Domnade fötter - för bred häst?

tindra

Trådstartare
Mina fötter domnar vid ridning... det kommer efter kanske en kvart i sadeln (det innebär att efter en timme känner jag knappt mina fötter). Rider en hög/bred irish cob som jag ridit 5 dagar/veckan hela våren och har haft ont i höfter, knän och domningar i fötterna. Köpte ett par sprenger bow balance stigbyglar och det har hjälpt men fötterna domnar fortfarande.

En kompis har teorin att hästen helt enkelt är för bred. I veckan red jag islandshäst i två timmar och fick konstatera att fötterna var helt ok hela turen. Så då är det väl ett hästspecifikt problem? Men ... är det något jag får leva med eller går det att träna upp/tänja ut/stretcha bort eller vad kan man göra? Enligt kompisen sitter det i höfterna - att någon nerv kommer i kläm?

Tanken är ju att jag ska rida den här hästen en lång tid fram över. I sommar blir räddningen mycket jobb vid töm (han är knappt ens grundutbildad så vi jobbar på det) och löshoppning en dag/vecka. Det innebär att om han ska gå 5 dagar/vecka är det ridning 2 ggr/vecka.

Tips, hjälp, råd? :)
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

Vi har en bruksnordis hemma och jag har visserligen aldrig upplevt så stora problem som du beskriver men nog är han bred att sitta på så det kan kännas i kroppen jämfört med de andra hästarna. Jag har inga tips på övningar, men min erfarenhet är att sadeln kan göra stor skillnad! Jag vet inte vad du rider i nu men vissa modeller är mer uppbyggda i sätet så att du sitter smalare även om hästen är bred. Kan vara värt att hålla ögonen öppna efter något som passar dig bättre!
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

Är det nerver i kläm (vilket det oftast är när det domnar av någonstans) så kan problemet förmodligen lösas om du kilar iväg till en kiropraktor/naprapat etc och knäcker loss vad det nu är som är låst i ryggen :)

Min arm brukar ibland domna av och då sitter det i nacke/bröstrygg och går över om jag går och behandlar mig.
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

en tillfällig lösning tills du har besökt kiropraktor/ hittat ny sadel eller vad man nu kan göra är att korta lädren lite. Det låter som att nerver kommer i kläm när du sitter så brett och har man lite mer hopp-läder så blir det inte samma spänningar.
För mig har det ibland hjälpt att bara korta dressyrlädrena 1-2- hål när jag sitter på breda hästar för att det inte ska spänna och dra.

Jag vet att man brukar få råd att stretcha höftböjaren om man vill komma ner bättre i sadeln.. Det kanske kan vara något för dig och det är bara att googla för att hitta en rad övningar... Däremot kanske du ska kolla om det är något annat än stelhet som gör att du får ont... Jag t.ex. är överrörlig och får ont i mina knän och handleder p.g.a. det.. Om du också är överrörligt så är det styrka och inte stretching som behövs.
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

Det är nog inte bredden utan "formen" på sadeln som är problemet. Jag får nämligen så när jag cyklar och då sitter jag jättesmalt. Nånting kläms åt.
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

kl

Innan jag funderade på att byta ut hästen så skulle jag nog ta en titt på sadeln, kanske går det att byta sadel, lägga en rumpvärmare i ull eller liknande så att du kommer upp högre och får lite andra "vinklar" i höft, knän osv. Värt att prova i alla fall!?
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

KL

Jag tycker det låter som att något med sitsen är boven, möjligtvis opassande sadel.

Stiglädrena inte optimal längd?

Jag vet med mig sen tidigare att ifall jag spänt mig felaktigt eller inte kan komma ner i sadeln på ett bra sätt har mina fötter domnat, t o m krampat ;)

Att hästen är för bred tror jag är lite långsökt
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

Är det nerver i kläm (vilket det oftast är när det domnar av någonstans) så kan problemet förmodligen lösas om du kilar iväg till en kiropraktor/naprapat etc och knäcker loss vad det nu är som är låst i ryggen :)

Min arm brukar ibland domna av och då sitter det i nacke/bröstrygg och går över om jag går och behandlar mig.

Där sa du nått! Har domnande armar/händer med ... och nack/axelproblem till och från... är nog mycket som behöver korrigeras på mig nu när jag tänker efter.
 
Sv: Domnade fötter - för bred häst?

Att hästen är för bred tror jag är lite långsökt

Jo, så tänker jag med lite. Men det blev så tydligt när jag red en mindre/smalare häst och inte hade problem? Men då är det kanske sadeln snarare än hästen så att säga.

Det är en Wintec sadel, den för den bredare modellen av pållar... Är ju svårt med sadel till den här typen av häst, visserligen har ägarna sagt att behöver jag utrustning till honom så är det bara att säga till så det kanske är läge att prova ut sadel till hästen (som ju vuxit och förhoppningsvis också snart musklat sig mer över ryggen) och mig själv inom en snar framtid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 504
Ridning En kompis till mig har sin häst på hyfsat ridavstånd från där min medryttarhäst står. Hon och jag är sugna på att rida en långritt...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har börjat fundera på hur jag ska göra med hästen när jag har fött mitt andra barn. När jag fick första barnet så fick han vila dom...
Svar
6
· Visningar
1 296
Senast: Kallebus
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 532
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp