Sv: Doping

Jag tycker det är självklart att ägaren inte får behålla prispengar som hästen vunnit när den tävlat under inverkan av dopingklassade preparat.

Nej, jag hittade den inte på travronden.se. Den finns i tisdagens tidning. Jag har den inte här men kan citera ur artikeln ikväll eller imorgon.

Javisst skall dopad häst inte få några prispengar, fast det var ju inte poängen här. Det visar ju bara på hur lätt hästen kan ta upp vissa substanser, även sådana som inte är tänkta. (pappan har väl inte fodrat hästen med en tub zonsalva;) )

Jag tror att man här borde skänka en tanke på vad man då stoppar i sin häst, det är ju inte ovanligt med långa recept vid fodringsdags för vissa hästar. Och hur de faktiskt kan påverka dem, sorry om jag kom i från ämnet en aning.

*lånar knapp*
Det har även varit doping fall där hästar blivit dopade av att någon människa har kissat i hästens box. Och har man då själv ätit smärtstillande så har hästen fått i sig det.

Det gäller att vara mkt försiktig när man tävlar, dopingen är där man minst anar det.

Nu har det inte hänt så offta att jag har häst till doping koll, men jag är attans så nervös då jag har det... Inte för att jag har dopat hästen, för det skulle jag aldrig göra, men tänk om den fått i sig något iaf....:(

Jag frågade i pm till Fying High vilket fall detta handlade om. Har inte fått svar... Jag följer dopingdebatten och fallen inom travsporten ganska noga och har inte hört brottarsonförklaringen tidigare. Undrar om STC (jag fick uppfattningen att det handlade om en travhäst) också fick den förklaringen eller om det var ett av de "oförklariga" fallen. I de flesta "Iprenfallen" har den ansvarige sagt sig vara helt ovetande om hur hästen fått i sig ibuprofen. Tyvärr verkade ett tag som att det lönade sig att blåneka till att man kunde ha varit delaktig i att hästen fick i sig det, även om det varit oavsiktiligt, kanske var det så i detta fallet?

Om man inte tvättar händerna mellan man smörjer in en dopingklassad salva och sätter på ett tungband är det klart att man kan "smitta". Det kan man även göra om man blandar Finadynepulver i en hästs mat med handen och sedan sätter på ett tungband på en som ska starta utan att tvätta händerna mellan. Frågan är hur dum man får vara?

Hur många prov tror ni har tagits på Stig H Johanssons hästar genom åren? Fler än 1000... Vet ni hur många som varit positvia? Noll, zero, inte ett enda. Varför tror ni det är så? För han har tur? För att hans hästskötare aldrig själva har ont någonstans? Nej, han har ordning i stallet och erfarna skötare som kan sitt jobb. Det är inget lotteri det handlar om.

giffan skrev:
*lånar knapp*
Det har även varit doping fall där hästar blivit dopade av att någon människa har kissat i hästens box. Och har man då själv ätit smärtstillande så har hästen fått i sig det.

Vilket fall är det bevist att det gick till så? Eller är det bara en teori bland andra?

Jag vet att Finadyne kan "smitta" så mellan hästar.

Hmm ja, jag är ju granne med Stig H och känner väl kanske ett par av skötarna.:angel:
Det handlar ju inte om att försvara någon, men faktum föreligger att fakta ang dessa salvor etc faktiskt är mycket nya. Och därför kanske kännedomen om detta inte så påtaglig ännu, därför tror jag att det är bra med upplysningar åt alla håll och kanter.

Självklart är det bra med upplysningar. Information är jätteviktigt. Men det är bra om man tänker själv också.

Angående Stigs skötare, jag känner inte en enda men han har inga positiva prov så ur den synvinkeln har han en fungerande verksamhet. För en utomstående verkar den fungera bra inom andra områden också.

Senast ändrad:

*knapplån*

Jag tror att många inte är medvetna om hur lätt det kan vara för en häst att visa upp positivt på ett dopingtest, trots att man inte medvetet gett hästen något. Jag tycker det är bra att man görs uppmärksam på det.
I vårt stall så står det bara 6 stycken hästar, där det endast är 1 som tävlar på elitnivå, men vi har blivit tvungna att sätta en regel att det enda som får ges till hästarna utom deras "vanliga" foder är äpplen och morötter. Tidigare så har man sett hur en del yngre gett hästarna både choklad och annat godis. Och eftersom vissa knäckebröd innehåller dopingklassade preparat (som sesamfrön) så har vi totalförbjudit även knäckebröd.

Jag själv var o tävlade hoppning i Hässleholm, när jag gått rundan o var på väg ut, stod överdomaren där. Han bad mig följa med, med hästen. Gissa om jag blev förvånad, jag hann tänka mkt innan jag förstod att det var dopingkontroll!!:smirk:

Jag tycker det är bra att det kollas även på regionala tävlingar. Måste tala om att vi var "rena". Men det är lätt att få i de annat. Vi får nog också börja förbjuda vissa saker till hästarna. Jag hade skämts ihjäl om de hade hittat något!!!:eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 337
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar