Sv: Donnerfly
Ha, nu gick det ju helt plötsligt!
Jag har själv sökt ganska mycket info om Donnerfly eftersom jag har en avkomma efter honom själv. Mitt tips är dels att titta på gamla trådar här och gå in på team Piaffs hemsida så har du en del info.
Jag ringde dessutom till hingstens ägare och frågade rakt ut om alla rykten kring hingstens ridbarhet, temperament och icke tävlande. Jag fick svaret att hingsten tidigt blev skadad och därför endast verkat i avel. Han fick tydligen inte något vidare bra siffror på bedömning och uselt på ridbarhet. Enligt ägaren så är ridbarheten inget problem och han har ett mkt gott temperament och inte svårhanterlig på något sätt.
De flesta avkommor som jag har sett verkar vara av medelstorlek och fuxar m vita tecken! Jag har sett både högställda, eleganta och mera kompakta. Man ser ibland en och annan på dressyrtävlingar och bedömningar men inte är de många. En del har jag sett på annons det senaste året, 4-6 åringar och ingen av dem har särskilt hög utbildningsstatus.
Min egen är född 2000, är 1,65 mkh och fux m bläs o tre höga strumpor. Relativt kompakt men med ett ädelt, vackert huvud. Han har tre goda, men inte exceptionella gångarter. Har haft ett par besvärliga år med handbromsen i, skador på frambenen, dålig samarbetsvilja och nerver, men det senaste året har precis allt lossnat och han utvecklas fantastiskt snabbt. Han är mycket samarbetsvillig på dressyrträning och på de få tävlingar han har startat på. Lite svårare när det gäller annan ridning ute, är ingen häst man promenadrider precis. Kräver att man "rider" hela tiden och kanske ingen häst som egentligen passar för ren hobbyridning. Mycket trevlig och social i all hantering, alltid först till att ta kontakt! Med facit i hand kan man nog säga att han har behövt tid på sig att mogna både fysiskt och psykiskt för att komma till sin rätt.
Han är lämpad till dressyr, inte så bra till hoppning eftersom han är tittig och kanske inte har den teknik som krävs. Går säkert att förbättra med träning men någon naturbegåvning i hoppning är han inte! Dressyr däremot passar honom bra, han är fokuserad när det krävs och kan man utveckla hans gångarter ytterligare så är han inte så "pjåkig".
Kanske ska tillägga att på mödernet har vi Opius.
Hoppas att du hittar den info du vill ha och att du fått lite användbart här också!