Djurrätts-organisation i Spanien?

C

Cider

Jag kom nyss hem från en veckas semester i Spanien. Jag bodde hos en gammal tävlingskompis och han ville visa mig "Ranchen" där han jobbat lite förut, han skulle hämta sina hästsaker där också.
För ett par år sedan så var där full aktivitet på den nybyggda "ranchen" med restaurang, pool, stugor, cyklar och hästar och allt sånt som turister vill göra. Då när min komps jobbade, och hade sin häst där, så var hästarna i gott skick och mådde bra men så visade det sig att dom som har det här, som hör och häpna - är svenskar:mad:! - dom hade inte tillstånd och fick därför lov att stänga alltihop. Så då struntade dom i det och åkte hem t Sverige eller nåt sånt, dom är iaf inte där längre och hästarna - ja, dom står ju där nu, magra och eländiga :(. Det är några där ibland och sköter om dom men dom får aldrig betalt å så. Fy sjutton va det var tråkigt att se alltså! När vi var där fick vi också veta att två av hästarna skulle slaktbilen komma och hämta och bara tanken på vad som dom två skulle behöva utsättas för gjorde ju inte att man mådde bättre precis. :cry:
Är det någon som vet om det finns någon organisation i Spanien man kan anmäla detta till?

Sv: Djurrätts-organisation i Spanien?

Nej, jag känner inte till vilka djurrättsorganisationer det finns i utlandet.
Men du kan kanske ta kontakt med Svenska hästars värn och fråga om de kan hjälpa dej med kontakt och anmälan?

Vad gäller de två hästarna som skulle hämtas av slaktbilen så kan jag inte förstå din reaktion. Hästarna var ju magra och eländiga och det fanns kanske ingen annan utväg än slakt? Många gånger är det bättre att de slaktas än far illa.

Immer

Jag är övertygad om att den spanska polisen kan hjälpa till med vägledning om man ringer och informerar dem.

Var i Spanien är detta?

Är det i närheten av Barcelona t ex så vet jag att det åtminstone har funnits, förhoppningsvis finns ännu, en Jane som arbetar på svenska konsulatet därnere. Hon hade själv häst när jag bodde där och jag kan tänka mig att det ligger henne varmt om hjärtat att kunna tipsa om vart du kan vända dig i ärendet.

Nu har jag inte koll på namnet på orten där stallet ligger men jag bodde i La Marina, några mil från Alicante och stallet finns ungefär 30 minuter därifrån. Men jag kan ju ta reda på exakt adress.

Immer - angående slakten så är det inte det att jag tycker dom ska dö som är det hemska utan det är själva transporten och slakteriet :( Man har ju sett och hört en del om hur det kan gå till.

Men jag förstår inte spanska...
Kan man maila dom, ge dom adressen och be dom åka och kolla?

Nu har jag hittat deras hemsida och där finns ju adressen. Det har visst varit väldigt fint - nu är det mesta förfallet. Några magra katter sprang det omkring där också, men det gör det visserligen lite överallt i Spanien :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka