Djurskyddets anmälan Bökeberg

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Ettie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 549
  • Visningar Visningar 70 927
Sv: Djurskyddets anmälan Bökeberg

Fast det gor jag inte... det ar det ni missforstar, just nu ar ni sa pass upprorda att vad som ar ett forsok till saklighet i era ogon blir att jag "blundar" vilket inte ar sant. Jag respekterar att ni just nu har blodet pumpande i era oron, absolut. Ni nagonstans sa borde ni kanske ge mig samma ratt - att jag inte har blodet pumpande i oronen. Att bli upprord and get my panties in a bunch hjalper ingen, varken hast eller manniska. Att ga pa nagon form av korstag gentemot reiningen och hoppa pa personer ligger inte pa min agenda - det har inget varde for mig som individ eller hastmanniska. Jag har inget behov utav det, lika lite som jag har ett behov av att anklaga andra manniskor for att acceptera djurplageri pa det stora hela.

Hur mkt ni an anser att jag blundar sa kommer jag inte uttala mig om de individerna i videorna eller de exakta handelserna i dom, det enda JAG kan gora ar att presentera ett mojligt tillvagagangssatt som -jag- tror ar mer konstruktiv an att ga verbal bersarkagang pa ett forum.

Om vi -inte- acknowledge de skillnader som finns, bade inom traningskulturen och den sociala kulturen sa kommer vi stanga vara huvuden blodiga. Vad ni ser pa videorna kommer inte fran sverige till att borja med, varken det bra eller det daliga. Sa vitt jag ser i traden ar det ingen som sager att det ar bra heller, det ar ytterligare en vardering som blivit inlast "mellan raderna", vilket latt hander pa forumen.

Ja här ska inte skrivas något om dej som person men du kan hej vilt tala om i vilken tillstånd andra är när dom skriver! Ta och städa hos dej själv först tack!

Du är inte saklig, det är något helt annat, du svamlar bort fakta i detta sammanhang här och just nu på¨en tävling i Sverige där en rad personer tittar på dessa grymheter.

Jag ser ditt resonemang så här: Du ser en kvinna misshandlas så att hon uppenbart mår dåligt och har smärta, det kan var och en med lite fantasi se tydligt!

Men du blir inte upprörd utan säger lugnt att i vissa kulturer är det helt ok att slå kvinnor och det är konstigt att bli upprörd för att man råkar bli ögonvittne till hur en kvinna blir misshandlad. Man ska istället i det läget sansa sej gå hem och läsa på om kulturen mannen kommer ifrån och sen ta det lugnt och tänka att det behövs större förändringar och varför bli upprörd?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men ga da till FEI och ga ORGANISATIONSVAGEN som jag tidigare papekat.

Jag forstar utmarkt och har marketat det jag tycker du skall lasa om. De NYA direktiven existerar inte an - hur skall de da foljas NU? Eftersom de ar under arbete?

Som jag sa, las vad jag skriver inte vad du Tror jag skriver.

Och ska du VERKLIGEN ga till botten pa problemet sa behover du, utover FEI aven oppna en dialog med AQHA & NRHA, samt i skandinavien da SRHA. FEI regler galler val andats pa just FEI-relaterade tavlingar? Vilket betyder att det da inte kommer paverka AQHA eller NRHA.

Vill du ha en forandring, skriv en sammanfattning och ett forslag och skicka in till berorda organisationer. Att gorma om djurplageri pa ett forum gor faktiskt varken till eller fran.

Direktiven kom fram efter DRESSYREN vilket var över ett år sedan så JO direktiven gäller IDAG!! , en användare länkade till just den artikeln i ett inlägg högre upp om du orkar bemöda dig med att läsa....

Om du nu förstår allt så bra varför blandar du då in kulturella skillnader i debatten?? Vad har det med saken att göra??

Det räcker med att påverka FEI eftersom de är dom som sätter regelverket! FEI´s regelverk gäller nämligen över de nationella.

Jag HAR skrivit till FEI nu och med länkar till filmerna och en fråga ang detta. Men jag skriver ändå här OCKSÅ för det är ett westernforum och det borde vara intressant för westernryttare själva att se till att hålla sporten ren? Eller är det inte?

...sa du tycker att du uttrycker dig lungt och sansat? :) Att du inte ar upprord over det du ser i videorna? Och att du inte blir frustrerad over att jag vagrar vrala djurplageri? :)

Dra inte paralleller mellan manniskor och djur och forsok inte pasta att jag inget gor for hastarna.

Du har ingen aning om mina pojkars historier, sa det ar inte konstigt att du antar att jag inget gor, darfor skall jag informera dig om det. Alla hastar har utom 4 (2 fodda har, 2 ar aringar) kom hit som renegades eller vanvardade. Vi har hastar som misshandlats, negligerats under flera ar, ridits mentalt trasiga, skadat manniskor allvarligt. Vi koper dom, rehabiliterar och tranar om dom och anvander dom pa ranchen. Min guling t.ex. koptes efter att maken hittade honom full av mask, lus och undernard staendes i samma hage som han statt i i 2 ars tid. Min grae kom till oss efter att ha knackt revbenen pa sin forre agare och stamplats som "livsfarlig".

Man kan valja att se saker pa tva satt - du har valt det ena sattet att se till det enskilda fallet, jag valjer att se det i ett vidare perspektiv. Eller ja, det ar sa jag upplever ditt argumenterande i alla fall.

Jag HAR skrivit till FEI nu och med länkar till filmerna och en fråga ang detta. Men jag skriver ändå här OCKSÅ för det är ett westernforum och det borde vara intressant för westernryttare själva att se till att hålla sporten ren? Eller är det inte?

.....och var pastar nagon att det -inte- ar intressant att halla sporten ren? Det ar val sjalvklart att det ar det?

Men en pleasureryttare ar nog mer intresserad av det an av reiningen, det ar dar det ar en liten definitionsskillnad. Sporten Reining ar en annan an t.ex. sporten Teampenning. Sa "sporten westernridning" blir tyvarr lite fel att anvanda i sammanhanget.

Men -jattebra- att du kontaktat FEI, aven om jag da fortfarande anser att de ovriga organisationerna aven de borde fa samma fraga/mojlighet/tillfalle.

Och jag laser for fullt, oroa dig inte for det, men jag vander mig till det du skriver nar jag svarar dig - inte vad andra skrivit eller lankat till.

...sa du tycker att du uttrycker dig lungt och sansat?

Nej jag sa att du inte gör det:cool: Trots att du påstår det. Du försvarar en sjuk sak genom något snurrigt resonemang som inte ens går ihop förnuftsmässigt, så jag lämnar diskussionen med dej.

Eller ja, det ar sa jag upplever ditt argumenterande i alla fall

Då har du läst slarvigt! Dessutom tycks det vara en hel rad sk "enskilda fall" nästan så det kan tyckas vara vardagsmat.

Senast ändrad av en moderator:

..jag har fortfarande inte forsvarat nagot..... :) Men vad bra att vi i alla fall enats om en sak da ;)

Men det later himla bra att lamna diskutionen elemman oss till att falla i glomska eftersom poangerna ar lite forlorade.

#4 I was refering to Sweden. You know how they are over here, hurricane in a water glass, so the easiest way too calm the waves is "FÖRBUD".
Find out today some bitchy yahoo wants too stop us from riding on the old banval.
Man, just when the saddle time starts.
Alway´s some miserable b........ that´s has too be a real drag.

Ja här ska inte skrivas något om dej som person men du kan hej vilt tala om i vilken tillstånd andra är när dom skriver! Ta och städa hos dej själv först tack!

Du är inte saklig, det är något helt annat, du svamlar bort fakta i detta sammanhang här och just nu på¨en tävling i Sverige där en rad personer tittar på dessa grymheter.

Jag ser ditt resonemang så här: Du ser en kvinna misshandlas så att hon uppenbart mår dåligt och har smärta, det kan var och en med lite fantasi se tydligt!

Men du blir inte upprörd utan säger lugnt att i vissa kulturer är det helt ok att slå kvinnor och det är konstigt att bli upprörd för att man råkar bli ögonvittne till hur en kvinna blir misshandlad. Man ska istället i det läget sansa sej gå hem och läsa på om kulturen mannen kommer ifrån och sen ta det lugnt och tänka att det behövs större förändringar och varför bli upprörd?

Du för en dialog med väldigt dålig attityd och har inte förmågan att föra en diskussion högre än sandlådenivå.
Bewildered är logisk och sansad i sina inlägg och för en bra dialog, kan vi snälla hålla det på den nivån...

Det räcker med att påverka FEI eftersom de är dom som sätter regelverket! FEI´s regelverk gäller nämligen över de nationella.

...och de foreningar som inte ar knutna till FEI da som inte svarar under FEIs nationella regler?

Fragar alltsa utav ren nyfikenhet vad du tycker skall goras for/med dom gallande den har topicen

Sen om Anky tillämpar rollkur hemma, det är svårt att veta och förhindra. Men man kan ju hoppas att hon tog åt sig av det som konstaterades när det "forskades" i ämnet.

Med tanke på hur fruktansvärd ridning som "eliten" visade upp på framridningsbanan på Falsterbo förra året så tvekar jag inte ett ögonblick på att det pågår hemskheter hemma hos Anky när ingen ser.

Hästsporten verkar öht dra till sig en hel del idioter, oavsett om de har cylinderhatt, westernhatt eller hjälm...

KL

Jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig har varit något fan av westernridning. Den främsta anledningen till det är att jag ALDRIG sett någon rida "riktig" western utan ett superskarpt bett i munnen. Nu har jag inte heller sett jättemycket, därför säger jag absolut inte att det inte förekommer att folk rider western på mindre skarpa bett/bettlöst eller till och med utan träns som den fantastiska flickan (Stacy) på en av filmerna.

Av samma anledning har jag heller aldrig riktigt sett tjusningen i dressyr på riktigt hög nivå, då man MÅSTE rida på kandar. Vad är det egentligen för sjuk regel? Hur ser betslingsreglerna ut i westerngrenarna? (Sorry att jag drar alla över en kant, jag har ärligt talat ingen aning om vad som är vad!)

Det förekommer självklart även många mycket skarpa bett även i hoppning, som är den gren jag själv sysslar mest med, men där finns det i alla fall de som visar att det går alldeles utmärkt att tävla svår hoppning även på ponnyhackamore eller ett vanligt tränsbett. DE är mina förebilder

Kanske skulle mycket förändras inom hela ridsporten om man helt enkelt hade ändrat reglerna för betsling? I princip alla de här "skandal-filmerna" rids det på mycket skarpa bett - hade hästarna utsatts för samma lidande och ställt upp på samma sätt på de här hemskheterna utan dessa bett? Nog kan man orsaka mycket skada även med ett mildare bett, men trots allt inte lika mycket. Detsamma gällande nosgrimmor, hur de får se ut och hur hårt de får vara spända.

Någon nämnde här att man trots allt inte kan påverka hur hästarna tränas hemma när ingen ser på. Det kanske är sant, men det är nog svårt att få samma resultat på tävling om man måste undvika vissa metoder när man väl är där. Det måste väl ändå finnas någon anledning till att de här ryttarna snurrar 20 varv eller rider sin häst i en sådan form att tungan blir blå, de måste väl i alla fall tro att deras tävlingsresultat kommer att bli bättre för att de gör detta?

Tja, det var väl det jag hade att säga. Tack för mig!

...och de foreningar som inte ar knutna till FEI da som inte svarar under FEIs nationella regler?

Fragar alltsa utav ren nyfikenhet vad du tycker skall goras for/med dom gallande den har topicen

FEI´s internationella regler, FEI är det internationella ridsportsförbundet. Reining är ju en FEI gren vilket innebär att alla nationella förbund inom reining råder under FEI´s regler och skall följa dessa. Vilka föreningar eller grenar talar du om? Andra westerngrenar utöver Reining?

Vad menar du är topic? Topic är tävlingen i bökeberga och den går under FEI vilket innebär att det går att påverka och att ingenting är godtyckligt utan det finns klara riktlinjer som gäller i hela världen.

Med tanke på hur fruktansvärd ridning som "eliten" visade upp på framridningsbanan på Falsterbo förra året så tvekar jag inte ett ögonblick på att det pågår hemskheter hemma hos Anky när ingen ser.

Hästsporten verkar öht dra till sig en hel del idioter, oavsett om de har cylinderhatt, westernhatt eller hjälm...

Eller ingen hjälm alls...

Problemet är inte ett western problem dock! Det är bara samma mentalitet och beteende i olika kläder. Vare sig det är dressyrryttare som knölar ihop nosar och halsar, hoppryttare som använder benskydd med el, tränare/ägare som slår av benen på hästarna för försäkringspengar, reiningryttare som stoppar i väggar, pleasureryttare som behandlar halsar och svansar med förlamande medel, travtränare som använder grisfösare, saddlebredtränare som hänger tygder på extremt misskötta fötter ...WHATEVER!

Lösningen är INTE att basha någon specifik gren eller ridstil utan att förändra synen på hästen och respekten för ett levande djur.

Enormt bra skrivet, och det av mig fetstilade ställer även jag mig bakom till 110%

:bow::bow::bow:

Savitt jag forstar det sa svarar tex inte AQHA under FEI. Du far hemskt garna se om du kan hitta nagot som bevisar det pastaendet fel. :)

Jag -tror- inte NRHA svarar under FEI heller, FEI adopterade Reining som en gren valdigt nyligen och jag har inte lyckats hitta nagot som pavisar att de tva ovan namnda organisationerna svarar under FEI.

Topicen de senaste sidorna har varit hastmisshandel under sadel, da framst inom reiningen.

Det har också, tyvärr, en hel del med kultur att göra skulle jag vilja påstå.

Reining var en FEI gren förra året i Kentucky också, och jag vågar -utan att ha varit där- påstå att framridningen där såg exakt likadan ut som på Bökeberg, om inte värre. Samma ryttare var där... Men FEI reagerade inte där -HELLER. Att dom reagerar när dom måste är ju dock bra.

FEI gör inte ett skit förrän dom tvingas, det är väl ganska uppenbart? Tvånget kommer av opinion och i USA ligger gränserna för vad som är acceptabelt låååångt ifrån vad dom gör här. Vilket är positivt för oss!

Inte förrän FEI world final reiningen kom till Sverige är det någon om reagerat eller brytt sig mig veterligen.

Problemet är inte ett western problem dock! Det är bara samma mentalitet och beteende i olika kläder. Vare sig det är dressyrryttare som knölar ihop nosar och halsar, hoppryttare som använder benskydd med el, tränare/ägare som slår av benen på hästarna för försäkringspengar, reiningryttare som stoppar i väggar, pleasureryttare som behandlar halsar och svansar med förlamande medel, travtränare som använder grisfösare, saddlebredtränare som hänger tygder på extremt misskötta fötter ...WHATEVER!

Lösningen är INTE att basha någon specifik gren eller ridstil utan att förändra synen på hästen och respekten för ett levande djur.

Av vad du skriver här ovan verkar det ju vara ett reiningproblem i allra högsta grad om den dåliga moralen försvaras som ett kulturproblem?

Uppenbarligen är det som inträffat inget som någon har höjt på ögonbrynen för innan det kom till sverige.. dock strider det ju mot code och conduct och FEI´s riktlinjer skall man då dra slutsatsen att horsemanship och respekt för hästen inom reining är lika med noll?

Jag vet iallafall att det där skulle inte få fortgå på en dressyr eller hoppframridning idagsläget på en internationell tävling. På de nationella tävlingarna är det ju överdomarens uppgift att kontrollera framridningen och att allt går rätt till där. Jag har hört i flera fall ÖD säga till ryttare som misskött sig på framridningen.

Mitt svar i tråden kommer förbli att jag tycker all uppmärksamhet är BRA. Jag tycker inte alls det är fel att en djurrättsorganisation uppmärksammar bristerna, varför tex hänvisa till respektive förbund så att de ska sas "ta hand om sin egen skit"? Ju mer som kommer i dager desto bättre.

Jag som fälttävlansryttare har inga som helst problem med att dödfall och hindertyper mm blir ifrågasatta, kan jag svara på en mindre insatts frågor gör jag det annars hänvisar jag till mer kunniga. Inte fasen drar jag paralleller till att hästar inom andra dicipliner blir skadade på andra vis för att rättfärdiga skador inom min inriktning?

Det är precis det här jag menar, och det är det jag inte förstår, att folk försvarar sin egen gren till sista blodsdroppe vad det än vara må. Jag känner inte alls igen det inom tex. dressyren när Hyperflexion är på tapeten, eller det pratas barrering eller piggar på insidan av benskydd i hoppningen. Jag skulle aldrig DRÖMMA om att som dressyr/hoppryttare hitta på orsaker till på vilket sätt detta skulle vara berättigat. Inte heller ser jag det som något jobbigt att min egen gren ifrågasätts när det dyker upp sånt här!

Liknande trådar

Tävling Det har ju nu fattats beslut om att butta är tillåtet i begränsade mängder vid tävling. Dock så pass stora mängder att det har en... 2
Svar
21
· Visningar
3 268
Senast: via
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka