Vilken hård ton? För många är kanske husdjuret som står dem allra närmast? Jag skulle ha riktig ångest över att behöva fly mitt hem och lämna mina djur åt sitt öde.
Alltså du får ha hur mycket ångest du vill över det, det skulle jag också - men det spelar liksom ingen roll i det stora hela. Djur ska ändå inte ta människors platser i skyddsrum, det är helt befängt.
Lycka till? Ja, lycka till om du ändå inte får en plats i skyddsrummet då det inte räcker till alla.
Jepp, desto större anledning till att djur inte har i skyddsrummen att göra.
För mig är min hund oerhört mycket viktigare än random grannar sju hus bort som jag inte vet namnet på. För mig skulle det betyda oerhört mycket mer att hon fick följa med än att att denna namnlösa granne får följa med. Jag skiter i om taket rasar in på dem. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om taket rasade in på min hund medan jag satt i ett skyddsrum.
Så ja, för mig är "snuttegullan" jävligt mycket viktigare än andra människor.
Självklart är din hund viktigare för dig, men du måste väl ändå inse själv att det bara står för dig och inte för omvärlden.
Nä, det var inte det som uttalandet handlade om, uttalandet var en idiotförklaring av alla som värderar sina djur högre än främmande människor.
Nej, det var en idiotförklaring av folk som förväntar sig att kreti och pleti ska värdera likadant och alltså offra människoliv för folks husdjurs skull.
Och idiotförklarande av folk som skulle stanna hemma med sina djur än att lämna dom.
Inte så mycket en idiotförklaring som ett konstaterande att en död människa inte kan ta hand om sina djur och en fascination för bristen på den insikten.
Till alla - alltså, mina inlägg är en reaktion på folk som på riktigt anser att deras djur ska ha rätt till skyddsrummen och alltså i förlängningen anser att vi andra ska offra människoliv för deras djurs skull. Det är en reaktion på folk som anser att ni ska dö för deras djurs skull, rent krasst.
Jag har djur själv och vill absolut inte lämna de till sitt öde men det skulle liksom aldrig falla mig in att förvänta mig att mina medmänniskor offrar andra människor för mina katters skull. Skulle det innebära ångest att lämna de? You fucking bet. Men det är MIN ångest att bära. Det är INTE nånting som andra människoliv ska offras för att jag ska slippa.
Samtidigt, om bomberna skulle falla så är det rent krasst lättare för ett litet djur att överleva rasmassor och jävelskap än det är för mig som är stor och klumpig i jämförelse. Mitt djurs chanser är högre om jag sökt skydd eftersom jag då kan återvända och söka efter mitt djur. Samma princip som syremasken när ett plan störtar.
Vill man ändå stanna så by all means, gör det. Begär bara inte att vi andra ska värdera din snuttegullan högre än våra medmänniskor.