Doppresent?

moster

Trådstartare
I sommar ska jag iväg på dop - sambons systerson ska döpas :). Men det står helt stilla i mitt huvud... Jag vill absolut inte ge det här vanliga tråkiga som barnen alltid får... Det första jag kom och tänka på var en flaska fin whisky som skulle kunna stå tills han fyller 18/20? Men jag vet inte riktigt om det är en bra idé... Jag funderade även över någon bok. Men jag skulle vilja ge någon bok som han kanske har mera uppskattning av senare i livet? "Alla" kommer ju ge honom dom här böckerna där det är en färdig skriven historia och så har man bara skrivit in hans namn?
Funderar lite över om man kanske kan hitta någon samlingsvolym med tex astrid lindgrens berättelser? Just nu står det helt stil i huvudet? Finns det flera bra samlings volymer som skulle kunna passa?

Skedar, porslin ect står ju bara fram tills dom antingen kastas in i "vardagslivet" eller ner stoppade i en låda...

Vad skulle ni "önska er" till ert barn under dop?

I sommar ska jag iväg på dop - sambons systerson ska döpas :). Men det står helt stilla i mitt huvud... Jag vill absolut inte ge det här vanliga tråkiga som barnen alltid får... Det första jag kom och tänka på var en flaska fin whisky som skulle kunna stå tills han fyller 18/20? Men jag vet inte riktigt om det är en bra idé... Jag funderade även över någon bok. Men jag skulle vilja ge någon bok som han kanske har mera uppskattning av senare i livet? "Alla" kommer ju ge honom dom här böckerna där det är en färdig skriven historia och så har man bara skrivit in hans namn?
Funderar lite över om man kanske kan hitta någon samlingsvolym med tex astrid lindgrens berättelser? Just nu står det helt stil i huvudet? Finns det flera bra samlings volymer som skulle kunna passa?

Skedar, porslin ect står ju bara fram tills dom antingen kastas in i "vardagslivet" eller ner stoppade i en låda...

Vår son fick en jättefin ljuslykta från Majas lyktor så en del går då även till barncancerfonden. :heart
Det finns många fina som passar, vår har texten nedan :love:

I am your parent
You are my child
I am your quiet place
You are my wild
I am your calm face
You are my giggle
I am your wait
You are My wiggle
I am your dinner
You are My chocolatecake
I am your bedtime
You are my wide awake
I am your lullaby
You are my peak-a-boo
I am your kiss goodnight
You are my I love you

En bobby car eller trehjuling.

Vi har gett bort sagoböcker (Astrid Lindgren-samling blir väl jättebra!) och såna där trädjur från Brio som barnet kan dra efter sig i ett litet snöre. Men enligt min erfarenhet så skiljer det sig kraftigt från släkt till släkt vad som är en "lämplig"doppresent, så det får man nog känna in lite själv. (I våra släkter så är leksaker och klassiska sagoböcker klart vanligare än silverskedar och sånt.)

En mjuk filt av bra kvalitet som kan hänga med från bebisfasen och många år framöver.

Eller, bara för att jag hakat upp mig på den för tillfället. Moster Huldas äppelskalare :D:d:angel:

Min son fick en svensk flagga med namn vikt och sånt ingraverat på.
Det är en flagga i tyg som sitter på en stång, flaggan går att hissa och den har blivit framställd på bordet vid flaggningsdagar/högtider :up:

Senaste inköpta doppresenten är en "personlig födelsetavla" som är ritad i skala, super fin!
Annars sagoböcker där man vid beställning skriver in barnets namn som huvudkaraktär.
Är man duktig på att ta kort så är en fotobok fylld med bilder från dopet en rolig present. :)

Min kompis virkar babyfiltar med tillhörande virkad leksak, som hon säljer. Min dotter fick en sådan filt av henne när hon var nyfödd och hon älskar den nu, 2,5 år gammal. Hennes egna barn uppskattar fortfarande filtarna och de är 3 och 5.

Jag tänker nog köpa ett sådant set till svågerns son som döps nu i sommar. Hans första barn fick en glasskål och matchande glas, de var båda dekorerade med jordgubbar - jättefint! Vad mellanbarnet fick minns jag inte.

Om jag hade en bebis som skulle få presenter, så skulle jag t ex bli glad över:
- Ett set med tallrik, skål etc i trä /bambu.
- Drickflaska och matlåda i rostfritt stål (gärna med barnets namn graverat, men kanske inte födelsedatum och en gullig nallebjörn. Då är det nog för barnsligt när de kommer upp i skolåldern)
- En schysst, hållbar träleksak (kulbana, tågbana, klossar, dockvagn etc)
- "Riktiga" barnböcker (inte en sån där med barnets namn i) Vi älskar böckerna av Julia Donaldson och Axel Schaeffler!
- En jordglob.

Jag skulle inte bli särskilt glad över följande saker, men ändå tacksam för att någon tänkt på oss. Jag blir liksom inte ilsken för att någon ger "fel" presenter.
- Plastleksaker, plastservis etc
- Filtar och gosedjur (finns naturligtvis undantagsfall, men åtminstone med tre barn har man mer än tillräckligt med filtar och gosedjur...)
- Fula pekböcker (inser att det är en smaksak)

Om man går ihop flera stycken och har en större budget så tycker jag att ett fint kök i trä är en superpresent. Men alldeles för dyrt att ge ensam.

Senast ändrad:

En sångpåse (barnet drar upp små gosedjur typ ekorre eller spindel och så sjunger man en sång på det temat) tyckte jag var en toppenpresent.

En kånken!

Vi ska på namngivning idag. Min svägerska har gjort en jättefin doptavla. Inte en med silvrig ram utan en stilren personlig.

Ett dopträd? :) om familjen har trädgård då dvs.

Jag brukar involvera sambon i mina presenter. Han tillverkar en fotoram av en hästsko och jag målar den och skriver barnets namn, födelsedatum och vikt.

Ni har kommit med en hel del bra idéer!
Jag har inte hittat någon bok som känna helt 100... Så jag tänkte köpa lite olika klassiska böcker, (har just nu bara köpt en samlingsvolym m Pelle Svanslös, mest för att jag själv älskar Pelle ;)) och göra en egen samling av böcker jag gillar till barnet, typ något ifrån Astrid och nå mer :). Tyvärr läser inte min sambo spex mycket böcker och "kan" inte bidra på just den punkten. Tänkte köpa någon mysig filt till liten oxå.
Äppelträd är en bra idé! Tyvärr har dom ingen bra trädgård och dom kommer inte bo kvar i sitt hus i framtiden...

Anledningen till att jag inte vill köpa tex barnporslin, skedar ect är för att dom dels har allt det där eftersom liten har äldre syskon. Men även för att jag tror att sånt porslin är mera för dom vuxna, barnen när dom är så här små skiter i vad det är för figurer på tallriken... Böcker tänker jag är något han kommer kunna ha glädje över en lång tid framöver. Dels kan mamma/pappa/släktingar ha högläsning och böcker som Pelle Svanslös och Astrid Lindgren kommer liten även kunna läsa själv sem oxå. Porslin kommer liten uppskatta på sin 18/20 årsdag

En sandlåda!
Något en vän uppskattade mycket var en tårtspade med födelsedatum, längd och vikt ingraverat på. Den kommer ju iaf till användning varje födelsedag :)

Liknande trådar

Övr. Barn En vän ska få barn i år, och jag vill köpa något annat än kläder. Tänker på någon fin sago bok samling tex böckerna från disneyklubben...
2
Svar
38
· Visningar
2 358
Senast: Pratsch
·
Småbarn Jag har begåvats med ett syskonbarn. Barnet är adopterat och tre år fyllda. Nu ska hen döpas och jag och min bror är utsedda till...
Svar
14
· Visningar
2 318
Senast: Lupino
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama