Djupströbädd i boxar jag hyr ut

@sia Japp vanlig färskspån från en lokal såg. Tar fem minuter för mig att köra dit:). Spånet är superfärskt och därmed lite fuktigt så därför sätter det sig riktigt bra i botten.
 
  • Gilla
Reactions: sia
Vi har sågspånsbäddar i vårat stall. Mockar ut bajset varje dag och jämnar till bädden. 1-2 gånger i veckan fylls det på med en kärra spån och 1 gång om året mockas hela bädden ur. Fungerar jättebra om man sköter det men man får ha i åtanke att vissa hästar kräver att man lägger in spån oftare. Väldigt lättskött.
 
  • Gilla
Reactions: sia
Jag kör gärna permanentbädd vintertid sen många år med stor framgång.
Stalosan i botten, sen spån som får packa sig några dagar, sen tjockt med halm över och är det sval grader i stallet så sätter det sig jättefint och blir fräschare än en växelströbädd och tar noll tid att mocka ur bajset och hålla fräscht, rent, fluffigt och noll lukt öht.

däremot har jag aldrig haft goda erf. av en permanentbädd i varmgrader i ett innestall. Den håller sig inte fräsch i varmgrader.

Jag hade varit ytterst tveksam som inackordering att behöva skriva på att det är permanentbädd som gäller med ngn annan som mockar osv. Kan lätt bli komplicerat om bädden inte brinner ihop som den ska eller sköts som den borde, och samtidigt inacken måste "acceptera läget".
 
@mackan jag funderar på att kunna erbjuda andra alternativ också men man får kommunicera noga innan vad man förväntar sig av varandra, tänker jag. tack för att du delade med dig av dina erfarenheter.
 
Har eget stall, 2 boxar och hyr ut ena så min egna ska ha kompis. Har som krav att strö med torv och iprincip även krav på bädd, eftersom min är hosthäst.

Boxarna är 12 m2 och ca 10-11 m2 har bädd, kanten vid maten är sopad. Lade in 4 balar direkt och strödde sedan 2 balar till första veckan. Sedan går det i snitt 3-4 balar/månad till min häst (skitgris delux... Mindre sommartid när det är torrt i luften) och 2 balar till nuvarande inackordering (renlig och "lättfotad").

I grundhyran ingår 1 bal torv/vecka just för att slippa risken att hyresgästen snålar med ströet. Jag drar dock av ej använt strö till nuvarande som använder så lite (för att det går lite, inte för att snåla). De balar som krävs för att strö upp betalades extra vid första hyran enl överenskommelse.

Vintertid fryser torvbalarna och där har vi inte hittat något bra alternativ ännu. Bädden är ok men det går altlså inte att strö nytt om vi inte förvarar torvbalarna frysfritt. Har testat lite pellets, spån o hackad halm i vinter men vi båda var väldigt missnöjda. Hyresgästen har även tidigare haft torvbädd till sin häst och varit nöjd med det.

Jag verkligen älskar våra torvbäddar! Det luktar verkligen ingenting! Så fort vi började toppa med annat strö i vintras kom man ihår hur "stall" luktar på många ställer, ammoniak... Funkade inte alls för våra hästar som kissar mycket. Inackorderingen är extremt lättmockad, hela boxen är slät och stadig bädd, bara att skala av kiss ibland och puta över lite nytt och ta upp bajsarna som ligger helt fritt i ena kanten. Min trampar runt och gräver lite på vissa ställen och därmed landar ju bajsen ojämnt. Han bädd blir inte lika stadig i översta lagret pga detta så det tar lite längre tid att mocka. Men helt överkomligt.

När landen behöver gödning lägger vi kisskaka direkt i landet, kalas.
 
  • Gilla
Reactions: sia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp