Djupvågsbehandling?

Guldaskig

Trådstartare
Vad tycker ni om det, både i förebyggande och behandlande syfte? Bara en fluga eller något som är här för att stanna? Dela gärna med er av era erfarenheter!

Jag har fått en häst behandlad.
Det handlade om en då sexårig häst som var lite spänd i ländryggen (gått som en klocka två dagar innan, troligen sprallat lite i hagen och sträckt sig; blev väldigt spänd i galoppfattningar en dag; fick behandling och så var problemet borta).

Den behandlingen gav önskat resultat men vila hade antagligen gjort samma nytta.

Jag tror att detta, precis som så många andra behandlingsformer, är här för att stanna.
Eftersom väldigt många hästägare låter behandla sina hästar i förebyggande syfte med manuell massage, stretchingövningar, equiterapi, magnettäcken, back on track och allt möjligt.
Hästägare har en oändlig välvilja och är villiga att öppna plånboken gällande varor och tjänster som sägs göra nytta för hästen.

Jag är ofantligt nöjd med djupvågsbehandling, både till hästarna och till mig själv.
En av hästarna har efter djupvågsbehandling blivit mycket mer harmonisk och många av de spänningar han slitit med har släppt.
Själv har jag en whiplashskada sedan många år tillbaka och jag kan helt ärligt säga att djupvågsbehandling (heter fasciabehandling på människa) är den enda behandling som faktiskt har reducerat min värk - och då har jag verkligen provat på det mesta.
Ovan nämnda häst och jag själv får behandling var tredje vecka, övriga hästar får vid behov.

Med tanke på vad det kan kosta och det inte finns minsta vetenskapliga belägg för att det funkar, så är jag skeptisk.
Tänker då på Bio-light

Jag förstår inte mekanismen bakom verkan tyvärr, har försökt läsa runt litegrann men har inte på ngt överdrivet digert sätt. någon som hört någon förklaring? Varför skulle ljusstrålar kunna lösa en fascia, om det är det man vill åt? Är det inte värme som produceras, eller finns andra effekter? Hur varmt blir det i så fall? Varmare än temperaturhöjningen vid ett rejält träningspass? Var är alla artiklar som producerats i samarbete med slu?

Tycker det doftar båg båg båg men som sagt, noll erfarenhet av metoden, och blir gärna överbevisad

Min equiterapeut var ute i tisdags till min nyinköpta (sedan en månad, han behövde äta upp sig först o främst) häst. Han var rejält bukig och takig över ryggen. Hon körde med djupvågsbehandling på honom och dagen efter var han som en annan häst. Den hängiga buken var borta och ryggen ser ut som den har tränats rejält över natten.
Jag har ingen aning om hur det funkar men är så nöjd med resultatet :)

Jag är ofantligt nöjd med djupvågsbehandling, både till hästarna och till mig själv.
En av hästarna har efter djupvågsbehandling blivit mycket mer harmonisk och många av de spänningar han slitit med har släppt.
Själv har jag en whiplashskada sedan många år tillbaka och jag kan helt ärligt säga att djupvågsbehandling (heter fasciabehandling på människa) är den enda behandling som faktiskt har reducerat min värk - och då har jag verkligen provat på det mesta.
Ovan nämnda häst och jag själv får behandling var tredje vecka, övriga hästar får vid behov.

Funderat men inte vågat prova på mig själv. Var finner man sån behandling? Nyfiken :)

Bägge mina hästar har fått det men jag märkte ingen skillnad på någon av dem. De har inga problem på så vis heller.

Jag förstår inte mekanismen bakom verkan tyvärr, har försökt läsa runt litegrann men har inte på ngt överdrivet digert sätt. någon som hört någon förklaring? Varför skulle ljusstrålar kunna lösa en fascia, om det är det man vill åt? Är det inte värme som produceras, eller finns andra effekter? Hur varmt blir det i så fall? Varmare än temperaturhöjningen vid ett rejält träningspass? Var är alla artiklar som producerats i samarbete med slu?

Tycker det doftar båg båg båg men som sagt, noll erfarenhet av metoden, och blir gärna överbevisad

En djupvågsbehandling utförs med en maskin som vibrerar på olika frekvenser och på det viset sätts fascian i rörelse vilket leder till bland annat ökad rörlighet och avslappning.

Det märks på hästarna att de är mer än nöjda med behandlingen. De trycker sig mot maskinen, de tuggar och gäspar och en av våra brukar "hjälpa till" med att stretcha under behandlingen.

Pratar du om biolight nu? För djupvågsbehandling fungerar med kraftiga mekaniska impulser o skakar rejält Inget ljus där alls.

Med tanke på vad det kan kosta och det inte finns minsta vetenskapliga belägg för att det funkar, så är jag skeptisk.
Tänker då på Bio-light

Biolight har gjort ett antal studier. Djupvågsbehandling är en helt annan form av behandling, som till stor del blivit så snabbt allmän pga resultaten o den påtagliga känslan.

Bägge mina hästar har fått det men jag märkte ingen skillnad på någon av dem. De har inga problem på så vis heller.

Grejen är att en kropp inte kan vara mer än bra. Om det finns mkt spänning o terapeuten kan sin grej blir det jätteresultat. Finns det inga problem så händer det inte mkt. Det kan inte bli mer än bra, i förhållande till hästen o ryttarens talang, träning, form osv.

Min equiterapeut var ute i tisdags till min nyinköpta (sedan en månad, han behövde äta upp sig först o främst) häst. Han var rejält bukig och takig över ryggen. Hon körde med djupvågsbehandling på honom och dagen efter var han som en annan häst. Den hängiga buken var borta och ryggen ser ut som den har tränats rejält över natten.
Jag har ingen aning om hur det funkar men är så nöjd med resultatet :)

Många fyller ut på ett kick i överlinjen då spänning släpper på djupet!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar