djurplågeri?

C

cerrox

nu börjar jag bli lite väl orolig över ett litet föl på 9 månader. det är inte mitt föl, men jag kan inte sluta tänka på den lilla stackaren. något måste göras & det nu. för jag börjar nästan tycka att detta lutar lite mot djurplågeri. eller vad tycker ni?

föl stackaren har varit halt konstant i över TVÅ månaders tid nu. det började med vänster bakben, visade sej ungefär som en 2 gradig hälta, men med tiden ökade den upp till 4. efter ett par veckors hälta så pratade jag med ägaren om detta, vad som vart fel med fölet. då sa hon att fölet hade någon hovsjukdom, att hovslagaren hade varit ute & 'grävt' i hoven. jag ifrågasatte givetvis VAD det vart för hovsjukdom & det kunde hon inte riktigt svara på. sa att det vart rasbetingat, att några bakterier har funnits i hoven & grott ut. :confused: men grejen är att hon inte har några papper på hästen, men det ska tydligen vara bla. paint i. men vad jag vet så har inte denna rasen någon speciell hovsjukdom som dom kan drabbas av? eller har jag fel?

efter ytterliggare en månad är hon fortfarande halt, men nu har det vandrat över till vänster framben istället & nu är det verkligen en 4 gradig hälta, häromdagen ville hon knappt stödja på benet ens, hoppade på 3 ben nästan.

ägaren ser man knappt & när man fösöker prata med henne, då vill hon knappt höra på.

hon säger att det är hovarna. men borde hon inte ta ut veterinär ändå? föl stackaren har verkligen ONT! :( är det verkligen så lämpligt att den går tillsammans med dom andra 8 hästarna? blir ju runt jagad!

usch, mår bara så dåligt av att se detta lilla stackars föl vart eviga dag. :( visst det är hennes föl & hon gör ju som hon vill. men finns det något mer jag kan göra? är det djurplågeri? det hjälper iallafall inte att prata med henne.

Sv: djurplågeri?

anmäl henne. Jag vet att det känns elakt, men tänk på fölet.

är det 'tillräckligt' för att man ska kunna anmäla? jag har aldrig anmält någon förr, hur går man tillväga för att göra det? vad kommer dom att göra åt detta? visst allt är för fölet skull, tänker på henne hela tiden. :(

Vad förskräckligt! :eek: :eek: :eek:
Anmäl henne på en gång.
Bara att ringa till djurskyddsinspektörerna i din kommun.
Vet du inet nummret ring till kommunen och säg att du vill ah nummret till djurskyddsinspektörerna.
Jag har anmält en gång och man får vara anonym om man vill.

//Lotta

jag vet om en som inte gav sin häst vatten under en vecka, hon blev anmäld. Så en häst som går halt i flera månader är INTE för "lite" för en anmälan.

Anmäl. Man är som djurägare skyldig att ge sitt djur den veterinärvård det behöver, därmed basta.

Det verkar som om djurägaren i din beskrivning bryter mot 2§ och 9§ i Djurskyddslagen (1988:534), det räcker klart för att anmäla ärendet till kommunens djurskyddsinspektör.
2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Hlsn Helena

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama