Djurägare riskerar vite på 36 000 kronor

Sv: Djurägare riskerar vite på 36 000 kronor

Bland de brister som finns på gården är stallet, som endast använts ibland, för litet samt boxar och spiltor för små. Vidare har tre hästar hållits i en hage med taggtrådsstängsel och såväl hästar som tiotalet nötkreatur har periodvis fått gå ute dygnet runt utan skydd av ligghall eller stall.

Texten säger ju egentligen ingenting.. fd grannstallet var jättefint och dom var oerhört måna om sina hästar och sitt stall. Men det saknades 5 eller 6 cm i takhöjd och dom fick höja hela taket. Likaså saknades det knappa 10 cm i boxstorlek, även detta fick dom bygga om. Taggtrådsstängsel är jag helt emot, men att hästarna står ute dygnet runt utan ligghall behöver egentligen inte heller säga något. Iom att det är periodvis så kan det lika gärna vara att hästarna fått stå ute vid bra väder. Nu tror jag förvisso inte att det är så "bra", men informationen var vag.

Texten säger ju egentligen ingenting.. fd grannstallet var jättefint och dom var oerhört måna om sina hästar och sitt stall. Men det saknades 5 eller 6 cm i takhöjd och dom fick höja hela taket. Likaså saknades det knappa 10 cm i boxstorlek, även detta fick dom bygga om. Taggtrådsstängsel är jag helt emot, men att hästarna står ute dygnet runt utan ligghall behöver egentligen inte heller säga något. Iom att det är periodvis så kan det lika gärna vara att hästarna fått stå ute vid bra väder. Nu tror jag förvisso inte att det är så "bra", men informationen var vag.
Jag tror inte att tidningen vill använda de spaltmetrar som skulle krävas för att få med hela ärendet faktiskt. Sedan tycker jag att det är rätt slött av en djurhållare att inte rätta sig efter de regler som funnits i över 20 år (om man bortser från taggtråd som är ny). Djurägaren har ju haft en bra stund på sig att bygga om då menar jag.

Jag tror inte att tidningen vill använda de spaltmetrar som skulle krävas för att få med hela ärendet faktiskt.

Fast det är ganska långt mellan vag information och hela ärendet, det måste inte vara svart eller vitt ;)

Fast det är ganska långt mellan vag information och hela ärendet, det måste inte vara svart eller vitt ;)
Har du tagit del av ärendet då? Uppenbarligen har djurägaren inte följt tidigare förelägganden och har antagligen inte tänkt göra det heller. Annars skulle länsstyrelsen inte förelägga med vite.

Har du tagit del av ärendet då? Uppenbarligen har djurägaren inte följt tidigare förelägganden och har antagligen inte tänkt göra det heller. Annars skulle länsstyrelsen inte förelägga med vite.

Jag har aldrig ifrågasatt det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En cirkus riskerar nu vite på 50 000 kronor per gång om den inte uppfyller kraven på att rasta sina hästar.
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ekbackens Ryttarförening hotas med 100 000 i vite om de inte fixar toaletter och omklädningsrum åt personalen senast i september nästa...
Svar
0
· Visningar
492
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarföreningen i Åseda riskerar 50 000 kronor i vite om de använder en maskin utan att se till att det finns tydliga instruktioner för...
Svar
0
· Visningar
592
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter MT skrev tidigare i veckan om att Cirkus maximum har fått sina affischer saboterade med klistermärken med texten ”inställd på grund av...
Svar
0
· Visningar
960
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama