DOggys foder för känslig hud & mage?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som provat Doggy Professional Extra Skonsam? Erfarenheter?

Jag tycker det är synd att det där inte fanns när hanen levde, samtidigt är jag klart skeptisk mot spannmål som förstaingrediens. Samtidigt står det att det är lamm och ris baserat, men varför då skriva spannmål och inte ris?

Hursom, jag har ju ingen med känslig mage längre, däremot gillade jag värdena på det med tanke på nye herrn. Och eftersom vad matte än tycker om Doggy så Professional-varianterna i övrigt är mumsmums, så man kanske skulle prova?

Sv: DOggys foder för känslig hud & mage?

Japps, jag har.

Har den gröna påsen till min schäfer hanne som har nedsatt funktion på sin bukspottkörtel.

Han får även medicin före varje måltid, men denna mat verkar funka riktigt bra.

Testade en påse då det fanns på vår lokala ICA butik och han tålde den, annars är han oerhört känslig för det mesta efter att han fick denna sjukdom, den enda mat som fukar bra har vart en med flingor och puffat ris i, heter GodMiddag.

Jag har testat en massa varianter, både billigt och dyrt i jakten på att finna ett foder som gör att medicinen kan minskas och nu verkar vi ha funnit det i detta Doggy Prof. :bow:

Berkar det vara smakligt? Hur är formen på pelletsarna?

Jag har soms agt inte tänkt prova det för dess ev magegenskaper (hade hanen funnits kvar hade jag provat DIREKT dock, han älskade doggy, men tålde det inte riktigt), utan för att det har lämpliga värden, och med lite tur ser det ut som och smakar ungefär som Proffesional Extra Aktiv med *hehe* Om inte annat så skönt att kunna köpa bådas mat på samma ställe.

Hur är det hullmässigt, om du märkt ngt av det (t ex att han tappade fast han inte borde, la på sig etc)

mina hundar blev väldigt gasiga av det :/

Fått tipset att testa detta foder.. men gasiga:eek: som om inte min staffkille är tillräckligt gasig redan. Rena rama bantningskuren när han pruttar loss, ingen som blir hungrig i hans närhet.

Jag har inga bra erfarenheter av doggy och känner ingen som har det. personligen tycker jag inte det är ett bra foder innehållsmässigt utan ett som jag kallar "billigare" foder

Har idag hills för känslig mage som förmodligen då klassas som ett "hyfsat dyrt" foder. Doggy var det en veterinär som sa var ett bra foder innehållsmässigt. Vi har diskuterat fram och tillbaka och veterinären gav tipset utifrån just denna hunden. Men absolut bra att höra fler åsikter om det. Vad är det med innehållet du inte gillar?

Innehållsmässigt så när det står spannmål som första ingrediens drar många, inklusive jag, åt mig öronen. Nu påstås den diggyn vara risbaserad, men knappast bara ris, då skulle det stå det..

Spannmål i hundfoder är egentligen ren bulk bara, och det finns mer än en hund (min förra hane t ex) som är allergiska eller överkänsliga mot spannmål. Spannmål är dock mycket billigare än kött, på samma sätt som köttbiprodukter är billigare än kött.

Having said that, OCH att jag inte är en vän av Doggy egentligen, så de mest kräsna kräk brukar tycka om Doggy (tyvärr), och jag har haft tre greyhounds som varit i utmärkt hull på Doggy Professional Extra Aktiv. Jag villd ock inte ge den 'vanliga' doggyn (inte Professional) ens under pistolhot..

Tycker att det sas bra i inlägget innan. Jag har bara dåliga erfarenheter av Doggy och alla veterinärer och andra duktiga hundmänniskor har alla sagt det samma om doggys foder. Har aldrig hört något positivt om det. Sen precis som sades innan så reagerar jag på innehållet. Det står inte lika specifikt som på mång aandra foder och då undar jag varför och vad de egentligen blandat in för annat då det är ett relativt billigt foder.

Ett tips för er som har känsliga hundar och inte gillar spannmål är fodret Orijen.

Det innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs, 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar.

Läs mer på http://www.orijen.se

Berkar det vara smakligt? Hur är formen på pelletsarna?

Jag har soms agt inte tänkt prova det för dess ev magegenskaper (hade hanen funnits kvar hade jag provat DIREKT dock, han älskade doggy, men tålde det inte riktigt), utan för att det har lämpliga värden, och med lite tur ser det ut som och smakar ungefär som Proffesional Extra Aktiv med *hehe* Om inte annat så skönt att kunna köpa bådas mat på samma ställe.

Hur är det hullmässigt, om du märkt ngt av det (t ex att han tappade fast han inte borde, la på sig etc)

Jo, det verkar så i alla fall.
Men han äter ju allt och är inte det minsta kräsen. Men det luktar i alla fall mer typ Royal än vanliga Doggy(om du förstå vad jag menar)

Han är mycket bättre i hull sedan han började äta detta, absolut, nu är han ju en smalis pga av sin sjukdom men han verkar må bra av det, det bästa på länge faktiskt.

Inget gasig alls! Tack och lov! ;)

Jag har inga bra erfarenheter av doggy och känner ingen som har det. personligen tycker jag inte det är ett bra foder innehållsmässigt utan ett som jag kallar "billigare" foder

Fast vad gör man då, när man provat i princip allt?
Både billigt och dyrt, receptbelagt specialfoder, foder från ICA eller Royal, Hills, Lupus olika varianter osv, inget funkar riktigt bra.

Hittar man då ett foder som detta Doggy Prof för känsliga hundar, ja då fortsätter i alla fall jag att ge av det som min kroniskt sjuka hund mår bra och håller hull av!

Sedan spelar det ingen roll för mig om fodret heter Pelle Päron eller ANF, jag ger det som funkar för min hund!

Att det sedan är vad du kallar ett billigare foder, det spelar ingen som helst roll, bara min hund får må bra!

min hund får doggy foder! Det är det enda fodret han kan äta av en längre tid utan att bli kräsen på det!

Dessutom blir han jättefin i huden av det (nakenhund). Magen har han aldrig haft problem med.

Extra plus för att det är lätt att få tag på då vanliga affärer säljer det oftast...

Fast jag har också fåt tipset om detta foder av en duktig veterinär. Så alla veterinärer är uppenbarligen inte emot det. Dock har jag inte testat det så kan inte säga mig ha någon erfarenhet av det.

Ett tips för er som har känsliga hundar och inte gillar spannmål är fodret Orijen.

Det innehåller mycket protein, lite kolhydrater och inget spannmål eller majs, 70-75 % animaliska proteinråvaror, 25-30 % grönsaker och frukt, 0 spannmål eller majs. 70/30/0 som är det biologiskt riktiga blandningen för hundar.

Läs mer på http://www.orijen.se

Många hundar som är känsliga mår dåligt av
just hög proteinhalt. Inte alla, men många.
Min Chow hane är en av dom.

Fast vad gör man då, när man provat i princip allt?
Både billigt och dyrt, receptbelagt specialfoder, foder från ICA eller Royal, Hills, Lupus olika varianter osv, inget funkar riktigt bra.

Hittar man då ett foder som detta Doggy Prof för känsliga hundar, ja då fortsätter i alla fall jag att ge av det som min kroniskt sjuka hund mår bra och håller hull av!

Sedan spelar det ingen roll för mig om fodret heter Pelle Päron eller ANF, jag ger det som funkar för min hund!

Att det sedan är vad du kallar ett billigare foder, det spelar ingen som helst roll, bara min hund får må bra!

Fungerar inget annat foder å din hund så är det ju självklart att du ska ge Doggy. Jag bara sa vad jag tyckte om fodret. Man får ju leta efter det man tycker är bra och det som passar en hund. är olik afrån hund till hund. Vilka specialfoder har du testat som är veterinärfoder?

*KL* Köpte en säck igår, den är kvar i bilen dock så inte hunnat se vad de tycker om den.

Så, nu har de ätit det ett tag, iofs uppblandat med respektive hunds vanliga mat. Det går ner i båda vovvarna, dvs det tycks smaka okej. Tiken äter dina Doggy Professional Extra-pelletsar och de här i ungefär samma fart, hanen äter upp nya Doggybitarna först, och äter sen ev lite av sina vanliga Preceptpellets. Lämnar ofta dock, så Doggy är godare än de i alla fall ;) Dock är de inte 'supergoda' då hanen inte äter de (heller) utan lite burkmat irört. Tiken äter de 'rent' dock.

Båda hundarna har lika stabila magar som vanligt, och avföring etc är normal (mängd vet jag inte, de skiter ju oftast lösa på gården)

min hund får doggy foder! Det är det enda fodret han kan äta av en längre tid utan att bli kräsen på det!

Dessutom blir han jättefin i huden av det (nakenhund). Magen har han aldrig haft problem med.

Extra plus för att det är lätt att få tag på då vanliga affärer säljer det oftast...

Samma här för min ena tik.. detta är det enda hon ar ätiti en längre period.. o nu har vi haft detta de senaste månaderna..
har doggy extra(en ljusblå säck) o den funkar jätte bra på mina. de har fått riktigt fin päls o den stora har äntligen börjat gå upp i vikt :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en omplaceringshund på 1,5 år. I sitt förra hem åt han Doggy professional extra skonsam lamm & ris (i tidigare hem ?). Har haft...
Svar
17
· Visningar
1 955
Senast: kol
·
Övr. Hund Vad svårt det är med den här foderdjungeln! Jag blir helt snurrig när jag surfar runt på diverse fodersidor för att se efter vad som kan...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo
  • Lymfangit