Sv: Doping
Jag frågade i pm till Fying High vilket fall detta handlade om. Har inte fått svar... Jag följer dopingdebatten och fallen inom travsporten ganska noga och har inte hört brottarsonförklaringen tidigare. Undrar om STC (jag fick uppfattningen att det handlade om en travhäst) också fick den förklaringen eller om det var ett av de "oförklariga" fallen. I de flesta "Iprenfallen" har den ansvarige sagt sig vara helt ovetande om hur hästen fått i sig ibuprofen. Tyvärr verkade ett tag som att det lönade sig att blåneka till att man kunde ha varit delaktig i att hästen fick i sig det, även om det varit oavsiktiligt, kanske var det så i detta fallet?
Om man inte tvättar händerna mellan man smörjer in en dopingklassad salva och sätter på ett tungband är det klart att man kan "smitta". Det kan man även göra om man blandar Finadynepulver i en hästs mat med handen och sedan sätter på ett tungband på en som ska starta utan att tvätta händerna mellan. Frågan är hur dum man får vara?
Hur många prov tror ni har tagits på Stig H Johanssons hästar genom åren? Fler än 1000... Vet ni hur många som varit positvia? Noll, zero, inte ett enda. Varför tror ni det är så? För han har tur? För att hans hästskötare aldrig själva har ont någonstans? Nej, han har ordning i stallet och erfarna skötare som kan sitt jobb. Det är inget lotteri det handlar om.