Dominant ponny:confused:

linnsan

Trådstartare
Min kompis ponny e väldigt dominant,han är stark när hon leder honom m.m
Han vill inte riktigt lyzna när hon leder honom,han sakkar efter och är riktigt lat å jobbig(när man leder honom,rider m.m):confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: Har NI några bra ideer oom hur man kan få honom att lyssna mera ...typ några bra tips?
han e lat när hon rider honom ibland:eek:
Help

Sv: Dominant ponny:confused:

min häst e tvärt om att hon är okonsentrerad och jättpigg...men prova med att göra olika saker som helt plötsligt sick sacka mellan träd göra lite volter i skogen så att han måste lyssna på dig för att du gör saker ofta/helatiden det är det tipsen jag har fått i alla fall

För en häst som inte har mycket "energi" så att göra voltar är en dödare för de, för en häst som har förmycket energi så är voltar jätte bra. Men hon kanske kan rida med ett mål på sikte. Från point A till point B. Mycket raka linjer. när hon kom fram till "B" så låt han står en stund. Om man har en arena så kan man lägga ut lite godis på stolparna, sen rider rakt och tvärs över arena tills godis, stanna en stund, vända och rida rakt tvärs över till en annan stolpe. Så att matte och hästen har ett mål.

Hänger du med? Det tar en kort tid så börjar hästen frågar vart ska vi till nu? Och när hon rider ut så kan hon göma lite godis i förväg (bara i början) så att hon har nåt mål att rida till. Och sen efter ett tag så ta man bort godis. Hoppas att ni får nåt av detta.

Det är en början till PNH(Parelli Naturel Horsemanship). Det är bara grunden som kommer utveklas senare i ridningen och mer advancerad "ground work".

Det började med dem 7 games men han har verkligen lagt på lite mer i programet. Det är så man lära sig hur kommunicera med hästen på hästen nivå. Hur hantera hästen på ett säkert sätt. Hur man lära lite bättre med "give and take".

ok....men va finns de för olika saker som hon kan göra me honom då så att han lyssnar bättre o så att hon blir en "värdig" ledare...
tack för alla svaren....

Your welcome! Och lycka till! Det fanns en annan tråd med andra som har just börjat med "the 7 games". Kanske du med skulle skriva lite där hur det går för dig under träningen.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar