Dockskåp!

bettysmatte

Trådstartare
Måste bara få berätta, om nu någon är intresserad...;) Igår tog jag äntligen hem mitt dockskåp som har stått länge i en garderob hos mina föräldrar. Det var så KUL att ta bort fronten och kika in! Mitt dockskåp är ett gult hus från Lundby, ca sent 70-tal. Alla mattor och tapeter i huset är mer eller mindre gräsliga :D! Fast man ser ju vissa trender som har kommit tillbaks. I köket, t.ex., är det tapetserat med fondtapet (stora blomrankor). I vardagsrummet fanns även stereobänken komplett med skivspelare för lp-skivor, samt en sladdtelefon. Badrummet ståtar med gult badkar, toastol och tvättställ mot en grund av mörkblått kakel. Spisen och diskmaskinen i köket är oranga och matchar så vackert träluckorna med illgröna knoppar...:D

Idag ska huset städas upp lite för det är dammigt även inuti, och den 40-åriga dockskåpsägaren ska sitta och drägla lite över söta möbler och tillbehör på Tradera...:D

Någon mer än jag som gillar dockskåp och miniatyrer?

Är det förresten någon som har bra förslag på vad man ska börja felsöka om inte elen fungerar? Har för mig, men det var ju länge sedan så minnet är lite "luddigt", att det även var problem med elen när jag fick dockskåpet...
 
Senast ändrad:
Sv: Dockskåp!

Jag drömmer om ett riktigt speciellt dockhus, ett sådant där gammeldags och unikt. :love:

Vi har också et 70-tals Lundby och lika bra känns det efter att mina söta
små monster (:love::devil:) klippt av alla fötterna på dockskåpsdockorna....:eek:
 
Sv: Dockskåp!

Ja någon gång när jag får tid och utrymme så skulle jag vilja göra i ordningen ett jättestort gammaldags dockskåp. Och med det i bakhuvudet så köper jag då och då små saker som jag lägger i lådor för att någon gång sätta min plan i verket... :angel::D
 
Sv: Dockskåp!

Jag ska renovera mitt gamla lundby-dockskåp som jag hade när jag var liten, så att min dotter kan få det.
Har gott om tid på mig, lillan är bara 6 veckor, så jag hinner hitta många fina småmöbler på tradera innan dess :p.
 
Sv: Dockskåp!

Hur ska du renovera, om man får vara nyfiken? Mitt dockhus är ju charmigt på ett lite retro sätt, men visst skulle det vara snyggare med andra tapeter/mattor :D! Fast jag behåller nog det som det är ändå, och uppdaterar med lite gardiner och småprylar allt eftersom, skulle jag tro. Det känns lite synd att förstöra det som är.
 
Sv: Dockskåp!

Jag ska fixa elen och badrummet.
Kommer ihåg att jag sölade med vatten i badrummet så golvet och tapeten förstördes.
Tänkte göra nån sorts minimosaik där.
Sen kommer jag inte riktigt ihåg hur skicket på resten av huset var, men jag tror att det fattades ett par dörrar.
Det som är intakt låter jag vara som det är.
Mitt dockhus är ju iofs från början av 90-talet, så det är inte så retro :p.

Men det ska bli jättekul att fixa och greja med det :laugh:.
 
Sv: Dockskåp!

Vilka detaljer :eek:! Lade ni märke till att hus och lekstuga till och med hade lite alger/smuts på träet så att det skulle se riktigt verkligt ut :D?
 
Sv: Dockskåp!

Åh, vad härligt med ett dockskåp i 70-talsstil.

Jag har varit fascinerad av dockskåp ända sedan jag såg Titanias palats på Legoland som liten.

När jag googlade efter var Titanias palats tagit vägen (det är inte kvar på Legoland) så hittade jag följande länk. Om jag skulle bygga ett dockskåp nu så är det något sådant jag skulle sträva efter. Inte att göra ett dockskåp i gammal stil utan skåpets utseende och historia. Titta på de oerhört fina möblerna gjorda av cigarraskar :love:

http://proveniens.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=b1b840cc-3197-4845-af7f-3069196a856a
 
Sv: Dockskåp!

Japp, både jag , min moster och min morsa är tokiga i dockskåp. Jag har fn 2 st men bara ett är "igång". Morsan har väl en 5-6 st. Moster har också ett par stycken.

Det är jättekul att samla inredning på tema för att tex göra speciella rum.

/KT
 
Sv: Dockskåp!

Fick reda på, genom Tradera, att jag äger en Arne Jacobsen miniatyr! Det är "Svanen"-soffan som jag har, och som har stått i köket i mitt dockskåp utan att jag haft en aning om att det faktiskt är en riktig liten dyrgrip:)! Ja, det rör sig ju inte om flera tusenlappar precis, men en 300-400 kr sisådär... Lite kul:)! Sedan såg jag på en sida där man sålde gamla dockskåpsmöbler och tillbehör att stereobänken, skivspelaren + högtalarna som jag har är värda närmare 300 kr också:eek:! Inte för att jag har planer på att sälja, men det är lite spännande att man hittar sina gamla saker och att de faktiskt har ett värde...
 
Sv: Dockskåp!

Inte för att jag har planer på att sälja, men det är lite spännande att man hittar sina gamla saker och att de faktiskt har ett värde...

Jag fick en leksakshäst inte antik eller nåt av min moster i somras som hon hittat på loppis.

Den är ca 10 cm hög. I plast- skicket lekt och med en del avskrapad färg.

Lade ut den på tradera förra veckan- och fick över 600! kr för den. Helt galet, men tydligen samlar många på just det märket och denna var en ur den äldre produktionen fr 1990talet.

SENSMORAL -folk samlar på de MEST konstiga saker!!!! Och folk har MER pengar än vad jag kan drömma om- som de spenderar på "skräp".

/KT
 
Sv: Dockskåp!

Förresten de av er som är på facebook. det finns ett spel där som heter Yoville där man är en liten figur som kan inreda sin lägenhet, köpa möbler, köpa kläder etc...

Ganska kul, liksom ett dockskåp i datorn. Lite likt sims men inte så avancerat.

/KT
 
Sv: Dockskåp!

Ang. renovering så gjorde jag iordning ett gammalt dockskåp för några år sedan (tyvärr inga bilder) som jag gav bort sedan.
Måla väggar kan man göra med vilken färg som helst, jag använde vanlig hobbyfärg med väldigt fina penslar och var noga med att teja maskeringstejp där det inte ska vara färg.
Parkettgolv görs på enkelt vis med hjälp av film som är till för att sitta på köksbänkar -säljs i byggvaruaffärer och säkert på rusta och dyl. också :laugh:
Heltäckningsmatta fixar man genom att slita ut den gamla, slipa med fint sandpapper och sätta på ny filt :laugh:
Kaklat badrum kan vara lite trixigare. Små mosaik tyckte jag blev för tjockt och tungt -alternativet är att dra ut mosaikmönster på tjockare papper från datorn och limma med tunt lager på väggar och golv.
Jag köpte samma film som parkettgolvet fast i marmor-stuk som fick vara på badrumsgolvet, lätt som en plätt att mäta, klippa och sätta fast :D Börja bakifrån/inifrån och dra ut luftbubblorna utåt mot dig.

Nackdelen med lundbyhus, iallafall mitt hus -är att det likt ett riktigt hus inte är riktigt hundra % räta vinklar, kan vara ett litet h:devil:e om man försöker sig på att tapetsera ..som jag gjorde :p:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp