Djurskyddsinspektörerna..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Taken

Trådstartare
Hittar inte tråden, om programmet som går på TV4.

Där kommer det upp om magra hästar, (där vi inte får se hur det går...) De pratar om vattnet. Finns inget vatten. Dåligt.

"Din häst bör ha fri tillgång till dricksvatten av god kvalitet. Om din häst inte har fri tillgång till vatten ska den ha möjlighet att dricka sig otörstig minst två gånger om dagen."

Enligt Jordbruksverkets hemsida.

Skrev för något år sen om några hästar som inte hade tillgång till vatten, fick mycket påhopp, här på Bukefalos. Hade jag kollat de och de osv. Skrev lappar å satte i hagen, till djurägaren mm. Går att läsa om man söker på mitt namn. Anmälde men de ansåg inte att det var så farligt...

Vad gäller? Dåligt vatten eller att de har fri tillgång till vatten för att möjligt dricka sig otörstiga minst 2 ggr om dagen?
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Bör är inte tvingande men ska är tvingande.
Alltså måste de inte ha fri tillgång men du är skyldig att låta din häst dricka sig otörstig två gånger per dag.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Precis som Bison säger, bör är inte ett tvingande ord. Det som skrivs med bör kan man egentligen se som väldigt tydliga rekommendationer. T ex fortsättning:

"Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade och placerade så att din häst kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas."

Det enda du måste göra där för att följa lagen är att se till att hästen kan äta och dricka naturligt och i lugn.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

kl

Men alltså i första avsnittet när de skulle ta av ett täcke på den stackars magra hästen. Det är synnerligen olämpligt att börja knäppa upp och dra i täcket på en lös häst i hagen. Nu var häststackarn snäll och det gick bra men man bör verkligen hålla i hästen lite bättre speciellt när man inte känner hästen. De borde väl åtminstone kunna ha en grimma eller ett rep i bagageluckan för sådana situationer?

Och den andra magra hästen som var gammal och lång i pälsen trots att det var sommar, där var det tydligen helt ok? Jag tycker inte gamla hästar ska se ut så, jag har en som är 26 och hon ser defintivt inte ut så.

Och inte får man veta hur det går heller, jag hoppas verkligen det kommer i ett senare avsnitt att de följer upp dessa magra djur
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

De ska alltid få rent och hygieniskt vatten serverade och kunna dricka sig helt otörstiga minst 2ggr om dagen..men allra helst så ska ju rent vatten finnas dygnet runt.

Sommartid eller vid plusgrader ser jag ingen ursäkt till att inte ha rent vatten dygnet runt.

Höspill, foderrester och spån i vattenhink eller vattenkoppar räknas inte som hygieniskt rent vatten, detta ser jag tyvärr ibland...man fyller bara på men byter inte vattnet..mysigt..

Distriktsveterinärerna i vårt län ska hålla gratis föreläsningar om förebyggande av kolik och jag antar att vattenfrågan kommer att vara en stor del.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Det jag reagerade på var att baljan var full av avlagringar från vattnet. Byter man inte baljan alt håller den ren? Men man fick inte se om de fick kontakt med ägaren/-na va? Jag missade det isf.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Nej man får inte se hur det går om det blir bättre eller inte. Vilket jag tycker är dåligt. Det verkar ju ha spelats in i somras så absolut kunde man väl ha med uppföljande besök?
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Nej man får inte se hur det går om det blir bättre eller inte. Vilket jag tycker är dåligt. Det verkar ju ha spelats in i somras så absolut kunde man väl ha med uppföljande besök?

Det kanske kommer i sista programmet? Jag tycker också att det alltid är intressant att se hur det gått efter en tid när det gäller sådana här program.

(Har dock inte sett mer än en glimt av just detta, mest läst om det…)
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

Alltså mina hästar spiller hö i vattnet varje dag. Nu får de nytt vatten två gånger om dagen men om man kommer innan vi byter så kan det ju ligga både betfor och hörester i (de isolerade) vattenbaljorna. Som visserligen är rena i övrigt men iaf.
 
Sv: Djurskyddsinspektörerna..

De ska kunna dricka sig otörstiga två gånger om dygnet, alltså var där inget att anmärka på. dessutom så får djurskyddsinspektörer ej uttala sig om djurs hälsostatus då de inte tillhör djurhälsopersonal.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vi blev anmälda till Länsstyrelsen förra vintern och nu var det dags igen. Förra året var det först ett mail som inte var anonymt, från...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 296
Senast: Suspiria
·
Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 542
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp