Dom om hästolycka överklagas

Sv: Dom om hästolycka överklagas

Alltså, jag har delade meningar. På sätt och vis så tycker jag synd om Maria men samtidigt så tycker jag att man borde veta att hästar kan sparkas m.m. Jag tycker det är fel att ryttarföreningen ska betala skadestånd då hon tog risken att gå bakom en häst sådär (för det var väl det hon gjorde?) då även den snällaste hästen kan sparka. Det borde man kunna ha i tanke..

Håller med dig i och för sig. Jättesvårt det här - verkligen.

Vad jag förstår så var den skadade kvinnan där med sin dotter som också tävlade och när hon blev sparkad så var hon inne och gick på ett område där de tävlande hästarna rörde sig till och från tävlingsbanan. Jag menar självklart inte med detta att "hon får skylla sig själv", absolut inte! Det hela är ju en tragedi :(

Men frågan är om en klubb verkligen ska ställas till svars?

Kvinnan och hennes advokat hävdar visst att klubben brustit i säkerheten. Men hur då? Hur menar de? Någon som vet?

jag vet och känner till allt detta vill inte berätta mer om mig och hänga ut mig så att säga men enligt denna kvinnan maria så säger hon att hon är rädd för hästar? men hur i hela friden vågar man rusa ut springa rent ut sagt efter dottern hoppat en bana ut i hallen där hon vet att det finns massor med hästar och hon påstår att hon inte vet nåt om hur anläggningen ser ut och funkar när hon varit där förrut på tidigare tävlingar sen helt plötsligt efter händelsen så upptäcker hon att hon inte har någon försäkring på sig själv så då skulle hon stämma ryttareförening och försöka få ut pengar på det!!!! förlåt om jag verkar helt emot maria ang detta men jag håller mig på ryttar föreningens sida helt och hållet och där satt en skylt där innan hon gick ut om dörren att ingång sker på egen risk och hon säger där också hade hon sett skylten hade hon aldrig gått in där bull shit! ville bara berätta min åsikt , tankar visst håller också med att det är väldigt tråkigt det hon har varit med om men borde hon inte kontakta häst ägaren i första skede? ja tråkit att det blivit så här.....

Senast ändrad av en moderator:

jag vet och känner till allt detta vill inte berätta mer om mig och hänga ut mig så att säga men enligt denna kvinnan maria så säger hon att hon är rädd för hästar? men hur i hela friden vågar man rusa ut springa rent ut sagt efter dottern hoppat en bana ut i hallen där hon vet att det finns massor med hästar och hon påstår att hon inte vet nåt om hur anläggningen ser ut och funkar när hon varit där förrut på tidigare tävlingar sen helt plötsligt efter händelsen så upptäcker hon att hon inte har någon försäkring på sig själv så då skulle hon stämma ryttareförening och försöka få ut pengar på det!!!! förlåt om jag verkar helt emot maria ang detta men jag håller mig på ryttar föreningens sida helt och hållet och där satt en skylt där innan hon gick ut om dörren att ingång sker på egen risk och hon säger där också hade hon sett skylten hade hon aldrig gått in där bull shit! ville bara berätta min åsikt , tankar visst håller också med att det är väldigt tråkigt det hon har varit med om men borde hon inte kontakta häst ägaren i första skede? ja tråkit att det blivit så här.....

Jag förstår exakt vad du menar, det var en skylt om hon inte såg den så var det ju inte ryttarföreningens fel, det var hon som var ouppmärksam, och skulle jag, om jag var hästrädd, så skulle jag aldrig rusa mot en häst. Jag tycker hon utnyttjar allt fel.

Men sedan vet jag inte så mkt så jag ska egentligen inte säga något om det mer än att hon var ouppmärksam mot skylten som faktiskt fanns

Hmm, nu när du säger det så...... Jag har varit och kollat på en kompis när han tävlat där två gånger och då kommer jag ihåg att det faktiskt var en skylt mitt på en dörr som gick från sekreteriatet och ut till en mindre ridbana som jag tror används ibland till framhoppning. Kan det vara där hon gick ut?

ooops! Tryckte på fel svarsknapp - skulle vara till -Bini- :)

Nu vet jag inte historien bakom. Men att en arrangör ska bli ansvarig för att en häst råkar sparka en kvinna låter helt fel i mina öron.
Är man på tävling så är ju hästarna ofta lite uppstressade så skaderisken är ju större än normalt då ska man väl vara försiktig eller hålla sig därifrån.
Visst är det jobbigt för denna Maria som mist synen o.s.v. Men vad får hon ut av att stämma föreningen egentligen?

Bara lite lösa tankar från mig, jag hoppas vi kommer bli uppdaterade om vad som händer vid nästa rättegång. Ett mycket intressant fall tycker jag.

/M

Nu vet jag inte historien bakom. Men att en arrangör ska bli ansvarig för att en häst råkar sparka en kvinna låter helt fel i mina öron.
Är man på tävling så är ju hästarna ofta lite uppstressade så skaderisken är ju större än normalt då ska man väl vara försiktig eller hålla sig därifrån.
Visst är det jobbigt för denna Maria som mist synen o.s.v. Men vad får hon ut av att stämma föreningen egentligen?

Bara lite lösa tankar från mig, jag hoppas vi kommer bli uppdaterade om vad som händer vid nästa rättegång. Ett mycket intressant fall tycker jag.

/M
Instämmer helt!

som jag har förstått det så gick det till på det viset att det regnade ute, vilket gjorde att ponnyerna ställts upp i en passergång mellan framhoppningsridhuset och ridhuset där tävlingarna hölls.
kvinnans dotter hade precis varit inne och gjort en bra runda ifrån sig. mamman ville springa ut, tjoande och tjimmande till sin dotter för att gratulera.
Mamman tog då den närmate vägen genom dörren som var tydligt markerad med ej genomfart. trots detta gick hon igenom dörren, skrikande, och skrämde ponnyn som stått i gången så den sparkade henne.
anledningen till att de dömde till klubbens naktdel var för att dörren inte hade varit låst.
jag tycker jättesynd om kvinnan och det som inträffade men trots detta får jag nog säga att det var hennes eget fel, hon är väl vuxen och borde därför kunna läsa. dessutom tycker jag att det är rent hästvett att man inte skriker och skrämmer stirriga tävlingshästar i en smal gång. vad tycker ni?

som jag har förstått det så gick det till på det viset att det regnade ute, vilket gjorde att ponnyerna ställts upp i en passergång mellan framhoppningsridhuset och ridhuset där tävlingarna hölls.
kvinnans dotter hade precis varit inne och gjort en bra runda ifrån sig. mamman ville springa ut, tjoande och tjimmande till sin dotter för att gratulera.
Mamman tog då den närmate vägen genom dörren som var tydligt markerad med ej genomfart. trots detta gick hon igenom dörren, skrikande, och skrämde ponnyn som stått i gången så den sparkade henne.
anledningen till att de dömde till klubbens naktdel var för att dörren inte hade varit låst.
jag tycker jättesynd om kvinnan och det som inträffade men trots detta får jag nog säga att det var hennes eget fel, hon är väl vuxen och borde därför kunna läsa. dessutom tycker jag att det är rent hästvett att man inte skriker och skrämmer stirriga tävlingshästar i en smal gång. vad tycker ni?

jag instämmer! håller helt med! väntar spänt på nästa dom!:bump:

Var det så som du beskriver där tycker inte jag heller det är klubbens fel.

Jag tror det är många klubbar runt om i Sverige som följer detta fall.

För tänk ifall klubben verkligen hålls ansvarig trots att de har skyltat och allt! Finns det då någon klubb som vågar arrangera tävlingar?

Tycker det är lite konstigt egentligen - jag var tidigare mycket på hundutställningar och jag funder på ifall någon besökare skulle bli biten av någon hund! Är det då den arrangerande klubben som hålls ansvarig? Eller ägaren till hunden? Skulle nästan våga gissa på den sistnämnda.

Har inte hört att hon skrek, men annars stämmer din berättelse med vad jag har hört om det här fallet. Hästarna befann sig pga regn i en gång där de inte borde varit. Kvinnan gick ut genom en dörr där det fanns en skylt som talade om att man ej fick gå ut där, men hon såg den inte. Klubben dömdes bland annat för att dörren inte var låst, samt att hästar kunnat befinna sig i gången, trots att det var förbjudet. Det är vad jag förstått från tidningsartiklar och vittnen.

Att låsa dörren kanske kan förhindra en liknande olycka, men vad händer om det utbryter en explosionsartad brand och vissa utgångar är låsta. Det har ju hänt (inte inom ridsporten vad jag vet, men i byggnader med folk) att låsta dörrar vid brand skapat panik som lett till dödsfall. I moderna byggnade löser man ju detta genom att inte låsa dörrarna utan larma dem. Men ett larm som tjuter för fullt på en hästtävling för att någon missat skyltningen att det är förbjudet att gå genom dörren är ju inte precis en bra idé... ;)

Och enligt tidigare tråd i denna fråga fanns det även tydlig skyltning att hästar inte fick befinna sig i gången. En ridklubb kan ju inte anställa utkastare som kan jaga bort människor som missar/ignorerar varningar.

Jag måste nog stå fast vid att det verkar som klubben gjort vad som kan begäras av dem och detta var bara en tragisk olycka. Fast allt detta handlar väl egentligen om att inget försäkringsbolag vill ersätta henne för förlorad arbetsinkomst m.m, så den rättsliga prövningen är väl för att fastslå vem som ska ersätta henne (hennes eller ridklubbens försäkringsbolag).

Jag måste nog stå fast vid att det verkar som klubben gjort vad som kan begäras av dem och detta var bara en tragisk olycka.

Fantastiskt!! Ärendet har utretts och vittnen har hörts och rekonstruktioner har gjorts. Tingsrätten har dömt till kvinnans fördel.

Ändå kan du, utan att ha tagit del av förhör och rekonstruktioner osv slå fast hur det var?

Och har du ens varit på plats eftersom du pratar om fara då denna dörr låses? Vet du hur det ser ut där?

Tänk vad tid och pengar svenskt rättsväsende kunde sparat på att anlita dig!:bow:

Tänk er för vad ni skriver! Jag har inte sett ett enda inlägg här där händelseförloppet stämmer med vad som framkommit som fakta om händelsen. Det är en människa som fått men för livet ni spekulerar om.

Fantastiskt!! Ärendet har utretts och vittnen har hörts och rekonstruktioner har gjorts. Tingsrätten har dömt till kvinnans fördel.

Ändå kan du, utan att ha tagit del av förhör och rekonstruktioner osv slå fast hur det var?

Och har du ens varit på plats eftersom du pratar om fara då denna dörr låses? Vet du hur det ser ut där?

Tänk vad tid och pengar svenskt rättsväsende kunde sparat på att anlita dig!:bow:

Tänk er för vad ni skriver! Jag har inte sett ett enda inlägg här där händelseförloppet stämmer med vad som framkommit som fakta om händelsen. Det är en människa som fått men för livet ni spekulerar om.

Men jag har varit där och även om den dörren hade varit låst så hade mamman förmodligen tagit den andra vägen (den som t ex jag tog när jag var där). Dvs i stället för att gå ut genom den "förbjudna" dörren vid sekreteriatet så går man ut genom dörr nr 2 (också den från sekreteriatet) , då kommer man runt och in i gången ändå.

Detta fenomen såg jag hela tiden när jag var där. Folk som varit på läktaren och som sedan rusade ut och in i denna s k gång för att möta upp med sin tävlande familjemedlem eller kompis. Vilket tydligen även denna mamma gjorde.

Jag tycker också att du missförstår lite. Jag tror ingen här är "ondsint" och tycker det är lika gott åt den drabbade. Tvärt om har flera sagt att det är synd om henne. Ska en klubb bli ansvarig? Den vanliga publiken som kanske bara går dit för att se en tävling men som inte har någon koppling till någon tävlande brukar ju hålla sig till de platser som är avsedd för publiken dvs läktare etc.

Men de som är medbehöriga i själva tävlingen, t ex anhöriga, kompisar, tränare osv , brukar ju alltid vara de som tar sig in även på de andra områdena där hästarna befinner sig. Detta är ju mycket svårt att komma åt. Då hjälper det inte med en låst dörr när man bara kan gå några meter extra så är det helt öppet.

Sen din kommentar till "horsemanship" ang tingsrätten: Tingsrätten har sagt sitt ja, men fallet är ju överklagat så denna historia är inte slut ännu. Det är inget ovanligt att det blir ett annat utslag.

Ändå kan du, utan att ha tagit del av förhör och rekonstruktioner osv slå fast hur det var? .[/B]

Slå fast? Vad har du fått det ifrån. Jag har givit min åsikt, det är inte att slå fast något. Att STÅ FAST vid sin åsikt innebär att man fortsätter tro vad man tidigare trott. Att SLÅ FAST är ju något helt annat. Jag anser att jag var mycket tydlig med varifrån jag fått min information och anser därmed att jag förklarat att jag bygger min åsikt på uppgifter som kan vara felaktiga. Vad är vitsen med att diskutera en tingsrättsdom om man MÅSTE hålla med. Jag har själv haft kontakt med tingsrätter tidigare och vet att det inte är några allsmäktiga gudar som sitter där, och från en kollega som är jurist har jag fått samma bild. Varför tror du att det finns flera instanser i vårt juridiska system???

Tänk vad tid och pengar svenskt rättsväsende kunde sparat på att anlita dig!:bow: .[/B]

När jag talar om att låsa dörrar talar jag i mer allmänna ordalag, det rör i första hand inte specifikt den här klubben. Detta för att det ÄR ett stort problem i dagens samhälle, med utrymning kontra avspärrning. Jag ville få igång en diskussion om hur man bör närma sig ett sådant problem. För det är något som måste diskuteras, hur gör man om man inte vill att publiken ska gå ut på ett stallområde i anslutning till ett ridhus. Om man låser en dörr, kan det skapa problem vid en häftig brand? Hur kommer man då runt problemet? Om jag var otydlig med vad jag menade hoppas jag att det numera är förtydligat.

Här kan jag till viss del hålla med dig. Diskussionen bör egentligen röra klubbars ansvar gentemot tävlande och publik i allmänhet, samt förslag på förbättringar och förändringar. Att det är oerhört synd om denna kvinna är det väl ingen som förnekar och ingen vinner på att skylla på henne, men frågan rör väl om det bör anses som en olycka eller ansvarslöshet från klubben, och det är en oerhört viktig fråga för alla som tävlar, organiserar tävlingar och åker som publik på tävlingar.

Jag måste nog fortfarande stå fast vid MIN PERSONLIGA åsikt (jag säger inte att det måste vara så, bara för att jag tror så) baserat på de fakta JAG har tillgång till. Denna är jag givetvis villig att ändra om jag får tillgång till mera tillförlitliga uppgifter som tyder på annat.

Slå fast? Vad har du fått det ifrån. Jag har givit min åsikt, det är inte att slå fast något. Att STÅ FAST vid sin åsikt innebär att man fortsätter tro vad man tidigare trott. Att SLÅ FAST är ju något helt annat. Jag anser att jag var mycket tydlig med varifrån jag fått min information och anser därmed att jag förklarat att jag bygger min åsikt på uppgifter som kan vara felaktiga. Vad är vitsen med att diskutera en tingsrättsdom om man MÅSTE hålla med. Jag har själv haft kontakt med tingsrätter tidigare och vet att det inte är några allsmäktiga gudar som sitter där, och från en kollega som är jurist har jag fått samma bild. Varför tror du att det finns flera instanser i vårt juridiska system???

När jag talar om att låsa dörrar talar jag i mer allmänna ordalag, det rör i första hand inte specifikt den här klubben. Detta för att det ÄR ett stort problem i dagens samhälle, med utrymning kontra avspärrning. Jag ville få igång en diskussion om hur man bör närma sig ett sådant problem. För det är något som måste diskuteras, hur gör man om man inte vill att publiken ska gå ut på ett stallområde i anslutning till ett ridhus. Om man låser en dörr, kan det skapa problem vid en häftig brand? Hur kommer man då runt problemet? Om jag var otydlig med vad jag menade hoppas jag att det numera är förtydligat.

Här kan jag till viss del hålla med dig. Diskussionen bör egentligen röra klubbars ansvar gentemot tävlande och publik i allmänhet, samt förslag på förbättringar och förändringar. Att det är oerhört synd om denna kvinna är det väl ingen som förnekar och ingen vinner på att skylla på henne, men frågan rör väl om det bör anses som en olycka eller ansvarslöshet från klubben, och det är en oerhört viktig fråga för alla som tävlar, organiserar tävlingar och åker som publik på tävlingar.

Jag måste nog fortfarande stå fast vid MIN PERSONLIGA åsikt (jag säger inte att det måste vara så, bara för att jag tror så) baserat på de fakta JAG har tillgång till. Denna är jag givetvis villig att ändra om jag får tillgång till mera tillförlitliga uppgifter som tyder på annat.
Enda sättet att komma runt problemet är att varje enskild individ måste tänka själv och inte skapa risker vare sig för någon annan eller för sig själv annars hjälper det inte hur mycket säkerhetsanordningar klubben ordnar. Problemet i vårt lands förmyndarpolitik är att vi är så vana vid att matas med hur man ska göra eller inte att det verkar som om man måste tala om varje moment och passa på folk för att de inte ska göra bort sig. En viktig del i att bli vuxen är att kunna ta beslut och ansvar med litet eftertanke och kunna stå för det och inte növändigtvis vara tvungen att ha en syndabock när det egna omdömet brister. Om det ska vara nödvändigt att låsa en dörr där man skrivit en varning eller ett förbud då är vi illa ute. Eller är det ok att köra ut mot en stoppskylt i trafiken och sedan stämma vägverket när det smäller, för att de inte satte ut en vägspärr eller liknande där?!

Ok, då gör vi en liten egen variant på vad som hände den här tävlingen. Det var alltså regnigt ute och väldigt många ekipage släpptes in i ryttargången, där man måste passera för att komma in till framhoppning samt ut från banan. Flera stog med sina täckade hästar i den här gången. I gången står även en och annan körvagn och hindervagn.

Låt säga att det är min tur att rida in på framhoppningen och jag ser detta myller och jag alltså måste passera dessa. Det är en klar säkerhetsrisk för jag måste rida bakom rumpan på de parkerade hästarna.

Om jag nu ska tänka själv och ta eget ansvar, ska jag avstå från att rida in och åka hem i stället? Och om jag redan är inne på banan, ska jag stanna där tills det är säkert att rida ut?

För det kunde lika gärna smällt med en av de som red bakom som med personen som gick bakom.

Det fanns ryttare som valde att stryka sig och åka hem den här kvällen pga att de inte tyckte att säkerheten var tillräcklig.

Men det står ju i texten att det är ju pengar hon vill ha, hon får faktiskt skylla sig själv och ännu mera om det nu sitter en skylt där, tycker självklart att det är jätte synd att hon fått dessa men för livet. Men ska man ha en funktionär där som ska kontrolerra att alla ser skylten, ursäkta har du sett att du går in på egen risk!
Det står att hon är hästrädd men är det ett uttryck som alla vet och speciellt hästrädda så är det hästar bits fram och sparkas bak.
Tycker inte klubben(föreningen ska hållas skyldiga, men det är min åsikt.

Senast ändrad:

Ok, då gör vi en liten egen variant på vad som hände den här tävlingen. Det var alltså regnigt ute och väldigt många ekipage släpptes in i ryttargången, där man måste passera för att komma in till framhoppning samt ut från banan. Flera stog med sina täckade hästar i den här gången. I gången står även en och annan körvagn och hindervagn.

Låt säga att det är min tur att rida in på framhoppningen och jag ser detta myller och jag alltså måste passera dessa. Det är en klar säkerhetsrisk för jag måste rida bakom rumpan på de parkerade hästarna.

Om jag nu ska tänka själv och ta eget ansvar, ska jag avstå från att rida in och åka hem i stället? Och om jag redan är inne på banan, ska jag stanna där tills det är säkert att rida ut?

För det kunde lika gärna smällt med en av de som red bakom som med personen som gick bakom.

Det fanns ryttare som valde att stryka sig och åka hem den här kvällen pga att de inte tyckte att säkerheten var tillräcklig.
Det jag skrev ska ju gälla alla, även de som står i gången. Om de inte heller följer reglerna så är det inget förmildrande, tvärtom , det blir slarv i dubbel upplaga, alltså från båda håll. Ridklubbarna skulle inte ha råd att arrangera tävlingar om de måste leja in barnvakter till alla besökare som rent ut sagt skiter i reglerna.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad) En februarikväll för sex år sedan, var Maria Adell på Åstorps ridhus för att filma dotterns insats i en...
Svar
0
· Visningar
1 262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Helsingborgs Dagblad) Rose Mathisen på Bocelli från Åstorps ryttarförening ligger tvåa inför söndagens SM-final i dressyr. Bildmaterial...
Svar
0
· Visningar
727
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) Maria Adell blev blind efter en hästolycka i Åstorps ridhus för tre år sedan. Nu ska hovrätten avgöra om Åstorps ryttarförening...
Svar
0
· Visningar
768
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (HD) Domen mot Ås-torpsortens ryttarförening som anses ansvarig för att Maria Adell blev blind vid en hästtävling, står fast...
Svar
0
· Visningar
1 191
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama