Sv: Donnerfly

Ha, nu gick det ju helt plötsligt!

Jag har själv sökt ganska mycket info om Donnerfly eftersom jag har en avkomma efter honom själv. Mitt tips är dels att titta på gamla trådar här och gå in på team Piaffs hemsida så har du en del info.
Jag ringde dessutom till hingstens ägare och frågade rakt ut om alla rykten kring hingstens ridbarhet, temperament och icke tävlande. Jag fick svaret att hingsten tidigt blev skadad och därför endast verkat i avel. Han fick tydligen inte något vidare bra siffror på bedömning och uselt på ridbarhet. Enligt ägaren så är ridbarheten inget problem och han har ett mkt gott temperament och inte svårhanterlig på något sätt.

De flesta avkommor som jag har sett verkar vara av medelstorlek och fuxar m vita tecken! Jag har sett både högställda, eleganta och mera kompakta. Man ser ibland en och annan på dressyrtävlingar och bedömningar men inte är de många. En del har jag sett på annons det senaste året, 4-6 åringar och ingen av dem har särskilt hög utbildningsstatus.

Min egen är född 2000, är 1,65 mkh och fux m bläs o tre höga strumpor. Relativt kompakt men med ett ädelt, vackert huvud. Han har tre goda, men inte exceptionella gångarter. Har haft ett par besvärliga år med handbromsen i, skador på frambenen, dålig samarbetsvilja och nerver, men det senaste året har precis allt lossnat och han utvecklas fantastiskt snabbt. Han är mycket samarbetsvillig på dressyrträning och på de få tävlingar han har startat på. Lite svårare när det gäller annan ridning ute, är ingen häst man promenadrider precis. Kräver att man "rider" hela tiden och kanske ingen häst som egentligen passar för ren hobbyridning. Mycket trevlig och social i all hantering, alltid först till att ta kontakt! Med facit i hand kan man nog säga att han har behövt tid på sig att mogna både fysiskt och psykiskt för att komma till sin rätt.
Han är lämpad till dressyr, inte så bra till hoppning eftersom han är tittig och kanske inte har den teknik som krävs. Går säkert att förbättra med träning men någon naturbegåvning i hoppning är han inte! Dressyr däremot passar honom bra, han är fokuserad när det krävs och kan man utveckla hans gångarter ytterligare så är han inte så "pjåkig".
Kanske ska tillägga att på mödernet har vi Opius.

Hoppas att du hittar den info du vill ha och att du fått lite användbart här också!

En kompis hade en val e Donnerfly, stor kille som rörde sig trevligt.
Han är på väg mot högre dressyrklasser idag med sin nya ägarinna.
LIte småtestig i psyket men snäll.
Vad jag vet så var Donnerfly skadad redan vid bruksprovet därav hans "dåliga" betyg. O det är därför han inte rids idag utan endast används till avel.
Har en kompis som jobbar med jämna mellanrum åt TP o Donnerfly ska tydligen vara en riktig pärla.

Hej!
Har själv planer på att betäcka med Donnerfly i vår har ett sto e Bayron.
Eftersom TP är närmaste station så har jag haft kontakt med TP i många år, Donnerfly har skadat sig i boxen för många år sedan där av att han inte är "ridbar".
Har även sett ett flertal av hans avkommor som föl och de flesta har sett trevliga ut och haft ett bra syke.
Och alla är inte fuxar :) så jag tänkte beställa en brun igen....
http://web.telia.com/~u42906146/Bilder/Kola och Butta.jpg
E. Donnerfly, Kew Garden, Ceylon.

knapplån

Nu har jag raderat ett antal inlägg här där det spekuleras om nedärvning av defekter.

Så länge det inte finns OFFICIELL statistik på detta OCH man vet ärftlighetsgången i denna nedärvning så låter vi helt bli att diskutera detta här på forumet. Det går att hitta avkommor med nämnda defekter efter i stort sett alla halvblodshingstar.
Hingstar som lämnar avkommor av lite högre kvalité har större andel röntgade avkommor, så det är inte så konstigt om det kommer fram några stycken.
Men, som sagt, INGA spekulationer tack!

Hej! Jag är ägare till en Donnerfly son som nu är 5 år gammal. Jag köpte honom som 3,5 åring. Min häst är 173 cm hög och mbr, vita strumpor, stj snp. BRA gång speciellt galopp.Han har alltid varit underbar i all hantering, gudasnäll, en klippa som man kan åka iväg med helt själv utan att bry sig om andras hjälp. Vid inridningen var det bara att sitta upp och han brydde sig inte. Han har däremot tagit strid mot skänkeln och nu på senare tid bockar och brallar han rätt bra, men det håller vi på
att arbeta bort. Han tar bestraffning väldigt bra men är noga med att meddela när något inte är till belåtenhet. Han är mkt lättlärd. Problemet med honom är att han hatar ridning i naturen, blir mkt stressad och vill bara vända och springa hem. Mitt sätt att hantera detta har varit att skritta fram i paddock och sedan trava eller gallopera de först 5- 1o minutrarna på vår skogsslinga därefter kan han skritta på lång tygel hur avslappnat som helst...
Han har i min ägo varit mer konvalecent än ridhäst, det har varit hovböld, opertation tarmvred,överrörlig bakkärra, svåra förkylningar med febertoppar. m.m
Trots att han inte är mkt riden så är han inte långt efter en normal femåring, han går balanserat och i form i alla gångarter dock ligger han självklart inte i framkant på sin utbildning. Jag kan iallafall inte säga att han är hårt tagen. Jag vill med min historia bara gratulera Er som får tag på en Donnerfly avkomma, för trots alla våra motgångar, har jag aldrig suttit på en häst med hans gång och storlek och ändå känt, hur lätt allt går (på banan vill säga) och den känslan får alla sorger att försvinna omedelbart...

Hej, min mamma Rider en Donnerfly avkomma ett sto, Kommer inte ihåg vad mamma heter men ska ta reda på de. stoet är ca 1.73 CM i mankhöjd o är 6 år. Diplomsto i Dressyr. Kom på 15 plac av 105 Hästar i strömsholm på 4-årskvalite.

Mkt Häftiga o maffiga rörelser. Jag kan lova att man sitter som en gud i sadeln! Första dressyr tävlingen mamma o hästen stälde upp i vann de! Men bara för att hästen har talanger äre inte bara o sitta eftersom att den lätt blir tung en typisk manshäst..
+ att hästen har 0 respekt för människor/hundar m.m. Jag kan lova er att om hästen inte gillar någon tvivlar den inte på att anfalla x). Men de är många som gillar den vi har te.x fått fina bud på tävlingar! Men den har mäst gått hoppning (eftersom mamma är en hoppmäniska) Men hästen passar nog bättre som dressyr häst.

Men hästens betende beror på ägaren innan som vart rädd för den..... då förstår ni säkert varför hästen kan bli farlig ibland. :angel:

Men Jan brink Akta dig snart nu när jag kommer upp på hästen då äre wc direkt! ;D

När jag hade en ung D-avkomma hemma (inackorderad) så fick inte barnen gå ut i hagen utan mig, efterom den anföll.

Den anföll också flockledaren, inte bara en utan fler gånger, trots att den fick rejält med stryk varje gång.

Som vuxen ska den dock ha blivit hanterbar.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
758
Senast: Vinur
·
Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
163
Senast: lil-sis
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 521
Senast: Badger
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 155
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka