Dörrhandtag i lösdrift

sten

Trådstartare
Hej!
Vi håller på att bygga en lösdrift.

Det blir en byggnad på 50 kvm där ca 20 kvm blir en ligghall, resten blir förvaringsutrymme, stallgång, sadelkammare mm.
Mellan stallgången och ligghallen blir det en helvägg (från golv till tak). På den väggen ska vi ha en ytterdörr som man kan öppna in till ligghallen så att man kan ta hästarna därifrån till stallgången.

Men vi funderar på vad vi ska ha för handtag på hästarnas sida av dörren.
Ett vanligt handtag kan de väl ska få sig på? Man får ju inte ha utstickande saker som de kan skada sig på i ligghallen.
Kan man ha ett sånt där handtag som är som en knopp som man vrider på? Eller har ni andra tips?
 
Säker på att ni vill ha hel vägg mellan stallgång och lösdrift? Vi har som vanlig boxvägg med galler (+ skjutdörr) mellan skötselplatsen och lösdriften och är helnöjda med det! Det blir ljust, luftigt och så har man hela tiden kontakt med hästar och ev människor.

Till frågan: En variant är att ni har ett lagom stort hål i dörren så att ni kan nå det utvändiga dörrhandtaget :) Vi har annars på ett annat ställe en vajer till en utvändigt satt sprint som man drar i när man vill öppna dörren.
 
Jag är inte säker på det där med hel vägg. Men sambon är det. :D
Han vill även kunna använda förvaringsutrymmet som lite snickeriverkstad ibland när han ska snicka ihop något och då tänkte vi att den ljudisolerad hel vägg nog är bättre så slipper hästarna störas av hans bankande.

Ett hål låter ju smidigt tycker jag. Jag ska höra med sambon om vad han tycker. :)
 
Det finns dörrlås som är en kolv som man drar bort och handtaget är inuti ett hål i dörren, finns på boxdörrar och borde väl funka till en vanlig dörr också. Inget som sticker ut åt något håll.
 
Nu har jag förvisso ingen lösdrift, men jag har direktutgång från mina fölningsboxar. Där har jag löst det så här:

03-1487.jpg


01-1485.jpg


Det är alltså vanliga boxlås som är inbyggda i dörrarna. De sitter så pass djupt att hästarna omöjligt kan öppna dem själva, men det är samtidigt lätt som människa att öppna både inifrån och utifrån.

Så här ser det ut när låset sitter på en vanlig boxdörr, inte fullt så omöjligt för en pillig häst att öppna men peppar peppar så har jag inte haft några problem med det.

04-1488.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Utöver ladugårdslås med lös nyckel, finns det någon annan typ av handtag som inte har några utstickande delar när det inte används? I...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Pegasus63
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 470
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 245
Senast: MaRomer
·
Anläggning Jag har planer på att bygga om mitt "magasin" till en lösdrift. Nu är det fyra portar in till magasinet och ytan är 86 kvh. Jag vill...
Svar
13
· Visningar
1 546
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp