...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: Minelli
·
B
Foder & Strö StUpID pEoPLE EvERywhERE!#!&%?! så har pollen flyttat till nytt stall, verkar trivas, allt bra så långt, stora hagar trevliga polare...
Svar
8
· Visningar
1 069
Senast: beagle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter