Död kattunge som vi väckt till liv. mata den?

E

Ellinore

Hej!
I onsdags hittade vi 2 kattungar. Vi har inte sett mamman som troligen är en vildkatt.

Idag när vi kom till stallet där kattungarna bodde hittade vi den ena kattungen död i deras sovlåda. Den var kall och andades inte synbart. Ändå försökte vi väcka liv i den genom konstgjord andning, hjärtmassage och massage för att värma den. Vi tog in den i vårat hus. När den blivit varm och andades matade vi den med mjölk utspätt med vatten, ljummet. Den blev bättre och nu lever den och är precis som förut, bara lite trött. Senare hittade vi den andra kattungen, död även den. Vi gjorde inget för att få den till liv, den hade vart död så länge så det hade nog inte fungerat.

Efter att vi hittat den tog det två timmar att få liv i den första katten. Deras mamma hade troligen övergett dem, eftersom de blev till synes döda.

Men nu har vi alltså den första katten hemma hos oss, en grå långhårig bondkatt. 3-4 veckor gammal är den troligen. Hur ofta ska vi mata den och med vad?

Sv: Död kattunge som vi väckt till liv. mata den?

det finns en spc mjölkersättning på djuraffären/veterinären för katter som dom ska bli matade med,hur ofta den ska bli matad är jag inte helt säker på...du får fråga el läsa på förpackningen..men dom ska INTE ha vanlig människomjölk alltså...

är katten svag å så,så kan du pröva ge den lite druvsocker utspätt i vatten och "mata" med pipett...

tycker att du borde åka till närmaste vet. så att dom får titta på katten,dom kommer säkert ge dig råd om vad/hur du ska göra.;)

Lycka till med kissen.

KMRs mjölkersättning (för katt, inte för hund) finns på Apoteket, i djuraffärer och hos veterinärer. Köp den och mata kattungarna varannan-var tredje timme. Det står på instruktionerna hur mycket och hur ofta de ska matas. Om kattungarna vill äta mer än instruktionerna säger är det OK men tryck inte i kattungarna maten utan se till att de suger i sig maten.

När vi fick vår nuvarande katt var hon dålig och undernärd men 8v gammal så hon var inte aldeles ny. Alla hennes kullsyskon hade dött. Hon vägde dock bara 3hg. Vi matade henne med KMRs mjölkersättning varannan gång och en blandning av fet creme fraiche, linfröolja och ägg varannan gång. Hon tyckte blandningen var godare men det kändes bra att ge ersättningen också, för säkerhets skull. Hon växte fort och blev snabbt piggare, nu är hon ett monster på 4 kg som vi lyckats fånga på bild t.v.:D

SaraXX

Ge INTE en katt komjölk. Deras magar tål inte mjölk, inte ens som vuxna. Det finns ersättning att köpa på apoteket tror jag. Sen föreslår jag att ni ringer till en veterinär och frågar hur ni ska sköta kattungen. De kräver ju ganska mycket uppmärksamhet i början, mat ofta, värme, etc.

Va skönt att ni lyckades få liv i den.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 522
Senast: Liten
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 297
Senast: fluffig
·
Övr. Katt På onsdagsmorgonen for vår lilla 10 månader gamla Ludde ut som vanligt, fullt frisk och allt. Kvällen innan var han som vanligt, busade...
Svar
12
· Visningar
3 688
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama