Dolda felfösäkrade

I

Isidor

När man läser på uppfödares sidor så står det dolda felförakrade .

Vad är det för sjukdomar som går under dolda fel ?

Sv: Dolda felfösäkrade

Det kan handla om kattsnuva, ringorm och andra smittsamma sjukdomar. Medfödda sjukdomar/defekter täcks inte av dolda fel-försäkringen.

Sol skrev:
Det kan handla om kattsnuva, ringorm och andra smittsamma sjukdomar. Medfödda sjukdomar/defekter täcks inte av dolda fel-försäkringen.

Det är konstigt det där, för ändå har jag hört om uppfödare som fått ut ersättning för HCM, tex.
Jag tycker Dolda Fel är en väldigt knepig försäkring, det finns inga klara besked någonstans om vad den gäller för och vad den inte gäller för...

Kollade på agrias hemsida om Dolda Fel, och dom skriver ju så här:

Ett dolt fel kan vara allt från en infektion till allvarliga medfödda fel. Dolda felförsäkringen skyddar dig mot dessa kostnader.

De skriver även så här:

Med ett dolt fel avses här en medfödd eller senare förvärvad
sjukdom eller skada som har börjat utvecklas före besiktningen
respektive leveransen men som inte dessförinnan har visat symtom eller
annars varit känd. En sjukdom eller skada som enligt veterinärmedicinsk
expertis borde ha upptäckts vid veterinärbesiktningen är inget dolt fel.
En sjukdom av ärftlig eller misstänkt ärftlig karaktär som inte börjat
utvecklas före leveransen är, i detta sammanhang, inte heller att anse
som ett dolt fel.

Så om jag har fattat det rätt så kan medfödda och ärftliga fel anses som ett dold fel så länge det har börjat utvecklas före leveransen.

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
519
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 271
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
463
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama