Zarro

Trådstartare
Någon här som jobbar med djur?

Jag är utbildad djurvårdare men tycker inte att det finns så många jobb inom djurvärlden.
 
Sv: Djurjobb

Kort och gott; det spottas ut alldeles för många djurvårdare på gymnasienivå, långt utöver vad det finns ett behov för i vårt lilla land.
Jag gick ut gymnasiet för snart 12 år sedan som djurvårdare och trots envisa försök i åratal har jag aldrig fått arbeta med det jag är utbildad för, nu har jag sedan länge givit upp den drömmen. Snacka om bortkastad studietid.
 
Sv: Djurjobb

Jag jobbar inom djursjukvården, får snart min legitimation.
Det kanske är något att satsa på, läsa till leg. djursjukskötare?
 
Sv: Djurjobb

Ja det är väl så,typiskt :(. Vad sysslar du med i dagens läge?

hemlig: Det är lite synd att det kräver toppbetyg bara..
 
Sv: Djurjobb

Har du jobbat som djurvårdare på veterinärklinik? Finns ju kul saker att arbeta med där.
 
Sv: Djurjobb

Jag tar vilka jobb som jag kan få, för den bittra sanningen är att som djurvårdare på gymnasienivå har du inga betyg som betyder ett skvatt utanför den snäva linjen. Det spelar ingen roll att jag hade MVG i precis vartenda ämne när de ämnena inte ens täcker behovet för högskola. Jag kan inte stoltsera med högsta poäng i Etologi när jag behöver Matematik C för att ta mig vidare precis.
Nu säger givetvis en del av er; men läs upp då! Jo men det är inte så lätt när man sitter med hus och räkningar, jag kan helt enkelt inte sluta arbeta med det pissjobb jag gör för att läsa upp.

Just då, för 12 år sedan, kändes djurvårdare som ett bra val. Jag var lycklig och trivdes. Nu? Jag skulle ha pinat mig igenom Naturkunskapslinjen istället så hade jag kunnat göra vadfansomhelst idag.

MEN JA' Ä' INT' BITTER!
 
Sv: Djurjobb

Men stopp nu. Vill du verkligen plugga vidare och behöver läsa upp exempelvis matte c så kan du läsa enstaka kurser via distans. Läser du bara en kurs åt gången och låter det ta lite tid fixar du att jobba också.

Jag gick ut som hästskötare för 15 år sedan men har idag en högskoleutbildning inom något helt annat.
 
Sv: Djurjobb

Fast Matte-C läser du upp utanför jobbet på en distanskurs eller så. Det kräver verkligen ingen heltidsinsats.
 
Sv: Djurjobb

Ush det där lät inget kul alls.

Här är en till som sitter med en meningslös utbildning, läste polmagprogrammet i Lund och trodde jag skulle kunna byta jobb. En fyraårig universitetsutbildning som bara ger mig sura räkningar 4 ggr om året.

kl

Jaja, jag jobbar med djur i alla fall, grisar, kanske inte det TS tänkte på i första hand ;) Men bra djurskötare kan få hyggliga arbeten, jag har ett bra jobb tycker jag själv, men förstår ju att det är ett jobb på djurklinik du tänkt dig.

Du kan ju prova att jobba med grisar en period och se vad du tycker?

Jag tänker tvärtom idag mot vad jag tänkte då, varför gick jag inte en hästskötar/beridarutbildning el liknande då hade jag ju åtminstone haft nytta av utbildningen på fritiden.
 
Sv: Djurjobb

Tyvärr är matte min akilleshäl och jag klarar det inte på distans, det var en av orsakerna att jag tog genvägen (som blev senväg) som djurvårdare istället för naturkunskapsprogrammet. Men vem vet, mannen doktorerar i fysik och är mattegeni - jag borde väl peta på honom. Tyvärr som med de flesta ruskigt intelligenta människor så har han pedagogiska färdigheter som en stövel. Sist vi försökte kände jag mig så korkad och värdelös att det slutade med att han fick trösta och krama om :o O_o
 
Senast ändrad:
Sv: Djurjobb

jag tanker tenta av matte c

(eller 3b och 3c eller va det nu heter numera)

Sa om du tror att du kan sitta hemma sjalv och lara dig sa gar det ocksa. (finns valdigt mycket bra online material)
 
Sv: Djurjobb

matte var min akilleshal den med, numera tycker jag otroligt nog att det ar kul. Ungefar som att lara sig ett nytt sprak :) jag maste fa sitta i min egen takt sa att jag faktist forstar precis ALLT! men bar jag forstar grunderna sa ar dem tyngre sakerna bara lattare och lattare :) det ar skont att kunna sitta hemma och traggla med sakerna sjalv i min egen takt och utan att man tror att folk tycker man ar korkad.
 
Sv: Djurjobb

Jag jobbar med djur på mitt ena jobb, men utan någon egentlig djurvård. Men jag har en masterutbildning inom etologi och är inte utbildad djurvårdare.
 
Sv: Djurjobb

Tyvärr är matte min akilleshäl och jag klarar det inte på distans, det var en av orsakerna att jag tog genvägen (som blev senväg) som djurvårdare istället för naturkunskapsprogrammet. Men vem vet, mannen doktorerar i fysik och är mattegeni - jag borde väl peta på honom. Tyvärr som med de flesta ruskigt intelligenta människor så har han pedagogiska färdigheter som en stövel. Sist vi försökte kände jag mig så korkad och värdelös att det slutade med att han fick trösta och krama om :o O_o

Det finns kvällskurser på Komvux, en dag i veckan så att man kan plugga och jobba.
 
Sv: Djurjobb

Har hästskötarexamen samt är diplomerad försökstekniker.
Har jobbat både på stall o gett upp det (tugnt o dåligt betalt) o ha de senaste 6åren jobbat som försökstekinker o trivs bra med det. Men det är en sluten markand o jag har kommit in på bananskal/räkmacka. Bäst är att känna nån som kan rekommendera en när en tjänst öppnas upp eller innan.

Men för att plugga upp så har du massor med tips, behöver inte vara svårt att få hjälp med svåra matten (har gjort precis som dig, genvägen via naturbruk blev senväg). Vill byta jobb också men måste plugga först o då blir jag lite för lat, men CVL kan i regel komma med flera alternativ för att plugga upp det som fattas.
 
Sv: Djurjobb

Tyvärr finns inte Komvux tillgängligt på alla orter på det viset, där jag bor är det endast distanskurser som finns för Matte C. Jag har kontrollerat detta ut och in, men den förhoppning störtdök.

"Vi håller på att avveckla Sverige norr om Dalälven, var god dröj..."

Jag ska sätta mig ned nu i helgen och gå igenom högskolorna och se hur kraven ser ut och vilka utbildningar som faktiskt finns. Som gymnasieelev drömde jag om att plugga till djurskyddsinspektör, det kräver dock matematik ganska långt ned i registret. :wtf:
 
Sv: Djurjobb

Tyvärr finns inte Komvux tillgängligt på alla orter på det viset, där jag bor är det endast distanskurser som finns för Matte C. Jag har kontrollerat detta ut och in, men den förhoppning störtdök.

"Vi håller på att avveckla Sverige norr om Dalälven, var god dröj..."

Jag ska sätta mig ned nu i helgen och gå igenom högskolorna och se hur kraven ser ut och vilka utbildningar som faktiskt finns. Som gymnasieelev drömde jag om att plugga till djurskyddsinspektör, det kräver dock matematik ganska långt ned i registret. :wtf:

Du kan bli djurskyddsinspektör utan högskoleutbildning egentligen, tyvärr. Dock rekommenderar SJV att man har en utbildning som biolog, agronom eller veterinär i botten. Kraven för att komma in på biologiutbildningen varierar mellan högskolor men matte C brukar vara ett krav. Ofta även matte D.
 
Sv: Djurjobb

Jag ville jobba med djur och nu arbetar jag med mjölkor, men även på grisar finns det ganska gott om jobb tror jag, nu hade jag även intresse för lantbruk som helhet så det spelade in i mitt val, men på större gårdar är de vanligt att det är uppdelat och vissa sköter djuren och vissa kör ute så något intresse för odling eller maskiner krävs inte alltid.

Tyvärr annonseras det ju inte så mycket men jobben finns det gott om även om de inte syns, bara man hör runt lite på gårdar, underlättar om och när man kommit in i branschen dock och har lite erfarenhet. Blev nyss uppsagd och då hade jag nytt jobb en vecka innan jag slutade det gamla, så denna inriktningen vill jag verkligen tipsa om om man vill arbeta som djurskötare, finns gott om jobb och nu när så mycket moderniserats och med ny teknik är det inte alls särskilt tungt! som man skulle kunna tro, bara man vill ha ett rörligt och varierat jobb så:), där man inte alltid vet vad dagen har att erbjuda:);)
 
Senast ändrad:
Sv: Djurjobb

Har två vänner som är djurvårdare, den ena jobbar på hästklinik och den andra på smådjursklinik.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
638
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Samhälle Veterinärvårdspriserna är uppe i media igen, bland annat för att S lagt fram ett förslag om att förbjuda vinster i djurvården...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 698
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp