Död häst i skogen kostade 4 000 kronor

Sv: Död häst i skogen kostade 4 000 kronor

Hmmmmmmmmmm, är det olika regler ivåra kommuner här i Sverige? I Falun för något år sedan hittades föl döda ienhage vintertid, utmagrade hästar som inte fått mat eller vatten på lång tid. Straff? Minska ner på hästantalet bara!!!
Varför ska det vara så förbaskat synd om de som vanvårdar sina djur! Skottpengar på dem! :devil: :devil: :devil:

Fan e hon dum i huvvet eller? Har hon inte saknat häststackaren??? Jag blir så sur på sådana personer som inte kan ta hand om sina djur!!!! Detta är ju helt jä*la sanslöst alltså.... DJURPLÅGARE

Nu står det inget om varken djurplågare eller vanvård i artikeln, bara att djuret tydligen dött på platsen.

Hästar dör, rådjur och älgar gör det också, varför jag har svårt att bli upprörd över "nedskräpningen" i naturen. Vem ska jag anmäla, nästa gång jag ser ett älgkadaver i skogen?

Skämt åsido, så ingår även ett hästkadaver i näringskedjan.

LIA

Men älgar tex lever ju i det fria i skogen, det gör inte hästarna här i Sverige. Har man skaffat sig en häst, då är man f*n skyldig att ta reda på kroppen då hästen dött osså.

Hästägaren anklagas för nedskräpning genom att ha lämnat den döda hästen i naturen. :eek:

Nedskräpning? det var ju inte direkt en bajspåse hon hade lämnat kvar........ :mad:

//net

Har ändå svårt att bli upprörd.
Visst, vi har hästar i vår ägo. Antingen går dom till slakt, vilket i mina ögon är det förnuftigaste, eller så avlivas dom och bränns, vilket är helgalet, eller så avlivas dom och grävs ner, vilket inte är så långt från att lägga dom i skogen. I samtliga fall, utom destruktion, finns djuret kvar i naturens kretslopp, på ett eller annat sätt.

Om vi bortser från det estetiska och "kompisaspekten", är det väl synnerligen naturligt att hästen, liksom dom vilda djuren, slutar sina dagar i naturen?

LIA

Ja hon var skyldig att ta vara på kroppen o vart fälld för att hon inte gjorde det, mer är det väl inte med det.
PL

även vi ingår i kretsloppet......jag tycker att man kan begrava (gräva ner) sina tamdjur och släktingar.
klart osmakligt att stöta på ett hästkadaver eller ett lik i skogen.

jag tycker inte det är trevligt med älg eller andra kadaven i skogen heller men ingen har ju ansvaret för dom ,så dom måste ju få ligga.

Tyvärr tas de flesta människor ut ur kretsloppet iom kremeringen. Håller med dig om begravning av släktingar. Och hundar/katter. Även jag är blötmagad. ;)
Hästar är väl närmast gränsfall. Att dom inte hör hemma i strövområden, är jag med på.

LIA

LIA skrev:
Har ändå svårt att bli upprörd.
Visst, vi har hästar i vår ägo. Antingen går dom till slakt, vilket i mina ögon är det förnuftigaste, eller så avlivas dom och bränns, vilket är helgalet, eller så avlivas dom och grävs ner, vilket inte är så långt från att lägga dom i skogen...
LIA

Jag undar varför du tycker det är helgalet att bränna ett hästkadaver? när hästen tex. fått sådan medicin att den inte kan "ätas upp" så är det väl det bästa.. jag menar.. jag hade en ponny som jag var tvungen att avliva för någon månad sedan.. Hennes kropp brändes ... det hade kostat oss närmare 15 000 att få gräva ner henne.. de känns ju lite.. a.. för mycket pengar... alldeles för mycket.. :(

Principen!
Miljömässigt galet att använda energi till att förstöra mat. Det här med medicinering är jag inte så insatt i, men verkar för mig som man hugger allt över en kam. För hur mycket av de olika preparaten kan finnas kvar i en djurkropp efter, säg, ett år?

För mig, hade ett bättre val för din ponny varit långt ute i skogen. Men det är för min del, alltså! Åsikter i det här fallet beror till stor del på vilka erfarenheter man har, och i vilken miljö man lever.

LIA

15 000 för att få gräva ner? Tillståndet kostar ingenting, bara själva nergrävningen.
PL

Akuttillstånd för nedgrävning hemma, alltså man ansöker om det när hästen redan dött/avlivats kostar 300 kronor.
Fick en häst nedgrävd hemma nu i veckan och själva nedgrävningen kostade 500 kronor. Summa 800 kronor.
Skulle den ha hämtats av kadaverbilen skulle det kostat 2500 kronor. Vilket kan vara mycket pengar för någon som inte har det. Det ska dessutom betalas kontant vid hämtningen, annars hämtar dom inte. Ingen ursäkt för att lägga ut en död häst i skogen men en tänkbar förklaring.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En kvinna i Värmland tvingas betala 350 000 kronor för omhändertagandet av hennes hästar.... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Örebropolisen säljer häst för 20 000 kronor När ett djur tas om hand av länsstyrelsen så hamnar det hos polisens...
Svar
0
· Visningar
1 040
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NA) Hästen ska avlivas och den som sålde den ska betala köparen 37 000 kronor. Det är innebörden av en förlikning i en tvist om en...
2
Svar
24
· Visningar
3 660
Senast: Zeta
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (YA) En familj som hade en häst inomhus får nu betala dyrt för den inhysningen. Totalt kostade renoveringen av bostaden drygt 124 000...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama