dolda fel vid hästköp

Sv: dolda fel vid hästköp

Visst ska du kunna lita på en veterinär. MEN om du inte är beställare av besiktningen och i efterhand tycker att veterinären handlat fel som inte upptäckt ditt eller datt har du ju inget att komma med. DU har ju inget uppdrag till veterinären. DU kan inte ställa veterinären till svars.

Om jag betalar besiktningen hos min veterinär och upptäcker att veterinären missat något viktigt så går jag ju till veterinären och säger "du missade att hästen hade en stor utgjutning som faktiskt visat sig ha betydelse för hållbarheten, nu får du ansvara för det som uppstått". Har jag då gått på säljarens intyg har jag ju absolut ingenting att komma med gentemot en veterinär som felat.

Att kräva säljaren i ett fall där veterinären missat tycker jag är helt fel.

Visst ska du kunna lita på en veterinär. MEN om du inte är beställare av besiktningen och i efterhand tycker att veterinären handlat fel som inte upptäckt ditt eller datt har du ju inget att komma med. DU har ju inget uppdrag till veterinären. DU kan inte ställa veterinären till svars.

Om jag betalar besiktningen hos min veterinär och upptäcker att veterinären missat något viktigt så går jag ju till veterinären och säger "du missade att hästen hade en stor utgjutning som faktiskt visat sig ha betydelse för hållbarheten, nu får du ansvara för det som uppstått". Har jag då gått på säljarens intyg har jag ju absolut ingenting att komma med gentemot en veterinär som felat.

Att kräva säljaren i ett fall där veterinären missat tycker jag är helt fel.

Vad händer om man kan bevisa att veterinären verkligen har missat något som hon/han egentligen borde ha upptäckt? Har man någon chans att få ersättning/skadestånd av veterinären? Skulle vara vara väldigt intressant att höra om det finns några sådana rättsfall. Man hör ju ofta om tvister mellan säljare och köpare, men jag har aldrig hört talas om någon tvist mellan t ex köpare och veterinär.

Då får man stämma veterinär och/eller klinik, det finns sådana rättsfall ja med blandad utgång. I många av fallen har det gått till förlikning innan det har kommit upp i rätten, men då har köparen haft mycket tjockt på fötterna när det har skett.

Sitter i samma sits och överväger just nu en juridisk process tillsammans med en hästjurist. Vi har haft hästen i exakt 1 år och av dessa 12 månader har hästen varit obrukbar 11 månader pga hälta, kotledsinflammationer, muskelsmärtor osv. Vi tog det också väldigt lugnt i början för att lära känna hästen så vi hade inte ridit på den många gånger. Hästen är just nu inlagd på klinik för utredning var den senaste hältan kommer ifrån. Det verkar som ryggen. Veterinären säger att sannolikheten är stor att den hade alla dessa skador när vi köpte den. Hästen klinikbesiktigades och gick igenom utan problem vid köpet. Enl jurist och veterinär har vi uppfyllt undersökningsplikten.
Vid ultraljud fann vi även en gammal gaffelbandsskada som ingen upplyst oss om.:(

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 084
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 593
Senast: tuaphua
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden