Dominant mot katten

R8n

Trådstartare
Våran blandis (border collie, västgötaspets, papillion) hane, cirka 1 år gammal.

Har börjat bete sig dominant mot våran ena katt. Han stöter till katten när den sitter och dricker vatten, nosar på hundens matskål eller är i närheten av hans godis. Nu ikväll morrade han för första gången mot katten.

Vi vill absolut inte att det ska gå längre så alla tips och råd är välkommna!

Katten han dominerar är en katt som är väldigt ängslig och lite skygg av sig. Så han säger inte ifrån utan accepterar det hunden gör. Jag tror han tar det hela som en vänlig stöt nästan.

Medans våran andra katt har satt respekt hos hunden från dag 1. När hunden var 8 månader ungefär så skulle han försöka stöta till katten som han gör med den andra men fick sig då en rejäl känga på nosen så det började blöda. Detta har hänt ett par gånger efter det och hunden har nu stor respekt för katten.

Vad kan vi göra för att få hunden att ha samma respekt för katten som han stöter till och morrar åt?

Vi vill inte mötas av en blodpöl en dag när vi kommer hem :crazy:

Sv: Dominant mot katten

Det finns väl typ trettiosjutton sätt att träna, här är ett.

Kopplad, eller lös hund, beror på hur allmänlydig den är i övrigt. Gå mot kissen, i näven så har du en kedja, eller alu.burk med grus sten. Vad som helst, bara lite lagom obehagligt.

När hunden spetsar öron mot kisse, så kastar du kedjan mot rumpan på hunden. Här kommer det viktigaste: Snabbt som ögat vänder du dig om och släpar dig därifrån. Om du har din allmänlydnad och kontaktsök på plats så kommer hunden att söka upp dig. Då ömkar du hunden allt vad du orkar. "Oj, oj, oj, stackars, stackars..."

Detta kan du behöva upprepa, var noga med att inte bara plocka upp kedjan, utan gör det lite försiktigt. Nästan som om du skulle plocka upp något äckligt, när väl kedjan är tillbaka i din ficka kan både du och hunden pusta ut.

Görs detta på rätt sätt, så kan hunden bara titta på katten och du förstärker med. "oj, oj, oj, stackars stackars" Jag lovar, misse blir skitläbbig, utan att du så mycket höjt rösten. Kräver lite skådespelarinsats, så ingen får typ stå och garva brevid då funkar det inte.

Hela principen bygger på att du redan har ett gott förhållande till din hund, den ska alltså söka sig till dig även när det blir läskigt. Vet du med dig att din hund inte gör det, så måste du börja där, med kontaktövningar.

Mmm tror allt de är ltie BC som träder fram här.
Styra-kontrolera-bestämma-(valla)

Jag skulle säga åt min hund att den va dum, men min lyssnar på det.
Annars kan ju Blandrastiks förslaga vara nått, även om jag inte skulle komma på det själv. Beror ju ganska mycket på hur hunden är i övrigt.

Spruta vatten med blomspruta på hunden när den närmar sig katten med "den blicken", för jag antar att de syns när den är på sånt humör, om den nu tycker det är äckligt!

Allt hänger på hunden. Hade jag en som jag ej på håll kunde säga åt kanske jag skulle sätta lina på hunden och skapa denna situiation där jag vet att den reagerar och sen ge den ett litet ryck och säga Nej (eller vilket fy ord ni nu har) så att den blir uppmärksammad på nej, även om du inte behöver stå brevid...

Sedan skulle jag fundera på varför den börjat, min BC vallar och styr GÄRNA båda katterna när hon är under stimulerad, inte annars....

Hoppas de löser sig! :)

Att morra har noll med vallning att göra och allt med vaktande att göra och jag skulle vilja tillskriva puttandet av katten när den dricker, äter etc. till det samma och inte till vallning.

Jag skulle faktiskt överväga att omplacera det ena djuret.

Som Gnist skriver tolkar jag det också.

Att morra vid sådana situationer har inget med vallning att göra, dock mycket med vakt.

Det jag menar är att de har ett visst behov av att styra saker, om det sedan övergår till vakt är en annan sak. Dessutom brukar många vallhundar (iaf de flesta jag träffat) ha skarpa egenskaper när de gäller att vakta det dom anser vara deras....

Förklara gärna lite närmare varför vi skulle omplacera ett av djuren?

Tack alla för svar.

Vi har börjat med att säga ett skarpt nej till hunden varje gång han börjar spetsa öronen åt katten. Och det har börjat ge lite resultat.

Vi har även ändrat hundens matvanor, dvs han får mat 2 ggr per dag istället för att ha tillgång till mat hela dagen.

Vi har även små övningar där katterna får sniffa på hundens mat medan hunden ligger i underläge innan han själv får äta, detta för att få upp katterna i rang.

Hunden har "bara" morrat åt katten en gång hittills.

Jag skulle ha gjort det om jag sett sådana tydliga tendenser ( som jag tolkade ditt inlägg ), men det är ju svårt att föreställa sig utan att ha faktiskt sett hur det ser ut ..

Jag vill poängtera att det är vad jag funderat på..

En olycka händer faktiskt jäkligt fort och katten har ju liksom storleken emot sig.

Om ni inte kan ha dom skilda åt när dom är ensamma förståss, det kan ju vara en lösning och att ni försöker jobba bort det och ser hur det går.

Men det är ju en risk.

Okej, då förstår jag bättre :)

Jo, katten som hunden ger sig på är alltid instängd när vi åker bort. Inte p.g.a hunden utan för att katterna gärna leker lite väl hårdhänt mot varandra och måste passas p.g.a det.

Hunden har som sagt blivit bättre nu och vi jobbar hårt på problemet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 818
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 061
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 116
Övr. Hund Jag har en schäfer på 17 månader. Hon har bra nerver och är allmänt väldigt självsäker, aldrig reaktiv eller långvarigt rädd. Vi träffar...
Svar
18
· Visningar
1 882
Senast: Maddox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka