Dödande av myter..

Sv: Dödande av myter..

Om Mpembaeffekten:
A reviewer for Physics World writes, "Even if the Mpemba effect is real — if hot water can sometimes freeze more quickly than cold — it is not clear whether the explanation would be trivial or illuminating." He pointed out that investigations of the phenomenon need to control a large number of initial parameters (including type and initial temperature of the water, dissolved gas and other impurities, and size, shape and material of the container, and temperature of the refrigerator) and need to settle on a particular method of establishing the time of freezing, all of which might affect the presence or absence of the Mpemba effect. The required vast multidimensional array of experiments might explain why the effect is not yet understood.
Mao så kan varmt vatten frysa snabbare än kallt under vissa omständigheter, men det går inte att kalla det en generell regel.

Det enda jag känner att jag kan uttala mig om är ang. havre. Läste en undersökning från SLU att man inte kunde hitta belägg för att hästar kunde bli "hvare heta". Sedan blir ju alla hästar sega av för mkt foder. Om man ger extar mängd energi så blir de piggare under en tid men det försvinner eftersom hästen lägger på sig fett sen..
Men har själv haft en häst som definitift inte klarade havre. Blev nästan rädd för sig själv och väldigt hyper i ridningen på 0,5 kg havre. 3 kg av havrefri musli var dock inget problem (dock fortfarande pigg häst)

just detta diskuterade vi på skolan för inte så länge sen, och jag tror att läraren sa något i stil med

".. därför borde inte hästar blir hetare av havre men det verkar inte som om alla hästar förstår det."

Sen detta med manen:

Min häst har sen jag köpte henne haft manen på vänster sida. Sen blev hon senskadad och skrittades endast. Så skulle jag rycka manen en dag några månader senare och ställde upp pallen på vänster sida. Men där fanns ingen man?? Den hade lagt sig så fint på höger sida..
Nu när hon är så gott som igångsatt igen är manen tillbaka på vänster sida.. så min slutsats av detta är att det nog allt har något att göra med muskulaturen, för jag tror inte virvlarna flyttar på sig för att hon inte tränas.

kl

Angående vattenintag vid fodring med hö respektive ensilage/hösilage:

I den första studien jämfördes vätskebalansen hos hästar som åt antingen ensilage med 45 procents torrsubstans eller hö. I denna studie skilde sig inte kroppsvikten hos hästarna åt, men däremot fanns det skillnader i vattenintag. Hästarna som åt hö drack mer, men hade ett lägre totalt vattenintag än hästarna som åt ensilage. Hästarna som åt hö hade även en högre koncentration av proteiner i plasman, vilket tyder på en mindre plasmavolym. En mindre plasmavolym kan vara en nackdel vid hårt arbete, vilket i den här studien talar till ensilagets fördel.
Hästarna som åt ensilage hade däremot en något högre värmeproduktion och mer avdunstning av vätska från kroppen, vilket i sin tur skulle kunna vara en onödig belastning vid uthållighetsarbete i varmt väder.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-skillnader-i-vatskebalans-med-oli.htm

Varmvatten fryser snabbare än kallvatten..??
Ja, faktiskt så gör det det..
Beror på att varmt vatten innehåller mer syre (luft) tror jag det var. Det är vetenskapligt bevisat, men du kan prova själv.

Nej. Vatten fryser vid 0 grader vid normalt lufttryck. Havsvatten (=salt) kan fortfarande vara fortfarande flytande vid -2 grader, likaså kan man hålla vatten flytande genom att tillsätta andra lösningar i det (som tex i spolarvätska).

Här ett citat från ett svar från en fysiker som svarar på frågan:

Finns det tillfällen då man snabbare får is med varmt vatten än med kallt vatten?

Svar: Jag antar att du menar att man skall ställa två kärl med vatten av olika temperatur i ett rum där temperaturen är under 0 grader Celcius och mäta tiden tills vattnet fryser. Då kommer det att ta längre tid för det varma vattnet att frysa eftersom en större mängd värmeenergi måste ledas bort, vilket stämmer med vad man skulle förvänta sig.

Blir alldeles snurrig i huvudet av alla förståsigpåare som kommer med tips/råd och varningar till höger och vänster.

Vänligen hjälp mig att bena ut några frågor, fyll sedan gärna på med egna saker ni hört..

För det första:
Vatten i hagen på vintern är inte bra - det blir för kallt och hästen får ont i magen när de dricker det...?

Det tror jag inte ett dugg på. Mina hästar har vatten ute varje dag även när det är jättekallt. Min valack står och väntar på att jag ska komma ut med det varje morgon. Och jag har då inte märkt något fel på honom.

Andra:

Vet ej, men det låter inte troligt.

Tredje:
Hästar dricker mindre när de fodras med (hyfsat) blöt ..silage?

Känns som om det kan vara individuellt beroende på vilken häst man har.

Fjärde:
Hästar blir pigga av havre?

Min gamla ponny kunde absolut inte äta havre. Han blev skogstokig. Pigg? Njaaeee... Totalt galen? Japp! :P Men det är nog också väldigt beroende på vilken häst.

Femte:
Om hästens man ligger / kan ligga på båda sidor om halsen så är den liksidig?

Vet inte det här exakt heller. Men mina hästar har sin man på en sida. Det har väl dom flesta hästar kan jag tro. Min ponny hade manen jämnt på båda sidor, men att han skulle varit mer liksidig än dom andra det tvivlar jag på.

Tredje:

Fjärde:

Femte:
!

3: Sant. Torr mat kräver såklart mer vatten.

4: Falskt, delvis. Det är inte havren i sig som gör hästen pigg, utan överskottet av energin. Precis som vissa människor blir "koko" av cola.

5: Sant. Sen är det klart att det även beror på virvlar osv. Vissa hästar KAN ju inte få manen liggande, men det innebär inte att de är liksidiga för det.

Själv såg jag min förra hästs man gå över från ena sidan till andra sidan, för att sen bli liksidig :D

Har också hört detta.
Men jag tror att man ska göra så och jag gör det alltid.
Det jag har hört är att det har med belastning att göra.
Hästen belastar det olindade benet mest vilket i sin tur leder till ev. skador i det benet / den sidan.
Har jag rätt?

Ja du har rätt. Oftast lindar man ju inte ett ben för att det är kul, utan för att hästen har en skada i det benet.
Skadan brukar ju göra att hästen belastar det benet mindre, och det andra benet /de andra benen tar skada av den ökade belastningen, precis som du skrev.

Är en häst riktigt halt brukar jag linda om alla fyra.
Min häst blev ex. varm i sitt v. framben (visserligen skadat) när hon inte kunde stå på sitt h. bakben så jag tror det är bra att ha stöd i alla benen för säkerhets skull i liknande situationer.

Ny myt: Hästarna blir dåliga i magen eller sjuka av blött silage.

(Svar: Falskt. Det är möjligt att det finns ett fåtal hästar i världen som inte tål blött foder, inkl GRÄS, men då lär den inte överleva.)

Oh - nu kan jag ju inte låta bli..... ;)

Enligt vilka Termodynamiska lagar är det vetenskapligt bevisat?

Och i verkligheten så frös den vattenhinken med kallt vatten snabbare än den som fylldes med varmt vatten, lika mycket i bägge hinkarna och dessutom samma typ av hink. Testad idag under dagen, testresultat avläst kl 20.00 i kväll.:D;)

KL

Det här med varmvatten och kallvatten. Min erfarenhet är att varmvattnet fryser betydligt fortare än kallvattnet gör och det är en anledning till att jag aldrig gett varmt vatten i hagen.

Det kalla vattnet fryser givetvis också men det lägger sig en ishinna över det varma vattnet nästan direkt vilket det inte gör på det kalla.

Har hört att det har med syret att göra. Att kallvattnet innehåller mera syre och därför inte fryser lika fort.

Blir alldeles snurrig i huvudet av alla förståsigpåare som kommer med tips/råd och varningar till höger och vänster.

Vänligen hjälp mig att bena ut några frågor, fyll sedan gärna på med egna saker ni hört..

För det första:
Vatten i hagen på vintern är inte bra - det blir för kallt och hästen får ont i magen när de dricker det...?

HELT FEL! ALLA hästar ska ha vatten i hagen även på vintern. Fråga vilken veterinär som helst så kan den redogöra för hur många hästar som får kolik på vintern på grund av förstoppning... inget vatten=ont i magen...

Andra:
Ingen aning, mina hästar har isolerade vattenkoppar i hagen även på vintern så jag vattnar inte för hand..

Tredje:
Vet inte, men låter rimligt...

Fjärde:
Då havre innehåller mycket energi (MJ) är det klart att de blir pigga, men det är absolut inte något man ska fodra med om man vill ha en piggare häst eftersom det ger glukostoppar som bara håller i sig någon timme efter fodring. Vill man ha en pigg och frisk häst bör man fodra med ett foder vars energinnehåll består av en stor andel fett och mindre stärkelse... Iaf om man vill fodra efter vad forskningen visar och inte efter vad bönderna gjorde för 80 år sedan...

Femte:
Beror nog snarare på om den har virvlar på var sida om mankammen...

Givetvis vill jag gärna ha svar med motivering.

Som sagt fyll gärna på med alla möjliga frågor som du har i huvudet!

.............................................

Angående manen så är det inget man kan ta som regel.
Jag har träffat hästar som varit oerhört oliksidiga, men haft man på båda sidor, samt hästar som varit oerhört liksidiga men haft man på en sida.
Mina har för mycket man för att ha allt på samma sida, men den ena kan jag lova inte är liksidig... :angel:

Angående havren hörde jag någon privat förståsigpåare som hade hört någon säga att havre innehåller något vissa hästar inte tål, och att detta då skulle ge dom magsår varför dom senare kan uppfattas som heta. Men jag håller det inte för omöjligt att denna hon hörde det från själv sålde ett svindyrt havrefritt färdigfoder... Jag ger hur som inte mycket för den kunskapen.

Angående att de skulle få ont i magen av kallt vatten, så köper jag det inte. Alls. Men jag undrar om inte myten uppstått av att hästarna druckit mindre vintertid (för att vattnet fryser, eller isar i tänderna) och fått kolik av för lite vatten. Vad tror ni?

edit:
Att hästarna dricker mindre desto blötare silaget är kan jag däremot skriva under på! Det gäller i alla fall för mina, märks tydligt i vattenhinken på morgonen. Jag dricker mer om jag äter bröd än om jag äter vattenmelon, så det verkar ju logiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Och i verkligheten så frös den vattenhinken med kallt vatten snabbare än den som fylldes med varmt vatten, lika mycket i bägge hinkarna och dessutom samma typ av hink. Testad idag under dagen, testresultat avläst kl 20.00 i kväll.:D;)

Faktorer som påverkar: Vattnets ph värde, ett neutralt vatten har ett ph runt 7,00 ett mjukt vatten ett ph under 7.0 ner till så lågt som 2,5. Ett hårt vatten ett ph över 7,0 och ända upp 18. Faktorer som påverkar vattnets ph värde är mängden salter och buffringsförmåga, detta indelas i GH=salter och KH= karbonater. Allt vatten innehåller syre, ju högre temeratur vattnet innehar ju mera syrefattigt är det, vid 25 grader är syrehalten i ett basiskt vatten ca 80% för varje ökat gradantal minskar syrehalten med 10-20%. Mängden ökade syrebubblor som framkommer i varmare vatten ska inte tolkas som att vattnet är mera syrerikt eftersom detta syre intte frigörs förän bubblan spricker på ytan och syret därmed inte frigörs förän ovanför ytspänningen. Vattnets ledtal är en ytterligare faktor som inverkar, ledtal kan enkelt förklaras med vattnets förmåga att leda stöm,, vid lågt ledtal kan ström inte ledas genom vattnet medans vid högt ledtal leder vattnet ström bättre än genom vanliga elledningar.

Jag ber dig nu göra om samma experiment med exakt lika kvalite på dina hinkar, i den ena hinken maxhyller du med 5 gradigt vatten, i den andra hinken maxhyller du med 35 gradigt vatten. Ställ ut dessa med exakt samma förutsättningar och gör det efter mörkrets inbrott, ta sedan och kontrollera före nästa morgons skymmning vilken av dessa två hinkar som är mest genomfrusen.

HELT FEL! ALLA hästar ska ha vatten i hagen även på vintern. Fråga vilken veterinär som helst så kan den redogöra för hur många hästar som får kolik på vintern på grund av förstoppning... inget vatten=ont i magen...

Helt korrekt!
GIVETVIS skall de ALLTID ha tillgång på vatten!
Enligt flertalet vet så beror kolik på vintern på att pållarna har intagit allt för lite vätska! Så att enkom vattna dem inne eller enligt lag, två gånger per dygn är förkastligt!:crazy:

Ny myt: Hästarna blir dåliga i magen eller sjuka av blött silage.

(Svar: Falskt. Det är möjligt att det finns ett fåtal hästar i världen som inte tål blött foder, inkl GRÄS, men då lär den inte överleva.)

Nej, det är inte falskt. Vi utfodrar så gott som alla hästar med hösilage, men då och då uppträder någon som inte "tål" det. De blir då lösa i magen. Går vi över på höfoderstat så blir magen bra direkt.

Min veterinär förklarar det med att det är mer protozoer i hö, eftersom de inte överlever i den syrefria miljön i det plastade fodret. Och det är det som är skillnaden.

Jag tror att även en finsk forskare som heter Saastamoinen har gjort en liknande studie, d.v.s. mätt det totala vätskeintaget hos hästar som utfodrades med grovfoder med olika ts-halt.

De hästar som åt det blötaste ensilaget (nedåt 30-35 % ts) drack mindre vatten, men fick i sig mest vätska totalt sett i och med vattenhalten i fodret.

Det var väl precis det hon gjort? Samma vatten, exakt likadana hinkar men olika temperaturer på vattnet?

Har läst en hel del fysik och inte en chans att varmvatten skulle frysa snabbare än kallvatten i så stora mängder som det blir i en plasttunna/hink. Möjligtvis om man skulle hälla upp i små skedar eller dyligt då varmvattnet ångar = dunstar bort/kyls ner snabbare. Men rent teoretiskt och enligt fysikens lagar tar det längre tid för en hink varmvatten att frysa igenom än en hink kallvatten. Känns så himla uppenbart.

Jo det är falskt.
Jag har också sett hästar som inte "tål" silage, men om man gett dem ett par veckor, eller ändrat till en bättre foderstat så har det blivit bra.

Och jag kan garantera att det finns ungefär tusen anledningar till varför hästarna inte "tål" det. Det är bara att byta till en annan veterinär så lär du höra ngt helt annat. ;)

Tror nog det finns hästar som inte tål ensilage.
Finns väl en anledning till att man helst ska ge en häst hö-ensilage istället för det extremt blöta ensilaget som dom ger till tex kreatur??
Så det borde ju vara dom som inte tål ämnena som bildas inne i balen eller något liknande. Låter troligt enligt mina öron...

Liknande trådar

Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 983
Senast: Kellie
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 304
Senast: Totola
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 693
Senast: scizofren
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 688
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka