Domarens godtycke avgjorde klassen!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare ia_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 550

ia_

Trådstartare
Idag var jag iväg på en lokal hopptävling, inget stort o märkvärdigt alls, ville bara ha en lugn o lätt avslutning på säsongen för en av hästarna...

Det gick väldigt bra, jag gick i mål som ledare och då var det ca 15 ekipage kvar i klassen, jag följde resten av klassen från läktaren. När det var ca 4 ekipage kvar i klassen meddelar domaren att tiden för ett ekipage som red mitt i klassen ska korrigeras för det var fel på den automatiske tidtagningen, han korrigerar då tiden med minus 6 sekunder från 29.84 till 23,84 vilket gjorde att jag petades ner till andra plats "slagen" med två tiondelar... F-n tänkte jag, men ja ja "Thats life" tills jag börjar lyssna på publikens reaktioner... "SÅ fort gick det absolut inte" "ryttaren på fuxen var HELT KLART snabbare" ( jag kännde ingen av de här människorna)
När jag sedan efter prisutdelningen ( blev 2:a) pratar med domaren, jag ville bara veta hur han kom fram till att just sex sekunder skulle dras av från tiden blir svaret:" Ja jag hade en känlsa av att det gick ungefär så där fort, sen insåg jag inte förrän efteråt att det innebar att jag gav henne segern men då kunde jag ju inte gå in och korrigera igen. Hade det inte varit ett segertäcke i klassen så hade ni fått dela på segern men nu hade vi bara ett täcke ju"

*suck* jag skiter väl i priserna och täcket som sådant, blir bara så sur för bemötandet, han erkännde själv ju att han hade gjort fel, men av "feghet", eller vad det nu var, så vågade han inte rätta sig själv igen :mad: :mad: :mad:

Vad trist att det blev så, dåligt gjort av en domare..
Det är ju de som ska se till så att en tävling går Rätt till.

Dumt av domaren att inte gå in och korrigera -även om det var så att det hade inneburit ännu en korrigering. Speciellt
när det ändå var förstaplatsen det handlade om, och om t.o.m
publiken gjorde uppror..

Jag menar, tänk om alla domare skulle hålla på så - då skulle det inte finnas några ryttare kvar för dom att döma till sist, för alla skulle ju lessnat på orättvisan.

Får väl ändå säga grattis till en absolut välförtjänt andra plats då (egentligen första)..

ja det där va j*vligt konstigt faktiskt...

hade domaren en sexuell relation med den tävlande?
:angel:

eller nått...?
haha. nävars men det där verkar va fruktansvärt skummt faktiskt!

Domaren bör inte vänta med att korriegera rittens tid, och det ska finnas manuellt tidtagning om den elektroniska inte fungerar.

Sen är det väldigt svårt för ögat att bedöma vilken ritt som är snabbar, den som ser långsam ut kan istället kapat en sväng här och där och ha en vägvinande galopp och är i själva slutändan den snabbaste, mendas den som sett nsapp ut, en het häst som har snabba men korta galoppsrång tex är kanske inte alla så snabb som det ser ut.

Nu säger jag inte att så är det i ditt fall, men jag har ibland fått klagomål att vi mätt tiden fel för någon annan såg snabbare ut, vi har i alla fallen haft fungerande elektroisk tidtagning.

Va?! får de göra så? om det hade varit jag hade jag blivit :devil: :mad: :devil: :mad::devil: :mad:*morr*

Så som de gjorde är ju inte rätt för någon utav er som var med i klassen!
Nu var det en som hamnade precis utanför placering pga att denna ryttaren blev placerad, du blev av med din första plats, och den ryttaren som vann får aldrig reda på om h*ns tid hade räckt till en vinnartid eller inte.

På en tävling så ska man ha manuel och digital tidtagning!
Hur kan de blir fel på bägge så man hittar på en tid!

Jag hade blivit rasade, då det inte blir rättvist för alla de som var med och tävlade!

MKT klumpigt skött av domaren! :mad:
Man får ju acceptera att saker kan krångla så man måste "improvisera", men i det fallet sköttes det ju INTE på ett föredömligt sätt!

Så kan det ju inte gå till!! :mad: Skitsvårt att uppskatta en tid ju!!
Dom borde ju ha haft manuell tidtagning, som någon annan skrev, ifall det blev fel... Men, en fundering.. Kunde hon istället inte låtit den ryttaren rida om.. Minst orättvist tycker jag iaf...

Domaren sa att "backup tiden" visade 29.84 antar då att han menade den manuella tidtagningen. jag har vis flera tillfällen suttit som tidtagare på hopptävlingar av alla nivåer, och då har domaren ALLTID i början av dagen jämnfört den manuella o den automatiske tidtagningen för att få fram som hon kallar den "mänskilga felmarginalen" skulle sen den automatiske tidtagaren krångla så vet hon på ett ungefär hur mycket "fel" den andra tiden är!
Skulle det du nara så att det skiljer hela 6 sekunder mellan autmatiskt o manuell tid så borde nog inte den tidtagaren sitta där :mad:

rekationen från läktarplats var den att hon som nu belb tilldömd segern red precis samma bägar som mig fast hennes heäst var super het o "studsade" mycket vilket TAR tid! dessutom hade hon i sista svängen ( mycket snäv innanför ett annat hinder) i princip stått stilla innan hon fick fram hästen igen. jag fick istället till en mycket jämnare sväng som "flöt" mer...

Nu är det som det är ju, men man blir bara så :devil:-förbannad!!

vann förresten en "jul-halm-gris" istället för täcket, kan inte det vara något att placera i Snuffsans trädgård ihop med alla trädgårdstomtarna :angel: :devil:

:mad: Jag kommer i så fall att ta med den och placera den som hinder i varenda tävling du är med i!!! :devil:
Näst trädgårdstomtar är nog halmgrisar bland det fulaste som finns.

Tyvärr lever inte min gamla hund, han gillade iallafall halmbock, försökte sätta på den en gång varje jul, sen var han nöjd, han hade nog gillat en halgris också.. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 080
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 136
Senast: Lobelia
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
2 001
Senast: Sol
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 678
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Inkar