fejko

Trådstartare
Med anledning av artikeln om tjejen som "smittat" sin kompis häst med Ipren undrar jag lite över hur noggranna dopingmätningar man kan göra?

Är det verkligen möjligt att en person skulle kunna överföra en förjuden substans genom att först smörja sig och sedan flera timmar senare klappa en häst och att den förbjudna substansen sedan återfinnes i hästens urin? Måste inte hästen ha ätit eller fått substansen injicerad för att det ska ge utslag.

För mig låter det mest som en dålig undanflykt.

Sv: Doping

Svar ja, det förekom ett fall på en travbanan för några år sedan. Hästen fick i sig otillåtna substanser, pga den häst som hade stått i gästboxen tidigare hade fått smärtstillande för hemtranport. Man gav hästen detta i fodret, som serverades i krubban som fanns i boxen. Hästen efter i samma box fick även den sin mat i samma krubba, på så sätt fick den i sig otilltna substanser som sen upptäcktes vid dopingkontroll.

Numera rengörs alla boxar och krubbor mellan tävlingarna, för att detta inte skall kunna upprepas.

Boj skrev:
Svar ja, det förekom ett fall på en travbanan för några år sedan. Hästen fick i sig otillåtna substanser, pga den häst som hade stått i gästboxen tidigare hade fått smärtstillande för hemtranport. Man gav hästen detta i fodret, som serverades i krubban som fanns i boxen. Hästen efter i samma box fick även den sin mat i samma krubba, på så sätt fick den i sig otilltna substanser som sen upptäcktes vid dopingkontroll.

Numera rengörs alla boxar och krubbor mellan tävlingarna, för att detta inte skall kunna upprepas.

Jamen det är ju en helt annan sak, då har ju hästen ätit preparatet.

Det är faktiskt möjligt! Testerna är otroligt känsliga, jag tycker att det är dags att man sätter lite gränsvärden på vad som är DOPING och vad som är "naturligt intag". den mängd som hästen som blev "smittad" kan ju knappast ha någon smärtstillande efekt på hästen.............

Men vet man att det är möjligt att det kan gå via hud och ut i urinen? Man skulle ju kunna tänka sig att folk skyller på allt möjligt och att det tillslut blir en "sanning". Ibland kanske de inte ens är medvetna om att hästen fått i sig något, det var kanske länge sedan eller man trodde det var ett "ofarligt preparat" typ något kosttillskott.

Annars håller jag med dig om att gränsvärdena är för lågt satta.

fejko skrev:
Jamen det är ju en helt annan sak, då har ju hästen ätit preparatet.

Krubban var tom, mycket små rester fanns antagligen i krubban eller kanterna. Det har även hänt att männsikor givit sin häst godis ur handen, så har man ätit choklad innan och bara det har givit utslag vid dopingkontroll.

toughcookie skrev:
Det är faktiskt möjligt! Testerna är otroligt känsliga, jag tycker att det är dags att man sätter lite gränsvärden på vad som är DOPING och vad som är "naturligt intag". den mängd som hästen som blev "smittad" kan ju knappast ha någon smärtstillande efekt på hästen.............
Experterna menar att detektionsgränsen är högre än gränsen där hästen kan uppleva smärtlindring. Jag tycker inte att man ska ha gränsvärden för annat än kroppsegna substaner.

fejko skrev:
Med anledning av artikeln om tjejen som "smittat" sin kompis häst med Ipren undrar jag lite över hur noggranna dopingmätningar man kan göra?

Är det verkligen möjligt att en person skulle kunna överföra en förjuden substans genom att först smörja sig och sedan flera timmar senare klappa en häst och att den förbjudna substansen sedan återfinnes i hästens urin? Måste inte hästen ha ätit eller fått substansen injicerad för att det ska ge utslag.

För mig låter det mest som en dålig undanflykt.

Jag tror inte det är möjligt, kanske om hästen stod och slickade på axeln, då skulle det nog kunna vara källan. Det tas rätt många dopingprov på ett år inom travet. Jag är helt övertygad om att flera av skötarna till de hästarna har haft rester av kaffe, choklad eller Coca Cola på händerna, säkert någon som ätit Ipren också. Det blir inte positiva prov... Jag tror inte det "smittar" så lätt. Kanske hade de använt "Iprensalva" på hästen för flera veckor sedan? De hade kanske inte läst det här på travsport.se...

"Varning!
Under 2003 och 2004 inträffade ett antal fall av otillåten medicinering där substansen ibuprofen kunde påvisas. Denna substans finns i Sverige enbart i receptfria preparat avsedda för människa. Preliminära resultat från häststudier som pågår visar att ibuprofen kan kvarstå under lång tid efter avslutad behandling. Utsöndringstiden förefaller vara längre än 14 dygn. Vi vill därför uppmana att inte använda preparat eller substanser som inte är avsedda för häst. Om så ändå sker vill vi påminna att detta sker på tränarens eget ansvar."

Efter STC informerade noga om detta minskade antalet "Iprenfall" från ett tiotal 2004 till ett(?) hittills i år. En slump?

Senast ändrad:

solros skrev:
Efter STC informerade noga om detta minskade antalet "Iprenfall" från ett tiotal 2004 till ett(?) hittills i år. En slump?

Alla hästskötarna slutade använda Ipren kanske :angel: ;)

fejko skrev:
Alla hästskötarna slutade använda Ipren kanske :angel: ;)

Att vara hästskötare är ett tungt jobb, jag ser en stor möjlighet i att många använder dessa geler som smörjs på värkande ställen. Och vad använder man när man smörjer sig, jo handen. Om substansen finns kvar på behandlat ställe, finns den säkert kvar länge även på handen.

Kan faktiskt vara så att man inte skänkte den tanken innan, utan blev mera medveten om detta efter att man påtalat risken.

Om ni nu tänker efter ett tag. Vad var det hon hade gjort?
Jo hon hade behandlat sina axlar i bilen på väg till stallet med iprensalva. Hur fungerar den? Jo den tas upp genom huden. Hon masserar sedan hästen med samma händer som hon smort in sig med. Plus att hon tränsar hästen. Jag vet inte hur hon gör med det är fullt möjligt att hon får någon del av sin hand i kontakt med hästens mun och slemhinnor. Eller att hon värmt bettet i handen innan tränsning.

Sedan rörande att sätt gränsvärden, det går inte om man ska ha en effektiv dopiningskontroll. Det kan finnas låga halter vid provtagningen för att redan det mesta har avsöndrats eller att det inte ännu hunnit ut i urinen.

Tyvärr så räcker det med att hästen går i samma hage som tidigare medicinerad häst. Därför ska man ha en "sjuk hage" där hästar som får medicin får gå. Och då gäller det att man går efter den karens som är längst.

min förra chef (advokat) har företrätt flera trav och galopptränare i doping ärenden och han hävdar bestämt att det är fullt möjligt med "smitta" så som trådskaparen skrivit!

Efter att ha läst om detta i Travronden också, ändrar jag mig och tror det kan ha gått till på det sättet.

Människan har smort in sig med Iprensalva och därefter satt på hästen tungband utan att tvätta händerna mellan... Klart det kan smitta då, det blir ju som att smörja in salvan på tungan... Jag tycker det är klantigt, speciellt efter all uppmärksamhet "Iprenfallen" har fått.

Det kanske är så :devil: att människan faktiskt tvättade sig innan, men eftersom substansen kan vara kvar upp till 14 dagar så kanske det inte räckte.:crazy:

En god vän till oss har barn som brottas på hög nivå. Pappan smörjde lillkillen på benen med zoonsalva. Åkte upp till stallet o tränade sin travare. Tävling på helgen, hästen vann loppet! In för dopingkontroll. Det blev rättegång, han fick betala tillbaka vinstsumman. :smirk:

Så kan det gå, det räcker med att hästarna får fransbrödsbullar med vallmofrö på, det blir doping! :eek:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 337
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar