Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu menar jag inte att vi har möjlighet att behålla 4 valpar utan om det skulle bli 2 st över så får vi ju självklart behålla dem. Att det skulle bli 14 valpar tror jag inte är så jättestor risk men visst finns ju möjligheten men det är ju inget man någonsin kan veta när man skaffar valp.
Lite inavel gör väl heller ingenting................![]()
Sämsta argumentet nånsinStörsta anledningen är att vi vill själva ha en avkomma efter henne just för att hon är så trevlig!
Eller hur!Men det är ju så gulligt med valpar, o naturligtvis ärver de tikens o hanens trevlighet!
![]()
Nu sitter jag bara o gapar... Varför inte bara ta en av hanarna?! Lite inavel gör väl heller ingenting................![]()
Alltså att TS över huvud taget startade den här tråden visar ju att hon absolut inte är intresserad av att bedriva ren inavel, så det där var väl bara en jäkla onödig kommentar?
Jag fattar verkligen inte varför folk så snabbt måste bli otrevliga och börja raljera och ha sig i sådana här trådar? Det slår aldrig fel. Men om ni på allvar tror att det är rätt väg att gå för att få folk att ta till sig den kunskap ni faktiskt sitter på så fine...
Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..
TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. Detta beror på att de flesta ärftliga sjukdomar är autosomala recessiva,dvs både mamman och pappan måste vara bärare för att den skall komma fram. Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.
Jag skulle helt klart, med den kunskap jag har idag (har alltid innan jag lärde mig hur genetik fungerar varit stooort fan av renrasigt då hundarna skall vara "mycket friskare med bättre psyke"), köpa en blandras. Oddsen för att få en frisk, trevlig hund är mycket större. Sen skulle jag nog inte välja just schäfer/rottis men det är ju en annan femma. Precis som jag tror att många skriver härinne sitter hemma med kanske en jack russel eller golden (vilket jag antagligen också hade valt)
Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.
Men skall väl tilläggas att jag är absolut inte för korsning hit och dit utan det skall vara väl genomtänkt och med individer som står för ett bra psyke och proportionerlig och hälsosam kropp. Och framförallt skall man ha ett klart mål med aveln.
Men detta är bara min åsikt...![]()
Sådana här diskussioner är alltid lika underbara..
TS har ju faktiskt lite rätt. Blandras hundar är billigare att försäkra och det är just för att de generellt sätt är friskare. :
Blandras finns inom alla djurslag just för att få fram friskare individer (kor, grisar och för att inte tala om de stackars kycklingarna där blandrasen har gått till överdrift dock..) Det funkar helt klart annars skulle man inte fortsätta med den forskningen och försöken för att få fram friskare individer.
Det är absolut inte säkert att den sjuka genen (om sjukdomen finns hos både mor och far som är olika raser) kommer fram ändå då den kan sitta på olika gener och då matchar det fortfarande inte.
OM min hund och hanen är friska, sunda och bra mentalt så tycker jag att det är ett alldeles ypperligt argument till att faktiskt skaffa valpar på dom!