Doping?! Efter medicinering

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boomerang
  • Startdatum Startdatum
B

Boomerang

Hur gör ni när era hästar ätit/behandlats med otillåtna medel?
Alltså sanerar ni hela stallet :D eller sköjer ni bara ur krubban?

Tycker det är jättesvårt att veta hur mycket som krävs för att medlen ska vara borta efter medicineringens slut..

Har nu behandlat med Butta och Orudis gel.

Räcker det att tvätta bandage och paddar för att få bort gelen eller ska jag kassera dom helt?? Tänk om det kommit på nåt täcke eller på nån borste eller tänk om det sitter i spånet eller om hästens mulhår förevigt är glaserade :D ungefär så känns det ju i denna dopinghets.... :crazy:

Samma sak med Buttan...ska jag sanera hela boxen/krubban/matburkarna/osv...eller räcker det med att bara skölja ur allt som kan ha varit i kontakt med medicinen....??

Tycker det är skitsvårt....jag får ju nojor av mindre :eek: så snälla kom med några idéer!

Sv: Doping?! Efter medicinering

Vi har skurat hela boxen o bytt allt strö. Ofta så har ju hästen "slemmat" med fodret på väggen också när den ätit.
Ibland har vi inte vågat ha hästen lös i boxen när vi varit på trav när vi tilldelats en gästbox med krubba där det tydligt syns att någon häst slabbat med mat.

Jag skurar "allt"!! Box, krubba och all utrustning
Men har faktiskt inte fått ngt bra svar på om Vircon dödar medicinresterna??? Så jag har sprutat , skurat och sprutat igen...

Mkt är ju kvar i deras avförning!

Angående bandage då...

Jag tvättar lindor och paddar i maskin, det ska räcka enligt "säkra källor". ;)

Men jag har så mycket utrustning så jag har snart dubbelt/tredubbelt av allt så då är det ju bara att använda en viss färg till behandlade hästar...

/// ghost

De bästa är om man har en speciellt medicinbox och även specielll hage under tiden för medicinering… Nu har ju inte alla den möjligheten, så då skulle jag tvätta hela boxen ordentligt, även väggar, skura och skölja. Tvätta krubba och vattenkopp/hink noga, även vattenkar/kopp i hagen. Byta allt strö i boxen. Jag skulle även mocka hagen…

Att bara skölja ur skulle jag inte nöja mig med.

Angående bandagen, det är att rekomendera att använda speciella bandage när man använder linement/salvor med karenstid. Jag tror att det går bra att tvätta men rekomenderar att göra det minst två gånger, så varmt som möjligt, minst 60 grader.

Mulhåren tror jag inte du behöver oroa dig för… :D

jari skrev:
Jag skurar "allt"!! Box, krubba och all utrustning
Men har faktiskt inte fått ngt bra svar på om Vircon dödar medicinresterna??? Så jag har sprutat , skurat och sprutat igen...

Vircon dödar mögel (och baketerier?), jag tror inte de tar bort några medicinrester överhuvudtaget. Isåfall skulle de reagera med medicinresterna så att de omvandlades till en annan, icke karenstidsbelagd kemikalie. Det tror jag inte händer, så skura du ur noggrannt. ;)

solros skrev:
Frågan är om de turkosa är fin- eller fulbandage? ;) :D

Se där "säkra källan" tar sig ton. :p

Tror du att de NÅGONSIN varit finbandage? :eek: De är ju så fula att de låg oanvända i ett halvår. :o Men nöden hade ju ingen lag...

Förhoppningsvis blir det invigning av de nya om ca en månad! :idea:

/// ghost

ghost skrev:
Angående bandage då...

Jag tvättar lindor och paddar i maskin, det ska räcka enligt "säkra källor". ;)

/// ghost

Så skönt.....jag avmaskade vår shettis för ett tag sedan och han råkade bita mig i fingret (klantigt av mig). Det blödde och jag tog första bästa benlinda för att stoppa blodet.

-"inte bra", sa jag (tänkte då på att jag inte har stelkrampsvaccination själv)

Min man däremot tänkte inte alls på mig men sa:

-"Nej, det är ju karens på maskmedlet.....nu får vi tvätta lindorna noooooga"

Tydligen är det värre med doping på hästen än att frun dör i stelkramp :cry: :p

solros skrev:
De bästa är om man har en speciellt medicinbox och även specielll hage under tiden för medicinering… Nu har ju inte alla den möjligheten, så då skulle jag tvätta hela boxen ordentligt, även väggar, skura och skölja. Tvätta krubba och vattenkopp/hink noga, även vattenkar/kopp i hagen. Byta allt strö i boxen. Jag skulle även mocka hagen…

Att bara skölja ur skulle jag inte nöja mig med.

Angående bandagen, det är att rekomendera att använda speciella bandage när man använder linement/salvor med karenstid. Jag tror att det går bra att tvätta men rekomenderar att göra det minst två gånger, så varmt som möjligt, minst 60 grader.

Mulhåren tror jag inte du behöver oroa dig för… :D

Men visst är det sjukt....om en häst fått finadyn/butta skall hela stallet saneras...IFALL det finns ett micromilligram kvar....som kan ge utslag på doping.....och då dessutom 14 dagars karens på detta.....lite överdrift vill jag kalla dopingreglerna...dessutom på min travbana så "borstar" man bara väggarna i gästboxarna....inget spolas rent....hur schysst är det då???

Boomerang skrev:
Hur gör ni när era hästar ätit/behandlats med otillåtna medel?
Alltså sanerar ni hela stallet :D eller sköjer ni bara ur krubban?

Tycker det är jättesvårt att veta hur mycket som krävs för att medlen ska vara borta efter medicineringens slut..

Har nu behandlat med Butta och Orudis gel.

Räcker det att tvätta bandage och paddar för att få bort gelen eller ska jag kassera dom helt?? Tänk om det kommit på nåt täcke eller på nån borste eller tänk om det sitter i spånet eller om hästens mulhår förevigt är glaserade :D ungefär så känns det ju i denna dopinghets.... :crazy:

Samma sak med Buttan...ska jag sanera hela boxen/krubban/matburkarna/osv...eller räcker det med att bara skölja ur allt som kan ha varit i kontakt med medicinen....??

Tycker det är skitsvårt....jag får ju nojor av mindre :eek: så snälla kom med några idéer!

Ludde blev ju friad, för att man hittat flunixin i dammet vid Tout Ou Riens´box...

jari skrev:

Hur är det med resterna i urinen.......är det hysteriska rykten som går runt om att det finns icke nedbrytbara "kristaller" i avföringen ?

Hur gör man då för att sanera stallar och hagar och kan det verkligen vara möjligt att hästarna skulle kunna få i sig en mätbar mängd "kristaller".....och kan det verkligen finnas kvar kristaller i åratal ???

Ibland verkar det som om det utbrutit en dopinghysteri.....jag kan villigt erkänna att jag är nervös för att bli kallad till test trots att jag vet att mina hästar inte medicinerats. Litar inte till 100% på rengöringen i gäststallarna (eller på min egen rengöring i stallet/hagen) :crazy:

Finns det någon statistik över de dopingtestade hästarna ?

Hur många procent får ett positivt utslag på dopingtestet och hur många procent av dessa hittar man ingen naturlig förklaring till ?

En veterinär vi pratade med ansåg att många fall beror på att skötare intet ont anandes använder salvor, liniment osv innan start.
Jag har lite svårt att tro att tränarna inte informerar sin personal om vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Är vi hysteriskt rädda för att bli oskyldigt dömda eller är oron befogad :confused:

martha skrev:
Men visst är det sjukt....om en häst fått finadyn/butta skall hela stallet saneras...IFALL det finns ett micromilligram kvar....som kan ge utslag på doping.....och då dessutom 14 dagars karens på detta.....lite överdrift vill jag kalla dopingreglerna...dessutom på min travbana så "borstar" man bara väggarna i gästboxarna....inget spolas rent....hur schysst är det då???

Hela stallet ska inte saneras men den boxen ska göras rent, det tycker inte jag är konstigt. Jag tror inte alls att det är så känsligt... Men om jag skulle få ett positivt prov skulle jag med gott samvete kunna säga att jag gjort allt det där...

Jag tycker det är helt hysteriskt för tillfället. Prov har tagits i många år men nu helt plötsligt finns det medicinrester i alla gästboxar, alla vill sabotera för alla och alla som får ett positivt prov är oskyliga. :smirk:

Jag tror att de görs misstag i stallarna, och det finns skötare som inte kan reglerna.

De allra flesta positiva proven de senaste åren, alla utom två tror jag, är tagna i lopp där det inte är obligatoriskt med dopingprov. Kan det vara så att det finns de som chansar?

Isz, jag skulle inte vara speciellt nervös om det togs prov på mina hästar, jag tycker oron är väldigt överdriven för tillfället...

Senast ändrad:

solros skrev:
Isz, jag skulle inte vara speciellt nervös om det togs prov på mina hästar, jag tycker oron är väldigt överdriven för tillfället...

Ja, jag tror också att det är lite hysteri just nu och media gör ju sitt till för att förstora saker.

Om det vore så lätt att få i sig otillåtna medel pga dammpartiklar eller avföring skulle nog majoriteten av alla tävlande hästar åka fast i dopingkontrollerna. De flesta dopingprov är väl negativa trots allt.

Tycker bara att det är så himlans svårt....hur ska man nån gång kunna känna att man har "ryggen fri"??

Jag menar...har man en gång medicinerat så känns det i nuläget som att vad än man gör så kommer medicinen alltid att finnas "i nacken på en" hur jag än bär mej åt :crazy:

Visst kan jag toksanera hela stället men om det verkligen behövs, vilket måste innebära att vartenda mikromilligram ger utslag på test, så kommer jag ju alltid att missa nåt hörn...

Snart blir jag gaaaalen :eek:

Dessutom ska inte min häst starta förrän nästa säsong (om ett år) eftersom han står med senskada nu...kan man inte tycka att ev. rester borde nötas bort på så lång tid??

Vet förresten inte, kom på det nu, hur är det med Blue Lotion (ex stark), Speedway, Skillingarydssalva (inegn karens på den va??) osv, är det nån karens på detta??

Använder inte sånt så ofta och jag glömmer så lätt!

Jag tror du kan lugna ner dig.....

Om du rengör ordentligt och hästen skall starta om ett år,kanske mer,kan det hända att du kommer att få medicinera den fler gånger innan start.

Du kan hitta karenslista på http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider På flertalet liniment och annat brukar det dessutom stå på ettiketten vad som gäller.

Senast ändrad av en moderator:

lsz skrev:
Ja, jag tror också att det är lite hysteri just nu och media gör ju sitt till för att förstora saker.

Om det vore så lätt att få i sig otillåtna medel pga dammpartiklar eller avföring skulle nog majoriteten av alla tävlande hästar åka fast i dopingkontrollerna. De flesta dopingprov är väl negativa trots allt.

Ja, om jag inte minns helt fel tas det ca 2500 prov per år. Har det varit ungefär 10 positiva prov per år de senaste två åren?

Den nuvarande utredarens företrädare var mycket duktig på sitt jobb. Kan det ha någon del i ökningen att några kom lite billigt undan i början av nuvarande utredares tjänstperiod genom att skylla på förorenade gästboxar? För det gick inflation i förorenade gästboxar väldigt fort efter det... :smirk:

Jag gav butta (o dyl) i duschen. I en särskild bytta eller spruta i mungipan. Sen var det bara att spola bort ev spill. (Samt hålla reda på byttan..)Hörde aldrig nåt om att det skulle finnas i bajset. :confused: Till tex orudis hade jag särskilda bandage. Märkta med STORA bokstäver,tvättade dem i maskin men de användes aldrig till annat..Största faran var väl att nån långfingrad stall-kompis skulle använda dom på sina hästar... :crazy:

Vi ger aldrig pulver till hästarna på jobbet, utan bara sprutor. Har en som just avslutar sin behandling med pencillin & butta, har endast fått sprutor och hans box och krubba, allt, kommer tömmas och skuras imorgon.
men det är en "lätt" hysteri hos oss efter det positiva testet. helt säker kan man väl aldrig vara, jag vet att vi inte hade det medlet i stallet... men men...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sötpotatis
  • Pizza (hemgjord)
  • Vinterföräldrar 24/25

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka